Tvåtaktsolja

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
JAAG, Du har rätt i det där med att de dyrare/bättre oljorna skitar ner mindre, men beträffande kolv och ringslitage så är jag inte med på noterna. De flesta moderna 2-takts skotermotorer är i behov av kolvbyte runt 500-600 mil. Dom blir slitna och brända helt enkelt på grund av tvåtaktarens arbetssätt. Visst, risken för sprickbildning är naturligtvis en faktor som pockar på byte, men den risken är mindre på vissa motorfabrikat men som ändå förordar kolvbyte runt 500 mil.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Du får vad du betalar för. Skulle aldrig andvända den oljan.
Vi kör bara med Omicron 767 2-TAKTOLJA RACING SYNTH ECO.
Visst är den dyr men det har man igen på slitaget.
Och jag skulle aldrig få för mig att betala det pris som (Slätabjörnen skriver att) Omicron 767 kostar, inte hälften heller för den delen.
En erkänt bra olja av högsta klassningen som har visat sin duglighet under lång tid behöver inte kosta över 100kr/l. Vilka dessa oljor är har framkommit många ggr i liknande diskussioner.

Ps. Omicron 767 uppfyller inte senaste klassningen (JASO FD) enligt de produktblad jag lyckats hitta.
Ds.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jag med oljan som BRP rekommenderar och den tycker jag är dyr nog till e-tec:en.

Att lägga 400:- till per liter för mirakelolja känns helt bortkastat, för det man lagt ut för olja får man ju en hel motorrenovering om nu något skulle haverera mot förmodan.

Till 550:n kör jag med Q8 sprint på 20 litersdunk.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Jag kör som sagt bor pulver i alla mina motorer tvåtakt som 4takt sedan 2009. Kör man som ex Triborons drivmedelsförstärkare i bensintanken så kan man köra oljetanken full med spillolja. Så bra tycker jag bor funkar i motorn, slitaget upphör helt "ser det ut som".
Bästa testet jag sett hitintill va nu i sommar då vi i Team KG racing (watercross) körde bor i den av mig hårt trimmade Skidoo 800cc med läskiga 9000rpm i slutvarv. Den motorn höll hela säsongen trots minst 5 sänkningar och runt 7 tävlingar samt minst 5 träningshelger! Året innan med standard motor fick han byta minst 6 kolvar och jag tror även ett cylinderpar fick lämna in för vatten sliter hårt på kolvar/cylindrar i normala fall "utan bor".

Payback har även denna bor/sprit blandning med högre koncentrat bor i men säljs nu endast som torrspray. Kemical dry heter den om man vill köra spray vers so payback har. Triboron har den på 1L och heter drivmedelsförstärkare.
 

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
Är skeptisk till all sån där hokus pokus mirakel medel som ska göra allt så fantastiskt det enda som händer är att plånboken blir fantastiskt tom!

LÄNKTEXT

Så ser mina kolvar ut efter 5 sänkningar 10 tävlingar + träning + 2 bänk körningar 8650 Rpm 175 hk+

Jag kör på castrol A747
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Jag kör som sagt bor pulver i alla mina motorer tvåtakt som 4takt sedan 2009. Kör man som ex Triborons drivmedelsförstärkare i bensintanken så kan man köra oljetanken full med spillolja. Så bra tycker jag bor funkar i motorn, slitaget upphör helt "ser det ut som".
Bästa testet jag sett hitintill va nu i sommar då vi i Team KG racing (watercross) körde bor i den av mig hårt trimmade Skidoo 800cc med läskiga 9000rpm i slutvarv. Den motorn höll hela säsongen trots minst 5 sänkningar och runt 7 tävlingar samt minst 5 träningshelger! Året innan med standard motor fick han byta minst 6 kolvar och jag tror även ett cylinderpar fick lämna in för vatten sliter hårt på kolvar/cylindrar i normala fall "utan bor".

Payback har även denna bor/sprit blandning med högre koncentrat bor i men säljs nu endast som torrspray. Kemical dry heter den om man vill köra spray vers so payback har. Triboron har den på 1L och heter drivmedelsförstärkare.
Huvet på spiken där Boost.
Triboron är riktiga kanongrejor. Hänger en del på Saabforum där 2-taktsfolket också är är helt imponerade av Triboron. Så det är inget att snacka om. Däremot "Omega-kletet", hyfsat bra men inte på långa vägar i närheten av att vara bäst, förpassar då jag till spilloljefatet på grund av priset. Sänk till 150 kr/litern så kanske folk börjar testa. Kommer dock aldrig att vara värt pengarna som begärs i handeln idag iaf.

Ganska intressant det Gabbe1 skriver också: " Omicron 767 uppfyller inte senaste klassningen (JASO FD) enligt de produktblad jag lyckats hitta."

Ska bli intressant att höra Karlssons synpunkter eller kanske även en riktig redogörelse med oberoende tester som en gång för alla täpper till truten på oss "ej troende".
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Är skeptisk till all sån där hokus pokus mirakel medel som ska göra allt så fantastiskt det enda som händer är att plånboken blir fantastiskt tom!

LÄNKTEXT

Så ser mina kolvar ut efter 5 sänkningar 10 tävlingar + träning + 2 bänk körningar 8650 Rpm 175 hk+

Jag kör på castrol A747
Ja den kolven såg ju fin ut, ingen tvekan om det.

Men betr hokus-pokus så är Bor inget sådant. Redan på 60-talet, möjligtvis tidigare än så, var det känt att grundämnet Bor (Borium, lat) fungerar ypperligt bra i maskiner, inte minst i förbränningsmotorer.
 

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
Nä sjävla grundämnet bor är ju inget hokus pokus men när företag använder det och säger att just deras mirakel medel ska öka vridet/effekten 5-7 % så kallar jag det hokus pokus =)

tex castrol lägger ner flera 100 miljoner när dom ska utveckla en ny olja! är mycket skeptiskt till att dom små bolagen kan få fram en lika bra olja som giganterna på egen hand !
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Är skeptisk till all sån där hokus pokus mirakel medel som ska göra allt så fantastiskt det enda som händer är att plånboken blir fantastiskt tom!

LÄNKTEXT

Så ser mina kolvar ut efter 5 sänkningar 10 tävlingar + träning + 2 bänk körningar 8650 Rpm 175 hk+

Jag kör på castrol A747
Om du är skeptisk till bra oljeadiver så borde du inte köra 350krL olja castrol A747 bara för de påstår att de har bra adiver i sig. jagvser genats en fördel med a747 oljan den har resinolja i sig vilket är bra vid spritinblandning som vi har på 95okt soppa.
Att Svenska Triboron är litet företag gör inget för de kommer ju från Sverige vilket smäller högt.

Men jag blir inpad av bilden du visar på kolv som gått wattencross . Jag ska riva Kalles wattenmotor lite senare i vinter och kolla skicket noga med bilder. En sak som är intressant att se i en motor som gått på bor är att hela motorn inv har en tunn vit hinna överallt, det syns tydligast inv i gummislangar typ insug och reedkorgar.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Vad tycker ni om OKQ8:as skoter tt då? Bra eller ba skit? :)
Jag med oljan som BRP rekommenderar och den tycker jag är dyr nog till e-tec:en.

Att lägga 400:- till per liter för mirakelolja känns helt bortkastat, för det man lagt ut för olja får man ju en hel motorrenovering om nu något skulle haverera mot förmodan.

Till 550:n kör jag med Q8 sprint på 20 litersdunk.
Körde Q8 RS Extreme i min KTM från ny och till jag sålde den efter ca 90h och allt såg väldigt fint ut i den när jag bytte kolv runt 80h. Körde Boondockern, 800 e-tec, på den hela förra vintern utan bekymmer. Priset jag fick på 20L motsvarade en kartong, ca 12L, BRPs syntetolja.
Blir att köra RS Extreme även i RMKn i vinter.

Min 800:a polaris provade jag använda Motex helsyntet på från början. När man skulle kallstarta vid lägre temperaturer så gick nästan inte motorn få runt.... men med VES-oljan har det inte varit nå bekymmer. Motex-oljan var då dyrare också.
VES-oljorna har alltid varit bra vad jag kan begripa, sotar lite osv...... och jordgubbsvarianten luktade ju gott =) Lite dyra brukar dom vara dock.

Har för övrigt gjort ett blandningstest med RS-extreme och VES-oljan som kom i RMKn och inget skumt har då hänt än och det har stått i flera veckor nu. Inte för att jag trodde något mystiskt skulle hända men man kan ju kolla när man inte har något bättre för sej =)
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Nä sjävla grundämnet bor är ju inget hokus pokus men när företag använder det och säger att just deras mirakel medel ska öka vridet/effekten 5-7 % så kallar jag det hokus pokus =)

tex castrol lägger ner flera 100 miljoner när dom ska utveckla en ny olja! är mycket skeptiskt till att dom små bolagen kan få fram en lika bra olja som giganterna på egen hand !
Snorus:

Castrol hör till BP (British Petroleum) Tror du, dom vill sälja smörjmedel utan olja?
Triboron 2T Koncentrat innehåller 20% olja, Triboron Drivmedelsförstärkare innehåller 0% olja.
 

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
Det jag ville komma fram till är att små företag har svårt att få fram en produkt som är lika bra som dom gigantiska företagen! oavsett om det gäller olja eller tillsatser

Skulle det finnas nån produkt som skulle förhindra slitage med flera 100% så skulle väll alla motortillverkare kräva att man använder den produkten under garanti perioden ?

men tillbaka till oljan så köper jag hellre en olja från en stor tillverkare som sålt 10000000 tals liter än från en liten tillverkare som sålt några 1000 liter
 

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
Snorus:

Castrol hör till BP (British Petroleum) Tror du, dom vill sälja smörjmedel utan olja?
Triboron 2T Koncentrat innehåller 20% olja, Triboron Drivmedelsförstärkare innehåller 0% olja.
Det jag ville komma fram till är att små företag har svårt att få fram en produkt som är lika bra som dom gigantiska företagen! oavsett om det gäller olja eller tillsatser

Skulle det finnas nån produkt som skulle förhindra slitage med flera 100% så skulle väll alla motortillverkare kräva att man använder den produkten under garanti perioden ?

men tillbaka till oljan så köper jag hellre en olja från en stor tillverkare som sålt 10000000 tals liter än från en liten tillverkare som sålt några 1000 liter
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Obs jag ska faktiskt varna för Triborons tvåtaktskonsentrat man bör inte köra det i separat oljetanken. Enligt rykten så har maskiner skurit ihop pga igensatta oljemunstycken!!!!!!! Ja personligen litar inte på Triborons bor konsentrat olja för man har ingen koll på vilken grundolja och oljemängd den har.

Till mindre trimmade motorer typ motorsågar, Saab tvåtakt,båtmotor, endurohoj,et 340 ,snotric skulle jag nog tordas köra konsentratet ner till 1-2% men inte i en modern sportskoter även om man blandar i bensintanken.
Jag kör och har alltid kört seda 2009 endast drivmedelsförstärkaren i BENSINTANKEN samt en bra grundolja. Däremot drar jag ner från normalt 4% olja till 3% olja när jag kör bor i tanken och det har inte visat mer slitage. Bor inblandningen kostar ca 200kr till 1000l bränsle så de blir billigt för jag tar ju bort 1% olja. Kullager grosisten har både payback olja och triboron till humana priser. Mekonomen brukar ha Triboron också.
Jag köper dock payback spray kemical dry för den har högre % bor i sig än triborons drivmedelsförstärkare.

Fan ta Triboron om de konkar för då måste jag köpa upp hela deras och Paybacks lager hehe.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Boost: Nu vet jag inte vad du kör mer än TC? Men tänker mest hur Triboron funkar på dagen spridare, du snackade ju tidigare om att det kunde bli en liten beläggning? Hur påverkar det t.ex. E-TECens antagligen rätt känsliga spridare?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Boost: Nu vet jag inte vad du kör mer än TC? Men tänker mest hur Triboron funkar på dagen spridare, du snackade ju tidigare om att det kunde bli en liten beläggning? Hur påverkar det t.ex. E-TECens antagligen rätt känsliga spridare?
No problems at all det blir absolut inga beläggningar i spridare. Jag har kört denna Triborns drivmedelsförstärkare & paybacks kemical dry som är samma sak i alla mina maskiner sedan 2009 utan problem. Bensinbilar= insprut diselbilar hojar som har insprut och jag har flera kompisare som kör det i bilar och andra skotermärken med insp. På bilen och hojen blir det flera tusen mil så man kan lugnt sopa i det i en skoter insprutare och även förgasare. Jag tror även att två kompisare kör det i en e-tec 600 och en e-tec 800 men det måste jag fråga om så jag inte luras.
Medlet är delvist gjort för att just hålla spridare i schack och smörja dem för längsta livslängd.

Om du provar det så ta ett kompprov nu och jämför sedan efter några tankar ska du få se på F att du har bättre komptryck/täthet och det blir bara bättre ju fler mil du kör så vid typ 1000 mil är den som fräschast hehe. Notera även nuvarande slutvarvtal vid fullt acc ,,det är mycket möjligt du ser högre varv omedelbart om du blandar lite extra hårt typ 0,3% i tanken och gärna i några supar genom tändstiftsgängan också alt in via insprut så det blir en rejäl start på borbehandlingen.
 
Last edited:

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Fan ta Triboron om de konkar för då måste jag köpa upp hela deras och Paybacks lager hehe.
Jag har under flera månader hört från "vanligtvis välunderrättade källor" hört/läst mellan raderna att ngt varit på gång. En del säger att innovatören är sjuk, en del spekulerar i att det är en "teknisk kk" för att rensa gammalt och återuppstå som dågel Fenix. Karln har ju världspatent på flera saker som rör om en hel del i den lubrikanta industrin. Uppköp av större aktör kanske?

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk