Polaris 2016

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
- Kan måtta när jag monterat dom.
- Cambervinkel justerar man enklast in med en gängstång som passar in i bulthålen för skidorna på spindlarna. Så drar man den rakt igenom. När den frispelar helt så kan man nöja sig. (om man nu vill ha 0 i camber)
- Fick mina under 2veckor
- Sägs gå bra med originalmåtten på dämparna.
- Ska ej behövas filas upp någon spindel som zbroz.
- Tyvärr mätte jag inte avståndet före så kan ej svara på det.

Ang vikten så är mina armar i titan. Han gör ju också armar i stål så dom är ju garanterat tyngre än originalet. Men håller säkert bättre!
Zbroz är ju gedigna men gillar ej konstruktionen med inneslutna kulleder. Dels får man ju ingen punkt som kan ge vika om du får en smäll på skida/spindel. Då ryker ju kullederna på AI's armar.
Samt har du ingen justermöjlighet för cambervinkel på dom. Och är jag inte helt ute å cyklar så blir det positiv camber på zbroz armar och original dämparna. Men jag kanske har fel.

Fördel med smalare. Lätta å tippa ikull. Dock kortare "hävstång" så när du väl har den ikull blir de lättare att gå över balanspunkten. Men fördelen överväger nackdelen med hästlängder :)
Dock kan jag tycka att det lite bredare framvagn är att föredra på vårsnö/packad snö. Men det är nog mest vad man är van till själv.
 

Multigraph

Medlem
15 mar 2012
26
0
1
Intressant, hur resonerade du i valet mellan armar av titan eller cro-moly/docol?
Vad blev kostnaden landat för titanarmarna?
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
På min Peter Wilhelmsson framvagn är det cc 93.5 cm (88cm i mellan)
Camber vinkel kan jag inget om men är 5 mm bredare vid infästning skida än infästning till undre a a-arm.
Fick min framvagn efter 4 dar med bussgods
Ska funka med org dämpare och verkar göra det vad jag kan se.
Har inte behövat fila något, bolt on var det.
Avstånd under buken ser ut samma, mätte 24,3cm mitt under. Och då har jag bukskydd så + 5mm
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Dan/Alt Impact gör inga A armar i stål,. "Bara" i Titan eller Chrom Molly!
Har kört med Alt Impact på 4 maskiner, Turbo Apex, 2 Pro samt denna Axys.
Cambervinkel blir rätt om man följer Dan´s rekommendation dvs lämnar ca12 mm av gängen på nedre P- ändan synlig.
Mycket bra kvalité, har inte knäckt en enda a arm eller P-ända/kul led.

Passar rakt av, original stötdämparlängd, behöver inte slipa i styrspindeln.
 

Multigraph

Medlem
15 mar 2012
26
0
1
Dan/Alt Impact gör inga A armar i stål,. "Bara" i Titan eller Chrom Molly!
Har kört med Alt Impact på 4 maskiner, Turbo Apex, 2 Pro samt denna Axys.
Cambervinkel blir rätt om man följer Dan´s rekommendation dvs lämnar ca12 mm av gängen på nedre P- ändan synlig.
Mycket bra kvalité, har inte knäckt en enda a arm eller P-ända/kul led.

Passar rakt av, original stötdämparlängd, behöver inte slipa i styrspindeln.
Har du kört titan eller cr-moly? Vad tror du om AI's nya Docol R8, den ska vara mindre spröd (engelska: brittle)?
Wilhelmsson's filosofi är ju annars att köra med stål även om det blir tyngre för att slippa just sprödheten, dvs kunna ta en fet smäll på fjället (han nämner upp till 45 km/h)- kröka en arm eller två och trots det kunna köra hem. Med cro-moly kan det tydligen bli porslinskras om man har otur...
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Vintern får utvisa hur R8 är men jag har inte lyckat knäcka någon A-arm ännu, förutom original då förstås;)
Med tanke på att jag körde Alt impact 2 säsonger på min T-Apex Mtx, (om var en tung pjäs) utan problem så!

Allt kan hända om oturen är framme men sämre än original är ingen eftermarknads A arm.
 
J

Jona$

Kom på i all hast när jag plockade av framvagn att jag skickade med fästena för varje A-Arm, men säker på Prormk163 är snäll och skickar tillbaka dom :) blir svårt få dit nya framvagn annars :p
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kom på i all hast när jag plockade av framvagn att jag skickade med fästena för varje A-Arm, men säker på Prormk163 är snäll och skickar tillbaka dom :) blir svårt få dit nya framvagn annars :p
Japp, dom kommer tillbax med posten Jona$, här är vi seriösa köpare/säljare:)
Nån som vet priset på alt.impact 36" titan arms kitt?
 

Multigraph

Medlem
15 mar 2012
26
0
1
Tack för Dina uppgifter asteken

Nu var jag även intresserad av cc-mått spindlar för Alternative Impact OCH vikten på Wilhelmsson.

Någon?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Verkar vara många som byter ut orginalframvagnen. Vad är den främsta anledningen till byte? Dålig hållbarhet på alu-armarna eller?
För min del är det för att få en smalare maskin, så man tar sig bättre i tight skog, tror orginalet åker på till maj/juni körningen i fjällen, fast käns den hyffsat stabil med 36" så kanske man kör vidare på smalt.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
För min del är det för att få en smalare maskin, så man tar sig bättre i tight skog, tror orginalet åker på till maj/juni körningen i fjällen, fast käns den hyffsat stabil med 36" så kanske man kör vidare på smalt.
Varför vill du ha den bred maj/juni? Vill du gå på skrå i det föret borde den väll vara perfekt när snön är stenhård?