Eftersom detta är fel tråd för att kasta skit så kan man väll vara seriös.
Kan inte se vad denna tråd ska ge förutom att Yamaha förarna ska hålla varann om ryggen?
Eller vadr tanken? Allt som skrivs här verkar platsa i min tråd.
För övrigt så kan jag absolut förstå att folk väljer Yamaha. Hållbarheten är deras största försäljnings argument. De har hållbara motorer, har haft länge.
Men ska man göra en tråd över alla saker man gillar med olika märken tar det aldrig slut.
Och ska icke-Yamaha åkare acceptera yamaha-åkarnas val av maskin borde Yamaha-åkarna sluta snacka om all skruvning som krävs på de andra märkena.
Får väll jämföra årsmodeller (en -78 av ett märke mot en -11 av ett annat är inte jämförbart)
Jag själv kör som så många inte vet Arctic.
Har haft -03, -04, -05, -06, -08, -09, -13.
Vilket täcker upp alla motorer från Arctic under de år som Yamaha byggt 4t.
Jag törs garantera att oavsett vilken av mina gamla maskiner man vill välja, och ställer den mot en Yamaha av motsvarande årsmodell, sätter dem i händerna på samma förare och kör lika hårt/mjukt med båda. Så är det lika mycket pengar nerlagda i sig på Båda upp till säg 2000 mil (efter det är de så slut i chassit så jag skulle inte ha kvar någon av dem om det inte byts chassie)
Om nu någon som inte kan /vet att man måste underhålla en Yamaha vill diskutera detta vidare så kan vi fortsätta.
Men alla seriösa idioter här inne förstår detta själv.
Bara en så enkel sak som att Yamahas servisar är dyrare gör att en timmas kolvbyte vid 1000mil på arcticen inte gör snitt/mil dyrare än yamahan. I övrigt kräver de samma chassie omsorg (i det stora hela).
Lite ot: fulaste arcticen genom tiderna är zr millennium.... :-D