Att Köpa Sin Första Bil.

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Jag har bilen för dig om du orkar komma och hämta i Pite.

Legacy Station-99 dvs första året med "nya" karossen. Haft den 6000 mil och bytt olja 5 ggr och bromsbeläggen fram - helt klart den bil jag kunnat lita bäst på. Mätarn står på 19500 mil vilket innebär kamremsbyte vilken vecka som helst. Byter du rem själv får du den för 13..
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Prova gasa genom en rondell, driver bara framhjulen så märks det direkt...
Ja antisladden/antispinnen kan vara en fördel att stänga av också.
finns ingen antisladd/spinn på volvo med viskokoppling. gick först att få med haldex som kom 03 i v70, s60 fick kanske haldex året före men är inte säker
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Ska man ha en pickis som är av kvallite,
http://www.blocket.se/varmland/Nissan_Kingcab_2_5_TDI_4x4_12200_Mil__51765391.htm?ca=1_8&w=3

Bästa bilarna som finns, om det inte vore för bränsleförbukningen,

Har man inte behov av en sån, så ska man köra Volvo tycker jag

Nackdelen med Merca är att alla nästan är : Sönderkörda, rostig från akter till front, 365st wunderbaums, lössnus utspillt i hela bilen, Merca nötningarna på säterna, Hala på vintern som en jävla pulka, "Epa el" hål i hela fronten efter diverse misslyckande försök att montera extraljus

Dem flesta Dieselmercorna är ju utrustad med "Töre paketet" Det ingår: Färdig draget till 4stycken extraljus,(Obs Big knickarna på bild följer inte med) Kablar till Slutsteg och bas finns (Baslåda och steg på bilden medföljer ej) och rost medföljer,

W123 ska man ha i original skick, med 240D men då måste man åka till Tyskland för att hitta en i bra skick,

Synd att man får ovanstående stämpling om man kör merca, annars riktigt trevliga bilar,
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Ska man ha en pickis som är av kvallite,
http://www.blocket.se/varmland/Nissan_Kingcab_2_5_TDI_4x4_12200_Mil__51765391.htm?ca=1_8&w=3

Bästa bilarna som finns, om det inte vore för bränsleförbukningen,

Har man inte behov av en sån, så ska man köra Volvo tycker jag

Nackdelen med Merca är att alla nästan är : Sönderkörda, rostig från akter till front, 365st wunderbaums, lössnus utspillt i hela bilen, Merca nötningarna på säterna, Hala på vintern som en jävla pulka, "Epa el" hål i hela fronten efter diverse misslyckande försök att montera extraljus

Dem flesta Dieselmercorna är ju utrustad med "Töre paketet" Det ingår: Färdig draget till 4stycken extraljus,(Obs Big knickarna på bild följer inte med) Kablar till Slutsteg och bas finns (Baslåda och steg på bilden medföljer ej) och rost medföljer,

W123 ska man ha i original skick, med 240D men då måste man åka till Tyskland för att hitta en i bra skick,

Synd att man får ovanstående stämpling om man kör merca, annars riktigt trevliga bilar,
vars är kvaliten på en king? totalt odugliga på allt. vet av navara års kring 10 kanske, låter som en stenkross vid kallstart, då är kallstart 5/6- grader. började rosta redan första året och massa oljud i hytten, både vägljud och vindbrusså man tror man tappat rutorna bak, och då är det en 1 1/5 hyttare, hur fan ska det låta i en dubbelhyttare som har massa mer springor och lister som inte tätar ordentligt. och är inte det där en sån som motorerna rasar på innan 15 tusen mil. då kör jag hällre en sunkig 210.

ska man ha riktig bil så är det jänkestål, men då blir det mycket dyrare
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
vars är kvaliten på en king? totalt odugliga på allt. vet av navara års kring 10 kanske, låter som en stenkross vid kallstart, då är kallstart 5/6- grader. började rosta redan första året och massa oljud i hytten, både vägljud och vindbrusså man tror man tappat rutorna bak, och då är det en 1 1/5 hyttare, hur fan ska det låta i en dubbelhyttare som har massa mer springor och lister som inte tätar ordentligt. och är inte det där en sån som motorerna rasar på innan 15 tusen mil. då kör jag hällre en sunkig 210.

ska man ha riktig bil så är det jänkestål, men då blir det mycket dyrare

Jasså, har han kollat med Bil laget i Piteå om rasslandet då? Vi Har en 12as Navara, startade i -42 utan att låta något annorlundare, -45 kanske det var om man ska tro på mätaren på Caddyn, kollade inte just då på Navarans mätare för när Webaston går så blir det nog lite värme från dens avgaser på Tempgivaren.

Nä inte den du tänker på som rasar, det är ju 03-05, 133hk , 99-02 är den absolut bästa årsmodulen, Den är ju bra när man fått uppgraderade lager, men skulle ändå stå över den eftersom man måste ge iväg dem gratis nästan


Hilux är ju det absolut bästa, men det hittar man ju inga om man inte åker till Tyskland/finland,

4x4 måste man ha när man hänger på Kabe 880 in på kroken, och ingen fjantig Quattro eller nå sånt, utan med lågväxel som kan behövas ibland,

Japp Jänke pickis är ju heelt annat, men då kostar dem ju så satans mycket, Men inte är dem ju lika driftsäkra som en Hilux/King, Men nångång ska det stå en Dodge med cummins, eller en Ford F250 el 350, möjligen E250-E350 om jag inte behöver pickis just då.

Kör ju W202 250Turbodiesel Om.605 förtillfället, har ju bara gått 20,500 så den är väll inte ens
inkörd än , Fina bilar,
 
Last edited:

1337_Anton

Aktiv medlem
2 nov 2010
98
0
6
Hpda
Synd att du inte gillar Mercedes, riktigt snåla och pålitlig bilar. Haft en w201 (200d) -88 med hela 75hk, 0,71 liter milen drog den vintertid blandad körning :)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Jasså, har han kollat med Bil laget i Piteå om rasslandet då? Vi Har en 12as Navara, startade i -42 utan att låta något annorlundare, -45 kanske det var om man ska tro på mätaren på Caddyn, kollade inte just då på Navarans mätare för när Webaston går så blir det nog lite värme från dens avgaser på Tempgivaren.

Nä inte den du tänker på som rasar, det är ju 03-05, 133hk , 99-02 är den absolut bästa årsmodulen, Den är ju bra när man fått uppgraderade lager, men skulle ändå stå över den eftersom man måste ge iväg dem gratis nästan


Hilux är ju det absolut bästa, men det hittar man ju inga om man inte åker till Tyskland/finland,

4x4 måste man ha när man hänger på Kabe 880 in på kroken, och ingen fjantig Quattro eller nå sånt, utan med lågväxel som kan behövas ibland,

Japp Jänke pickis är ju heelt annat, men då kostar dem ju så satans mycket, Men inte är dem ju lika driftsäkra som en Hilux/King, Men nångång ska det stå en Dodge med cummins, eller en Ford F250 el 350, möjligen E250-E350 om jag inte behöver pickis just då.

Kör ju W202 250Turbodiesel Om.605 förtillfället, har ju bara gått 20,500 så den är väll inte ens
inkörd än , Fina bilar,

japp, han har varit in på bil laget, den ska låta sådär, deras demobil lät exakt lika dant då han testade den. kan säga att en slutkörd merca om 617 går betydligt mycke tystare vid kallstart.

din 250 har 100 tusen kvar att ge om du bara byter olja då och då. kör själv en 124 250D om 602, med 37 tusen på mätaren, men har väl gått 50-60 tusen iaf men det märks inte. och nu har jag även köpt en w210 220 cdi från några i byn, med upp rostat övre fjäderfäste fram, måste vara mb:s sämsta bilar, hade en w210 220d i höstas ett tag men w124:an var bättre på allt
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag tror inte att någon behöver en bättre dragbil än en Japanpickis.
Jag har tre syskon som har råkat köpa varsin Saab så vi var tvungna att låna en Toyotapickis för att hämta en 9-5 diesel utan olja i motorn. Släpet känndes inte i 90-100 trots att det hängde 2,2 ton på kroken.
Tyvärr var jag tvungen att köra på grund av mitt E-kort och jag blev genast sugen... :)
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Vill man inte ha en pickis just för att slippa "dragbil" ?


Hellre en trasig Polaris i garaget än en hel Yamaha på fjället
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Mer opraktiskt bil än en pickis finns nog inte.
Med dom är bra på dra! :)
Pickup är ruskigt praktiskt :
# Man slipper skjutsa fyllskallar eftersom man saknar baksäte

# Man kan använda baklastaren för att lasta motorer o dyl på flaket
( gör om det i en kombi om du törs)

# Kupen blir ruskigt varm eftersom värmepaketet är byggt för normal kupevolym

# Man slipper följa med och storhandla eftersom frun inte vill ha
ICA-kassarna på flaket :bigsmile::bigsmile::bigsmile:

# Behövs bara en presenning och lite regn så har man en pool
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
köpte mig nyss en rostig Volvo 740 för 4 tusen spänn, lite fix att göra men den tuffar på som den ska:) letar annan bil så länge men nu sitter jag iallafall inte fast:)
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
jaja tack de edvinsjolund, blir att rusta upp den inför besiktningen i april, ljuddämpare handbromsvajer och instrumentbelysningen måste fixxas på den:D tur man har en morbror som tycker om att skruva bil:D
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
.........
bara inse, w124 med en diesel snurra är världens bästa och driftsäkraste bil som någonsin kommer att finnas. sen är det ju en självklarhet att det ska vara lastbils reg

..............
däremot är det ju inte så sköna bilar att köra, dålig fjädring, där är min 23 år gamla merca är mycket bättre i fjädringen trotts 50 tusen mil mot volvons 25 tusen
Antingen är du från Arvidsjaur, där många när en ytterst pervers bilfetish, eller så funkar inte riktigt njuren mellan öronen... =)

Mercor, dom äldre 123 etc, hade en fördel dom var väl ihopskruvade och går långt mellan rasen. I övrigt är dom helt jävla otroligt värdelösa, obekvämare bilar existerar inte, och att jämföra ett gammalt tysklik med en förhållandevis modern Volvo i åkkomfort är bara skrattretande =D
Har inte åkt någon ny Merc men fram till mitten av 2000-talet hade dom då fortfarande sämre stolar än Volvo hade i Amazonen!

jajja, trivs rätt bra med min Dodge, flak är faktiskt fint ibland, men skulle jag skaffa en tämligen problemfri bil i 40k-trakterna så satsade jag nog på en Subaru av något slag. 4wd är melodin och har man provat så vill man inte vara utan. Audi är rätt trevliga bilar men kostar en förmögenhet att underhålla.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Antingen är du från Arvidsjaur, där många när en ytterst pervers bilfetish, eller så funkar inte riktigt njuren mellan öronen... =)

Mercor, dom äldre 123 etc, hade en fördel dom var väl ihopskruvade och går långt mellan rasen. I övrigt är dom helt jävla otroligt värdelösa, obekvämare bilar existerar inte, och att jämföra ett gammalt tysklik med en förhållandevis modern Volvo i åkkomfort är bara skrattretande =D
Har inte åkt någon ny Merc men fram till mitten av 2000-talet hade dom då fortfarande sämre stolar än Volvo hade i Amazonen!

jajja, trivs rätt bra med min Dodge, flak är faktiskt fint ibland, men skulle jag skaffa en tämligen problemfri bil i 40k-trakterna så satsade jag nog på en Subaru av något slag. 4wd är melodin och har man provat så vill man inte vara utan. Audi är rätt trevliga bilar men kostar en förmögenhet att underhålla.
okej, lite felräknat, v70n från 00-07 ca 15 år. så är w124:an bättre på allt i princip. vi har haft en v70xc 02, och den hade inte en julle i komforten mot min 124 som jag hade (har än) mot den volvon
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
okej, lite felräknat, v70n från 00-07 ca 15 år. så är w124:an bättre på allt i princip. vi har haft en v70xc 02, och den hade inte en julle i komforten mot min 124 som jag hade (har än) mot den volvon
Jag har också kört W124. Två stycken t.o.m i ca 10000 mil.
Jag trivdes ganska bra i dom.

Jag skulle nästan kunna äga en igen om jag hittar en som är ägd av en gammal farbror sedan ny.
Problemet är att 99,3% ägs av snorisar som kapar fjädrarna och hänger dit toning och skit. Sen är dom förstörda.