Polaris 2016

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
186
16
18
Piteå
och bara för att man tankar från 98 pumpen så betyder det inte att det är 98 i den tanken. känner en som kör tankbil, och han har fått spola i 95 i 98 tankar, för det går ändå så lite 98 så ingen ide att ta det. ungefär så dom sagt
Kör själv tankbil, och att det ska vara något som är satt i system tvivlar jag starkt på om än jag bara kan svara för mig själv.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Kör själv tankbil, och att det ska vara något som är satt i system tvivlar jag starkt på om än jag bara kan svara för mig själv.
nä jag vet ju inte om det stämmer då jag själv inte kör. men så sa han (känner han, jobbar på samma företag samt att han är bror till en gammal klasskompis))
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag jobbade extra under ett antal år på en station som ligger intill E4, gissningsvis gick vi tom på 98 nånstans mellan 5-10ggr under dom åren, men aldrig någonsin var det tal om att tippa i 95 som ersättning.
Med tanke på prisskillnaden så skulle jag tro att det är ytterst sällsynt att det hör till vanligheterna, då det antagligen betraktas som någon typ av bedrägeri, att sälja en vara som något den inte är.
Tänk om någon fyllt tanken och strax efter får fel på motorn -misstänker att det är bränslerelaterat och tar ett prov...jag vill se vilket oljebolag som inte avslutar avtalet med den mackägaren omedelbart, och då står han där med en konkurs.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Jag jobbade extra under ett antal år på en station som ligger intill E4, gissningsvis gick vi tom på 98 nånstans mellan 5-10ggr under dom åren, men aldrig någonsin var det tal om att tippa i 95 som ersättning.
Med tanke på prisskillnaden så skulle jag tro att det är ytterst sällsynt att det hör till vanligheterna, då det antagligen betraktas som någon typ av bedrägeri, att sälja en vara som något den inte är.
Tänk om någon fyllt tanken och strax efter får fel på motorn -misstänker att det är bränslerelaterat och tar ett prov...jag vill se vilket oljebolag som inte avslutar avtalet med den mackägaren omedelbart, och då står han där med en konkurs.
jo, så är det ju, är ju säkert inte ofta det hänt, men jag kan nog ändå tro att någon mack ägare gjort så nån gång.

men nu skiter vi i det, r ju inte de tråden handlar om
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Eth+ eller non-eth mode? 98 och 95 miles med ev. max 5% etanol. Vad kör ni med och märker ni någon skillnad?
Non eth läget&98 oktan, kört ca.1900 mil tot.fördelat på några cfi800-2 sedan hösten 2011&det har funkat bra utan några problem, så fortsätter på det...hoppas axysen funkar lika bra..än så länge nöjd(förutom nya stänkan), men kört bara 8tim.hittills.
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
186
16
18
Piteå
nä jag vet ju inte om det stämmer då jag själv inte kör. men så sa han (känner han, jobbar på samma företag samt att han är bror till en gammal klasskompis))
Okej, inte omöjligt att vi kör åt samma åkare då. Men ja, att det någon gång hänt för att bli av med mindre mängd kvarliggande 95 ser jag inte som omöjligt om än det för stå för dom, men då förmodligen i så små mängder att påverkan på kvaliteten blir minimal. Som Tobbe... säger så skulle effekterna av ett sånt fusk om det uppdagas slå så hårt mot mackägaren (om det är på uppdrag av mackägaren dvs och inte eget initiativ av chaufför el dyl.) att konkurs nog ligger nära till hands.
 

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
Non eth läget&98 oktan, kört ca.1900 mil tot.fördelat på några cfi800-2 sedan hösten 2011&det har funkat bra utan några problem, så fortsätter på det...hoppas axysen funkar lika bra..än så länge nöjd(förutom nya stänkan), men kört bara 8tim.hittills.
Tack!
 

Multigraph

Medlem
15 mar 2012
26
0
1
Inte konstigt att mattan fransar i kanten. Den får ju knappt plats.

Har 2-3 mm luft mellan matta och närmsta fasta föremål på bägge sidor.

Ställ maskin på högkant (den står av sig själv) och kolla. Lys med ficklampa.

Mattan (155" 2.6) mäter 385 mm på bredden, om man får tro tumstocken jag har. Det kan eventuellt betyda att mattan är något bredare än vad man räknade med när man designade tunneln. Skulle mattan vara exakt 15 tum så skulle den vara 381 mm.

Det är även riktigt smalt mellan bakre fästena för boggien, syns att mattan gått emot på bägge sidor.
 

Attachments

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Har monterat Peter Wilhelmssons 36" Framvagn på min sks, verkar vara sjukt stadig.
Ska provköra när det blir lite varmare.
Finns bilder här: Imageshack
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Vad är dem största skillnaden på en Assault -15 Och en 800 SKS 155 -16?
Typ en sådan Assault

http://www.blocket.se/kalix/Polaris_800_RMK_Assault_Ny___15_kampanjpris_64265962.htm?ca=1_8&w=2

Eller en sådan SKS
http://www.blocket.se/kalix/Polaris_800_SKS_155___16__Nyhet__63539345.htm?ca=1_8&w=2

Funderar på ny snömaskin , lägre kammar är det på Assaulten men är det någon annan 'stor'skillnad (förutom att SKS ser mycket fränare ut, inte så brydd om utseende)

Tanken är att komma undan billigt. Samma motor? Ingen av dem har remdrift istället för Kedja?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Vad är dem största skillnaden på en Assault -15 Och en 800 SKS 155 -16?
Typ en sådan Assault

http://www.blocket.se/kalix/Polaris_800_RMK_Assault_Ny___15_kampanjpris_64265962.htm?ca=1_8&w=2

Eller en sådan SKS
http://www.blocket.se/kalix/Polaris_800_SKS_155___16__Nyhet__63539345.htm?ca=1_8&w=2

Funderar på ny snömaskin , lägre kammar är det på Assaulten men är det någon annan 'stor'skillnad (förutom att SKS ser mycket fränare ut, inte så brydd om utseende)

Tanken är att komma undan billigt. Samma motor? Ingen av dem har remdrift istället för Kedja?
Allt...läs på lite mer på om polaris, så förstår du...lättare är ju å säga att dynan&skidorna är lika iallaf.inte mkt.mer.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Finns tyvärr ingen i Sverige som säljer hans armar. Däremot bör någon ta å "kopiera" å göra egna för det är fasiken fina prylar!
Började pillra å inspektera lite med mina AI armar idag.

Org övre a-arm: 609gram
Org undre a-arm: 1280gram
AI 36" övre a-arm: 372gram
AI 36" undre a-arm: 703gram

Detta är med kulleder installerad på org och AI armarna. Aluled på övre AI arm och stål på nedre. Samt Delrinbussningar på AI armarna.

Med handkraft går org nedre a-arm trycka ihop fruktansvärt mycket utan att de spricker. Lite imponerande faktiskt. Det är då iaf inte nå gjutet skit som polaris har sålt på oss.






 
4 mar 2012
13
0
1
Ludvika
Jag har köpt AI armar o prova i jorm innan jul o funka jävligt fint i slänterna. De kan jag rekommendera (36) o bara att bulta på men lite mickligt att ställa in kambervikeln då man lär snurra leden o ta bort spindeln hela tiden.
Har beställt 2 kit till från hemsidan som är på väg. Blir typ 5600:- inkl frakt och rekommenderas beställa extra led om de går av.då dom ska vara svagaste länken sa han(Dan)
 

Multigraph

Medlem
15 mar 2012
26
0
1
Några frågor angående AI-armarna till Axys:
- Vad blir cc-måttet på spindlarna?
- Hur vet man att man fått till rätt cambervinkel?
- Vad blev leveranstiden?
- Kan man köra med original WE-dämpare?
- Måste spindeln filas upp som på Zbroz?
- Hur ändras avståndet mellan buken och marken?

Samma fråga till er andra som har Zbroz och Peter Wilhelmsson, + lägg gärna till vikten. Tack!

Någon som funderat över armar från Kmod ??

Och slutligen: Fördelar/NACKDELAR? med smalare framvagn ???