Jag tror slangen ligger som dom tänkt sig i fabriken men ute i fält efter flertalet vibrationer från motor och när slangen blir varm så kryper den ner å lägger sig på magkåpan. Det är min teori iaf. För dom lagt på ett skydd ovanför plastkopplet där slangen ansluter till alurröret. Och det är därför den inte ska skava emot den övre bulten.
Men dom verkar inte tänkt på den nedre bulten som är helt utan skydd...
Tycker det är konstigt som du säger. Kan ju vara att det skett någon ändring i fabriken att dom fått kylarslangar med fel mått lr något. Svårt å veta som konsument då det bara blir en massa gissningar. Men ny kylarslang blir det för mig iaf för jag vågar då inte lita på den jag har!
Finns också ett till "OBS" som man får vara lite försiktig med.
Polaris har nu prutat in med skyddsplåten under variatorkåpan som skyddar elektroniken till TPS och spridaren på PTO sidan. När man får en remsprängning så är risken att man köttar sönder lite kablar.
På Pro-riden fanns det ett skydd som hängde ner från variatorkåpan. Den är som sagt prutad bort på axysen.
En annan grej jag noterat är det inte finns någon luftningsslang till bensintanken. Råkade tanka lite fullt första tanken och jag hade fått bensinstänk på luftburken å neröver, samt upp på slutburken.
Tyvärr hann jag rengöra innan jag tog bilder men dom ställen som syns på bild2 den area som är utsatt iaf. Trodde först det var kontakterna nere till spridarslangarna då det var lite blött där. Men dom satt då åt hårt och det var stänk upptill från ventilation på tanken.
Kändes inte så kul med bensinstänk på slutburken. Var en ca 2 dm^2 fläck på den.
Samt är detta något jag tycker också det är konstigt dom prutat in på.
Finns ingen "kabelpåse" vid oljebehållaren för kontakterna där samt en kontakt vid bromsoket är helt utsatt för väta. Känns som det kan bli lite korrision i kontakterna där med tiden.
Sedan har vi dom redan sköra styrbussningarna från pro-riden som blivit ännu sämre med axysen. Dom är mindre i storlek till axysen samt känns plasten lite sisådär. Kunde då böja en med lite handkraft.