Polaris 2016

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Har 48 mil på mätaren och hittills har jag haft de här problemen:

1. Startmotorn hakade upp sig efter typ 7 starter. Den gick fast jag vred av och drog ut nyckeln.
2. Smällar och hugg från drivaxeln, försvann när jag spännde mattan.
3. Rasslande och vinande ljud från bromsen. Prova peta på bromsklossen så kan ni känna hur jävla löst den sitter.
4. När man kör i djupsnö så det sprutar snö över huven så kommer hälften in genom hålen i huven under lysena. Det packas fullt med snö runt oljebehållaren som sen smälter och rinner ner på variatorn. Inte bara en gång jag har hållit på att flyga över styret.
5. Släckt 2 stift.
6. Nästan tappat ett boggiehjul. Upptäcktes precis innan bulten hade rallat lös helt.

Säkert något mer men kommer inte på nått just nu..

Någon fler som ibland måste hålla lite gas för att den ska starta när den är varm?
Min åf sa att om du behöver gas när den är varm behöver TPS:en justeras. Inte hunnit prova min efter justering.
 

asus

Medlem
25 dec 2013
26
0
1
Skellefteå
Jag har då 32 mil hyfsat lugn körning och för mig har det bara varit några småfel: ett löst boggihjul, bulten till ena skidan lös, sprucken stänklapp, slapp matta. Nu ska jag snart till fjällen med ett brp gäng så jag håller tummarna att min går felfritt
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Har 48 mil på mätaren och hittills har jag haft de här problemen:

1. Startmotorn hakade upp sig efter typ 7 starter. Den gick fast jag vred av och drog ut nyckeln.
2. Smällar och hugg från drivaxeln, försvann när jag spännde mattan.
3. Rasslande och vinande ljud från bromsen. Prova peta på bromsklossen så kan ni känna hur jävla löst den sitter.
4. När man kör i djupsnö så det sprutar snö över huven så kommer hälften in genom hålen i huven under lysena. Det packas fullt med snö runt oljebehållaren som sen smälter och rinner ner på variatorn. Inte bara en gång jag har hållit på att flyga över styret.
5. Släckt 2 stift.
6. Nästan tappat ett boggiehjul. Upptäcktes precis innan bulten hade rallat lös helt.

Säkert något mer men kommer inte på nått just nu..

Någon fler som ibland måste hålla lite gas för att den ska starta när den är varm?
Tragiskt att läsa. Min maskin har gått 10mil ungefär med dessa fel:
1. Gasbrytare
2. Släkt 1st stift
3. Missljud drivaxeln= matta går snett och kan ej justeras rakt.
4. Spridare bytt.
Slutsats: Man har köpt skräp som vanligt och blivit lurad i år igen.😀
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Slapp matta och några tändstift är nog naturligt under inkörning
Haha, möjligen anses detta normalt om man kör polaris...
Men va fan, dom är ju "the most flickable" och lättast på vågen innan alla förstärkningar, block off shit etc. Det är ju huvudsaken!
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Att du behöver gas kan bero på att den går i eth0 läge o då går fetare..
 

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16
Har nu avverkat ca 20 mil med min switchback assault 800 är nöjd med den än så länge. Men den vill inte dra res om det är lite plattare mark. Så tänkte eventuellt dreva ner den. Är 2 kugg lagom? Man behöver väl inte ändra nåt i variatorerna när man drevar ner? Tänkte så att den inte börjar övervarva.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
mät mellan drivaxel och vändhjuls axel, då ser ni snabbt vars det är fel/snett. man kan ju även mäta mellan bakre sax och kanske även svingen för att se vars det börjar sticka iväg åt fel håll.

men det ska ju fan inte behövas på en ny maskin
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Detta är ett svar på en FB tråd på Polaris Ridersclub. Vart så mycket text å det ser rentutav förjävligt å skriv så mycket på FB. Tråden: https://www.facebook.com/groups/268964116465885/permalink/1209956382366649/?comment_id=1210038959025058&ref=notif&notif_t=group_comment_follow&__mref=message_bubble

Edvard: Jag skrev bättre passform på kåporna. Snacka om att läsa de man vill läsa  Extremt lite fel? Ja vi skoteråkare tolererar en hel del innan vi erkänner att det faktiskt är fel... Vilket är ganska sjukt i sig. Inom t.ex bilvärlden lynchar man ju märket direkt om det är minsta lilla.

Ja jag vet ej men kablar som skavs pga gjutskägg och vassa skarvar, kylarslangar som ligg å nöt på bultar. Problem med kontakter som får fukt i sig känns ju också lite sisådär på en maskin som är gjord för att leva i en fuktig å blöt miljö.

Lackade detaljer som tammefan grundarbetet är gjort av en 10årig praktikant. Aldrig sett så mycket färgsläpp i form av "kakor" på nått. Sämsta lacken på marknaden utan tvekan.

Prutat in på en 3dm PVC luftningsslang från tanken. Första jag fick uppenbara efter en väldigt fylld tank var att de hade skvätt bensin på luftburken å slutburken.

På tal om prutat in... Vad säg vi om sprängskyddet mellan primär och sekundären. Fanns på pro-ride men inte axys... Risken vid remexplosion eller fransning att man tar med sig kablaget/kontakt till PTO spridarn. Eller varför inte den lilla kylarslangen som värmer gasspjällen. För den sitt int så jädra bra när en rem kommer flygandes!

Nu efter sista körningen så såg jag också att nippeln från avluftningen på kylarvätskebehållarn var av och nippeln å slangen låg nere vid kedjehuset... Såg ut som gjutfel i plasten. Vibrerat av?!

Efter varje körning tar jag av kåporna och huv för att inspektera grundligt efter skador och diverse andra åkommor. Jag är inte handikappad så jag lämnar bort skruvningen. Med det vill jag säga att jag har en god teknisk kännedom.

Som jag skrev, finns mycket bättre. Vissa saker är helt klart ledande inom industrin. Men jag tycker det krävs mer... Skiter i om jag blir lynchad men det är sanningen. Bästa polaris gjort är gammeldags jädra widetrack. Skämt åsido! ;) Jag tycker dock maskinen är bra men jag hade mer förhoppningar på att Polaris skulle ta sig i kragen kvalitétsmässigt.

Motorn går riktigt bra iaf så nu kan vi väl hoppas vi slipper bekymmer där!

Vi kan ju också hoppas att dom tar och lägger in 25% mer material i a-armarna till nästa år. Samt kanske ge oss ett alternativ för 36". För det finns onekligen sjukt många som vill ha det.

Ni kanske tyck jag är bitter men jag ser mig snarare som realistisk.
 
Last edited:

tmk_88

Välkänd medlem
16 jan 2012
152
0
16
norrbotten
Ja vet att det är fel forum men.. äre någon som skulle va intresserad av en Switchback Assault 800 TD 2016? jobbar väldigt udda dagar/tider så jag har fan inte tid att köra.. fått ihop 15 mil sen jag hämtade ut den i December.. känns som fel att den ska stå och samla damm i garaget.
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Tjo! Har en pro 163 3" Med 36 framvagn. jag har ställt dämparna enl vad som rekomenderas i boken och
krängningshämmarn sitter kvar.
Nu till problemet att den vill göra riktiga raketdykningar med skidorna i djup lössnö när jag släpper gasen, och bormsar ja så blir det ännu värre. helt omöjlig att ha att göra med i teknisk skogskörning. Provade att kastbyta skoter med polarn som har en 15 assault med 36" framvagn och den går hur följsamt som hellst.
Även han upplevde samma som mig att den bara vill dyka.

Så, någon som har något tips? släppa lite på fjädern på bakre boggiedämparn? Ställa på fjädern på centerdämparen? eller ter den så pga att främdämparna är lite för långa?
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Vi kan ju också hoppas att dom tar och lägger in 25% mer material i a-armarna till nästa år. Samt kanske ge oss ett alternativ för 36". För det finns onekligen sjukt många som vill ha det.

Ni kanske tyck jag är bitter men jag ser mig snarare som realistisk.
Funderar just på om vi har köpt samma skoter..... Personligen är AXYS ett lyft på flera plan. I min smak en bättre skoter med bättre känsla för körning o kvalite. Men, jag har bara kört en 80-90 mil ännu. Inget har lossnat eller så. Vi får väl se efter nåt år hur det ser ut. Körde en 5-600 mil med min gamla Pro-ride utan större haverier så man har väl tur eller kanske så är man skicklig ;) Fin maskin det oxå men, når inte upp till AXYS.

Jag bytte till en 36" relativt på en gång så jag har inte så mycket att säga om original armarna. Nu kör jag inte bland stubbar och stenar utan låter mitt lössnömonster vila tills elementen är de rätta. Det är ju vi köpare som i en krympande marknad vill ha ännu lättare maskiner. Jag vet faktiskt inte hur man skall ställa sig till detta med lätta maskiner? Jag föredrar lättare grejer som det känns.

Jag känner i alla fall så här inledningsvis att jag inte vill ha in mer material i grejerna för då blir det tyngre. Trist men sant. Kanske skall man gå över till mer avancerade material men, det kanske blir en kostnadsfråga då? Tänk om man fick en 34-36" med nåt "rymdmaterial". Det kanske skulle vara nästa steg Polaris hoppar på.

Vi är några som uppgraderat till AXYS och ingen tycker det är en nedgradering än så länge. Men, visst. Ännu lättare maskin och ännu mer effekt sitter aldrig fel i nåt läge. Just nu verkar dock inte nån maskin konkurrera bland träd o teknisk åkning...
 
Last edited:

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tjo! Har en pro 163 3" Med 36 framvagn. jag har ställt dämparna enl vad som rekomenderas i boken och
krängningshämmarn sitter kvar.
Nu till problemet att den vill göra riktiga raketdykningar med skidorna i djup lössnö när jag släpper gasen, och bormsar ja så blir det ännu värre. helt omöjlig att ha att göra med i teknisk skogskörning. Provade att kastbyta skoter med polarn som har en 15 assault med 36" framvagn och den går hur följsamt som hellst.
Även han upplevde samma som mig att den bara vill dyka
Jag har också en likadan å jag är inte direkt nå frälst på 3" mattan. Den är extremt aggressiv när de gäller motorbromsning. Men de går delvis vänja sig vid.
Tycker dock den är svårkörd om man tappat momentum. Den vill inte riktigt hoppa upp på snön som gamla/mjuka 61mm pro-ride mattan, utan har en tendens att vilja dika sig frammåt.
Brps T3 matta har ju riktigt mjuka kammar å den känns mer förlåtande.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
mycke text
Ja axysen är utan tvekan bättre å köra. Man har möjlighet å flytta vikten längre fram å samtidigt står man högre upp. Dom låg efter brp å det ordnade dom ju.
Motorn är ju långt efterlängtad. Den går bra men hoppas den gör de i långa loppet bara.

Har du verkligen synat skotern noga så ser du att dom prutat in på vissa områden. Och då är de till de sämre än sin föregångare.

Jodå nog finns de konkurrenter nog...
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Motorbromsningen har nästan helt försvunnit på min. Så det är inte de. Utan de känns som om att skidorna är lika breda som styrstålen, samtidigt som mattan flyter som en kork.. men så fort jag gasar så försvinner alla dumheter och den känns bra.