Polaris 2016

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16
Okej ska kika på det!

Har inte hunnit kolla igenom den nya interaktiva displayen riktigt ännu, men har switchbacken (proride) också gps eller är det bara axysen?

Visar din display också typ tvåhjulsdrift/fyrhjulsdrift i vänsta hörnet? Som att den tror att den är en fyrhjuling.
 

tmk_88

Välkänd medlem
16 jan 2012
152
0
16
norrbotten
Okej ska kika på det!

Har inte hunnit kolla igenom den nya interaktiva displayen riktigt ännu, men har switchbacken (proride) också gps eller är det bara axysen?

Visar din display också typ tvåhjulsdrift/fyrhjulsdrift i vänsta hörnet? Som att den tror att den är en fyrhjuling.
du måste trycka på "initialisera" medans skotern är igång. det finner du inne i "system info" menyn.. då får du bort det där med fyrhjuling etc..

Ja, pro ride har gps om den har IDD display.
 

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16
Okej då ska jag göra det. Tack för tipset.

Jo den har ju IDD Display samma skoter som du har :)
Har ju inte behövt gps ännu men är ju bra att ha utifall.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Är det bara jag som tycker att de nya A-armarna i smidd alu verkar väldigt veka?

Var ute och körde igår med 3 vänner som kör polaris. 2 Sks och 1 äldre Assault 144" det slutade med att 2 av A-armarna har vikt sig på de nya Sks maskinerna. Nedre A-armen på ena sidan på båda skotrarna.

Tydligen har en handlare gått ut och sagt att man ska inte ha cormant styrstål när man har nya axys med smidda a-armar i alu som är tunna som ett lillfinger. De kan vika sig bara av att styrstålet skär fast om man kör upp på släpen. Man ska montera rundstål på sin skoter ifall man kör nya axys.

Fler som upplever samma?
En sak är då säker Polaris kommer få sälja väldigt många a-armar i vinter!
Vad kostar nedre A-armen?
 

tmk_88

Välkänd medlem
16 jan 2012
152
0
16
norrbotten
vet flera som nyligen krökt sina A-armar på axys.. verkar väldigt mjuka/veka trots Polaris skitsnack om att dom ska vara så bra jämfört med dom gamla. Men de e klart.. dom är väl tänkt att gå i typ British Columbia där de är flera meter perfekt snö.
 
J

Jona$

En annan har bytt märke efter att i all oändlighet stått Yamaha trogen, men nu när man skulle kika på en skoter åt en kompis hos lokala handlaren kunde jag inte låta bli och beställde en blå sks.

Jag kan i efterhand säga ja delvis ångrar mig, då framvagn och spindlar är ren skit,jävligt dålig passform på vissa delar,oskyddade kontakter,gjutskägg och utskärningar som man kan tro min dotter på 3år gjort.Färg som släpper..listan kan göras lång.

Det enda jag hoppas på och är rätt säker på i slutändan efter man spenderat en jäkla massa mer pengar och tid är att maskin kommer vara en gud ute i snön.

Men om Amerikanarna säger sig lagt sin stolthet i maskin skulle jag skratta. Yamahan må vara ett ankare i jämförelse men inte fan ser den då ut att plockats ihop av lokala a-laget !
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Ja jo jag håller med dig Jona$, finns vissa delar som bör kvalitet höjas på Axys men att påstå att YamaCat håller hög kvalité!? Vem vill du lura med det uttalandet;)

Sista kvalitets Yaman som fanns i detta segment var Apex MTX! Jupp hade en sådan med turbo och den gick i ur och skur. Japanerna hade i det fallet helt missat att det faktisk hade gått att banta bort 30-35 kg utan att försämra kvalitén;)
Men att köra teknisk som vi gör idag med den!? Njaaaaa:)
 
J

Jona$

Haha har aldrig pratat om eller ens tänkt på dagens "yamaha" den sista yamahan som lämnade fabriken var Nytro, och om du kollar min status ser du jag även har en Apex turbo och således menar den såklart.
 

FishermansFriend

Ny medlem
18 jan 2016
4
0
1
Sundsvall
Andra gången jag körde min maskin nu i borga. Relativt nöjd med den från att ha klivit från en Arctic Cat M8 hcr från 2011, med lite mods.. Dock, lyftbågen höll inte många dagar och mattan har börjat tappa kammarna som en pensionär som sett sina bästa dagar. Hade inte brytt mig om det var slutet av säsongen men har ju just börjat köra maskinen. Vet att jag inte kört på någon sten däremot korsat en å annan trädstam. Och det torde den fan tåla några gånger.

Bara jag som har problem med nya series 6 mattan?

/Olle
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Risk att detta nu blir en gnäll sida men mattan verkar vara ännu klenare än tidigare! Kammarna är riktigt klena och mattan verkar spricka mycket lätt! Något som jag aldrig tidigare sett eller oroat mig för:(
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Risk att detta nu blir en gnäll sida men mattan verkar vara ännu klenare än tidigare! Kammarna är riktigt klena och mattan verkar spricka mycket lätt! Något som jag aldrig tidigare sett eller oroat mig för:(
Bytte ute min serie 5 matta mot en serie 6 och konstaterade att den nya mattan kändes mycket lättare. Kanske dom bantat bort lite hederligt hållbart gummi? Någon som vet viktskillnad på dessa två? Kan ju va så att jag var förvirrad vid tidpunkten och har fel.
 

tmk_88

Välkänd medlem
16 jan 2012
152
0
16
norrbotten
en polare har kört ca 15-20 mil med sin Pro rmk axys.. fransar vid mattan och har tappat småbitar på sidan. Ej kört på dåliga ställen eller skrapat sten
 

asus

Medlem
25 dec 2013
26
0
1
Skellefteå
Jag har då kört 22 mil utan några tendenser till problem eller trasiga a armar. Det enda problemet jag har just nu är att jag blir mobbad av mina polare för att jag var dum och köpte en polaris. Innan vintern är slut så får vi väll se vem som valde rätt märke.
 

tmk_88

Välkänd medlem
16 jan 2012
152
0
16
norrbotten
Jag har då kört 22 mil utan några tendenser till problem eller trasiga a armar. Det enda problemet jag har just nu är att jag blir mobbad av mina polare för att jag var dum och köpte en polaris. Innan vintern är slut så får vi väll se vem som valde rätt märke.
finns nog knappt en skoter utan brister oavsett märke. handlar nog mest i slutändan om vad man trivs bäst på :)
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
En annan viktig fråga. Verktyg man skall inhandla å ha med sig i verktygsväskan till nya PRO rmkn och vilka storlekar på nycklar skall tas med för att kunna göra diverse nödingrepp i oländig terräng?