Arctic Cat 2016

Fred 81

Välkänd medlem
19 dec 2010
124
0
6
I USA kan kunderna skräddarsy sina nya maskiner på ett helt annat sätt än vi kan här, vilket kanske gör att många i Sverige inte köper nytt. Erbjuds detta kan ett högre pris motiveras också. Men om det är så dåliga marginaler för handlarna och dåliga förutsättningar så är det helt otroligt att de små handlarna fortsätter med skoterförsäljning.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Ja det är väl inget nytt att det försvinner handlare titt som tätt.

Finns väll ingen handlare i Sverige som lever på skotrar.

Det fylls ut med småmaskin, atv, vagnar, båtmotorer osv. Och i ingen av dessa kategorier prutas det lika mkt som på skoter.

Hur det ser ut i usa swr jag som totalt ointressant

nille

Aktiv medlem
14 aug 2004
60
0
6
Ja det finns då gott om experter!!
Alla vet att man inte betalar fullt pris för en skoter därav frågan!
Hade jag torkat röven med sedlar hade jag inte orkat pruta

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Och otrevliga måste vi vara för att?

Jag tror inte jag har sagt något om att man inte ska/brukar pruta?

Jag har skrivit lite om hur det ligger till för handlarna, så folk inte står och funderar på varför då Krokom speedshop bara är en i mängden.

nille

Aktiv medlem
14 aug 2004
60
0
6
Nej det behöver vi inte vara! Och eftersom det blir liv i luckan och inga svar på frågan så får jag helt enkelt vänta på min åf!

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
2000-3000 under monstercasch borde vara möjligt tycker jag. Eller tillbehör för motsvarande eller mer, då det blir en helt annan situation för handlaren.

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Jag har skrivit lite om hur det ligger till för handlarna, så folk inte står och funderar på varför då Krokom speedshop bara är en i mängden.
Dom lägger inte ner pga dålig försäljning av skotrar iaf
Dom sålde 30-40 nya maskiner ifjol men där tjänar dom inga pengar
Pengar tjänar dom på verkstan, remmar, olja, reservdelar osv
Med tanke på dom 3 sista bedrövliga vintrarna här så bär det sig inte längre
Sen har dom ju även en dyr lokal som bidrar också
Det är därför det blir speedshop servicecenter istället, mao bara verkstad och ingen försäljning alls

Hardroxer

Aktiv medlem
27 feb 2012
84
0
6
Norrbotten
Nu är man i en knivig sits här. XF 8000 HC eller M8000 153" Hardcore ? Gillar att böka runt i skogen, teknisk körning. Men det är mera när föret tillåter, puderföret tar ju slut nångång och då känns en långbandare lite overkill tycker jag då man tar sig överallt utan problem och hur funkar 3" mattan i hårdare före? .

Är XF en bättre kompromiss till vinterns puderåkning och vårens kompaktare före vars man mest flänger runt och bygger hopp? Eller ska jag satsa på M8000, alla i mitt sällskap kör 153"+ förutom nån enstaka som kör 146". Kör själv 155" så vågar man bryta trenden eller ska man hålla sig till det längre?

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Skall man tjäna nåt som handlare så skall man sälja 150-250 maskiner per år. Då kan man förhandla fram bättre rabatter och liknande. De som säljer mindre måste ha tillägg i försäljningen. En liten handlare får kanske 5-7.000 sek över per maskin när det är färdigt och då skall det betalas på hyra, garantier, mm. Skulle tro att man börjar med en 15-17 procent och sen får man börja pruta. GA och ÅF delar ofta på rabatterna som inledningsvis finns. Då fattar alla att detta med skotrar skall man inte hålla på med. Titta på beg.lagret handlarn har hemma. Herregud-vilka pengar som rinner iväg.

Skulle tro att vi inom 10 år endast kommer att få förbeställa maskiner ifrån jättehandlare som säljer 200+ maskiner. De mindre kommer dö sotdöden efter 2-3 dåliga vintrar. Servicen kommer de stora inte att släppa till de mindre eftersom vinstmarginalen där ligger på 30-50 procent. Det kommer de tvinga av GA. Elektroniken och garantierna kommer garantera att vi tvingas till de auktoriserade.

Stöd era lokala handlare så kanske de lever lite längre. Annars får vi åka till de stora städerna efter norrlandskusten eller upp till Kiruna när vi skall serva eller köpa reservdelar.

Förresten Yammo är nog borta inom 10 år. (skall spara detta inlägg för att om 10 år kolla vad som hände)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Arctic har 15% (Mer om du köper MÅNGA maskiner)

Denna monstercasch på 8000 betalar kgk 2000till handlaren för, handlaren får ge bort 6000 ur avansen.

Av de två gratis servicearna som arcric bjuder på, betalar kgk för en, handlaren får stå för en.

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Inte jag heller! Men har inte fått pris från någon än så tänkte höra här ungefär hur mkt mer än monstercash man får ner priset så man får sig en uppfattning av prisbilden, polaris har jag fått in pris på!
Okej, då ska jag formulera mig igen.

Låt oss säga att priset som tex Bosse från Jukkasjärvi har fått inte stämmer överens med ditt, pga att din handlare har ett annat pris.
Har du då tänkt åka land och rike runt för att du kan få bättre pris nån annanstans?
Om inte, vad ska du då med informationen till?

Eller har du tänk byta en polaris om du får en bättre deal?
Ursäkta mig men om så är fallet så "vill" du inte ens ha en katt?

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Arctic har 15% (Mer om du köper MÅNGA maskiner)
OK, Denna nivån är inte ovanlig. Då kanske folk förstår att marginalen för nya maskiner är en katastrof för småhandlare.

Personligen tror jag att fabrikerna skall skrota GA i varje land och koppla ihop affärssystemet så folk kan beställa sin nya maskin på Webben direkt ifrån fabriken. Du förskottsbetalar en del och får maximal rabatt.

Fabriken startar upp små serviceställen (tillsammans med andra) som hanterar garanti och reklamationer (kanske endast motorer och drivlina?)

Beggade maskiner säljs privat eller på KVD. De mindre handlarna kommer iaf inte kunna svara upp mot de regler som gäller för begagnade fordon idag (6 mån) om man har så små marginaler.

Visst, det blir opersonligt men, skotrar kan inte kosta upp mot 200.000 sek när ungdomarna idag inte har nåt jobb. Både nya o beg måste ner i pris och mellanhänder måste bort. Så är det bara. Ser nu att de flesta man ser i fjällen som kör "top of the line" är grabbar som är 35+ och över det, med goda avlönade jobb eller egna företag. OK, pappa kanske har hjälpt till ;)

Ursäkta OT.

När arctic byter spindlarna till något som går att "sidehilla" lite bättre med - så skall jag byta. Någon som har åsikter om det och jämfört med Polaris PRO-RMK. Har inte fått möjlighet att testa igenom Arctic riktigt?

Sen, detta med att prata priser och rabatter på ett forum kan vara vanskligt. PM:a varandra och snacka igenom hur affären ser ut. Risken är att en massa olika troll "slänger" ur sig det ena priset som är värre än det andra. Det gagnar ingen och folk blir bara besvikna. En generell regel som jag sett genom åren är dock att man kan få någon tusenlapp billigare än Monstercash, early season och vad det heter. Lite mer om du köper till tillbehör.

Last edited:

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
När arctic byter spindlarna till något som går att "sidehilla" lite bättre med - så skall jag byta. Någon som har åsikter om det och jämfört med Polaris PRO-RMK. Har inte fått möjlighet att testa igenom Arctic riktigt?
Förstår inte vad du menar riktigt, menar du att spindeln är hög i jämförelse med PROn och att det skulle förstöra manövreringen?

Som du säkert vet så är det nya spindlar på -16.

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Förstår inte vad du menar riktigt, menar du att spindeln är hög i jämförelse med PROn och att det skulle förstöra manövreringen?

Som du säkert vet så är det nya spindlar på -16.
Så kände jag- spindlarna är i vägen det jag kunde få tillfälle att prova. Nej-jag har inte sett eller testat -16 ännu. Får försöka testa till nästa vinter kanske.

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Tycker inte spindlarna känns nått i skråå körning det jag däremot inte gillar på arctic är då man glider nerförs i djup snö eller nerförs på skråå är den platta fronten som bromsar å suger fast skotern, i stället för att ha en buk som lyfter upp den, å är det riktigt djup klibbig snö så trycker den en klabb kaka framför sig utförs tills man tillslut måste ge fullt för att inte bli fastgjuten ända upp till dom övre a-armarna, kan va riktigt jobbig om man glider på skrå utför å letar en linja

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Någon som vet ifall man på nya AC kommer kunna se vattentemp? Kanske ett litet bekymmer men gode trevligt att kunna se dessa varma vårdagar...

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Någon som vet ifall man på nya AC kommer kunna se vattentemp? Kanske ett litet bekymmer men gode trevligt att kunna se dessa varma vårdagar...
Eftersom lampan blinkar och larmar vid 76c och lyser vid 90c som har man ju rätt så bra koll