Polaris 2016

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
Låter som ecu'n är i limpmode. Då öppnas ej sista läget på avgasventilen så den stryps. Bara kontakta ÅF för detta är ett rätt vanligt problem. Dra en googling på "low rpm axys" så får du veta lite mer.
Verkar som att jag är efterbliven gällande google, men hittar inte riktigt något vettigt när jag söker low rpm axys. Skulle du kunna länka till någon tråd gällande detta, om man nu får göra så här?

Ser max 8150 rpm på min, medans polarens är uppe på 8300. Och då du nämner stryps, så får jag den känslan av ljudet också. Om man tänker tillbaka på moppetiden av bara ljudet alltså...
"Boooop"-ljud, väldigt dovt på maxvarv.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Verkar som att jag är efterbliven gällande google, men hittar inte riktigt något vettigt när jag söker low rpm axys. Skulle du kunna länka till någon tråd gällande detta, om man nu får göra så här?

Ser max 8150 rpm på min, medans polarens är uppe på 8300. Och då du nämner stryps, så får jag den känslan av ljudet också. Om man tänker tillbaka på moppetiden av bara ljudet alltså...
"Boooop"-ljud, väldigt dovt på maxvarv.
Provade googla jag med men var som sagt svårt att hitta något relevant, orden low rpm verkar försvinna in i alla variatordiskutioner på andra sidan pölen.

Precis det ljudet jag menar. Får fortsätta googla lite ikväll.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Tycker min är rapp å fin, riktigt bra gassvar å för att vara en mopedmotor trycker den på helt ok. Håller den bara ihop så lär jag vara nöjd i vinter.
Än så länge är det bara framlampan som jävlas. Har bara halvljus just nu...
Hahaha, jag har bara helljus!
Får se om dom hittar nåt, lämnade in den när jag åkte hem i söndags, däremot känner jag inte att det är ngt direkt akut, så jag lämnade den med kommentaren "kolla om ni har en stund över". Så länge det inte är ngn värre fel så struntar jag i om det åtgärdas idag eller på första service.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Hahaha, jag har bara helljus!
Får se om dom hittar nåt, lämnade in den när jag åkte hem i söndags, däremot känner jag inte att det är ngt direkt akut, så jag lämnade den med kommentaren "kolla om ni har en stund över". Så länge det inte är ngn värre fel så struntar jag i om det åtgärdas idag eller på första service.
Hade lampan full med vatten,så gissar det är det som ställt till det. Först försvann halvljus,sen helljuset å nu har halvljuset kommit tillbaka :D
Gäller att se till hjälmlampan är med och laddad.
Annats har den gått klockrent i 35 mil nu.
Fettade in kontakter och kollade igenom så inget låg och skavde nånstans. Lite förebyggande.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Finns en del trådar på HCS forumet. Här är en av trådarna där en fått till sin efter lite åtgärder. Finns fler trådar där också.
http://www.hardcoresledder.com/forums/929-rush-switchback-axys-platform/1525898-update.html
Har nu läst igenom tråden och där verkar största fokus ligga på att TPSen har fel basvolt, inte att förväxla med tomgångsvolten.

Har haft telefonkontakt med ÅF idag igen samtidigt som han hade polaris i andra telefonen, polaris föreslog att åka mer och se vad som händer eller trixa med variatorerna, dom var dock osäkra på vem som skulle betala eftersom mina polares maskiner fungerar på samma höjd. Men ska se om jag har vägarna förbi snart så ska dom få kolla basvolten.
 

dalahästen

Välkänd medlem
14 okt 2007
142
0
6
Ska remmen bara hålla 30mil? 15 första = ledåkning. Nästa 15mil är lek i snömängder uppemot 50cm snö. Tycker det är helt värdelöst på en lössnömaskin.

Inte helt gratis med rem heller. Handlar om en 2016 PRO RMK 155"
 

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16
Var ute och körde några mil idag med min switchback assault 800- -16 modell.
När jag ger full gas på plan mark men ändå massa snö under så går det bra, men direkt jag är i en liten uppförs backe och ger full gas så börjar den hacka. Misstänker att det är mattspänningen som är för lös! Eller vad tror ni?
 

fire02

Välkänd medlem
4 feb 2012
142
0
16
Piteå
nån mer som inte får igång sin maskin?
vägrar gå igång, ingen gnista, provat nya stift=ingen skillnad!
Varit trögstartad då den varit kall hela tiden, man måste hålla full gas för att den ska ha startat, har inte gått att lämna på tomgången direkt utan fått stå å pumpgas en stund, har även varit tvungen att hålla lite gas då den varit varm och ska startas!
Hade trot att den skulle klara sig till första servicen men icke, man fick slita den i argen runt huset och upp på släpet och till handlaren så få se vad dom säger..
SKS med 27 mil på sitt samvete så inte är de så att man får nå stort förtroende för maskinen
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
nån mer som inte får igång sin maskin?
vägrar gå igång, ingen gnista, provat nya stift=ingen skillnad!
Varit trögstartad då den varit kall hela tiden, man måste hålla full gas för att den ska ha startat, har inte gått att lämna på tomgången direkt utan fått stå å pumpgas en stund, har även varit tvungen att hålla lite gas då den varit varm och ska startas!
Hade trot att den skulle klara sig till första servicen men icke, man fick slita den i argen runt huset och upp på släpet och till handlaren så få se vad dom säger..
SKS med 27 mil på sitt samvete så inte är de så att man får nå stort förtroende för maskinen
Du ska inte behöva stå och hålla igång en insprutare. Hade det varit förgasare hade jag förstått det, men inte på en insprutare. Bara lämna in till åf.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
nån mer som inte får igång sin maskin?
vägrar gå igång, ingen gnista, provat nya stift=ingen skillnad!
Varit trögstartad då den varit kall hela tiden, man måste hålla full gas för att den ska ha startat, har inte gått att lämna på tomgången direkt utan fått stå å pumpgas en stund, har även varit tvungen att hålla lite gas då den varit varm och ska startas!
Hade trot att den skulle klara sig till första servicen men icke, man fick slita den i argen runt huset och upp på släpet och till handlaren så få se vad dom säger..
SKS med 27 mil på sitt samvete så inte är de så att man får nå stort förtroende för maskinen
Kollar man forum i USA så är det TPS som strulat och inte varit rätt inställd från fabrik om de varit svårstartade. Dock inte läst nått om någon som inte startar alls.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
nån mer som inte får igång sin maskin?
vägrar gå igång, ingen gnista, provat nya stift=ingen skillnad!
Varit trögstartad då den varit kall hela tiden, man måste hålla full gas för att den ska ha startat, har inte gått att lämna på tomgången direkt utan fått stå å pumpgas en stund, har även varit tvungen att hålla lite gas då den varit varm och ska startas!
Hade trot att den skulle klara sig till första servicen men icke, man fick slita den i argen runt huset och upp på släpet och till handlaren så få se vad dom säger..
SKS med 27 mil på sitt samvete så inte är de så att man får nå stort förtroende för maskinen
Enligt min ÅF så var detta vanligt. Min gjorde lika, dem fick byta spridare sedan har den funkat.
Enligt min ÅF så var Polaris medvetna om detta fel och finns ex antal maskiner som vara såhär....
 

Brännare1

Semi PRO sledder
24 jun 2013
23
0
0
gällivare
Någon som fått felkod Err 520335 på sin Axys?

På väg hem från körningen idag så började den fel meddela och motorlampan lysa/blinka för att sedan lysa permanent 30 min. Därefter gick den felfritt 15 min för att sedan lysa åter osv!
Jag har haft den. Vet ej vad felet var, verkstan gjorde något med avgasports motorn och jag själv hittade en kabel som var uppskavd och den låg förmodligen och jorda mot en bult. Tror själv att kabeln var problemet. Den ligger i tygpåsen uppe på variatorskyddet och skaver mot voltregulatorns bult. Tror att komponenten kabeln går till heter Powerconverter? Den ligger iaf i tygpåsen.
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
nån mer som inte får igång sin maskin?
vägrar gå igång, ingen gnista, provat nya stift=ingen skillnad!
Varit trögstartad då den varit kall hela tiden, man måste hålla full gas för att den ska ha startat, har inte gått att lämna på tomgången direkt utan fått stå å pumpgas en stund, har även varit tvungen att hålla lite gas då den varit varm och ska startas!
Hade trot att den skulle klara sig till första servicen men icke, man fick slita den i argen runt huset och upp på släpet och till handlaren så få se vad dom säger..
SKS med 27 mil på sitt samvete så inte är de så att man får nå stort förtroende för maskinen
Samma symptom hära, startat lätt men nu helt plötsligt gick den inte igång utan ganska mycket gas. Kan man köra nu i helgen endå? Verkar ju gå bra nu när den är igång.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Fick felkod 520327, också avgasventilerna. Troligtvis var det vatten i kontakten till pwm, analog/digital omvandlaren. Den svarta runda grejen i påsen på variatorskyddet. Blåste rent å fettade in. Har gjort det med alla kontakter men missat just den...Hade även skavt lite på kablarna,men inte igenom. Även lagt skydd för kablaget vid styrstången.
Håller tummarna det funkar nu.