Repig kolv 800 h.o (söker anledning?)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Ok de va den högra stora nippeln viken tur då blev de genast enklare och billigare. Den har ingen funktion den är bara ditsatt för skidoo har haft för många ideer helt enkelt så jag tror de satt dit den i förebyggande syfte. På partfinders ser du att den ska ha gummihatt så limma igen den med stålepoxy för gått.

Men då har vevhuset dragit in luft där så om de va den cylindern som skar har du felet där. Men blås i den för säkerhet skull så de du ser att de är hål in till vevhuset för den kan ev vara pluggad inv? men är dew hål såLimma igen skiten och tuta o kör för då kommer den hålla. Klarade sig inte cylindern? De kan ta rejält med repor innan de påverkar effekten nämnvärt.

http://www.skidooparts.com/oemparts/a/ski/500bf07af87002314436d602/crankcase-water-pump-and-oil-pump
 
Last edited:

Tpettersson

Medlem
3 jan 2016
28
0
1
Storfors
Ok de va den högra stora nippeln viken tur då blev de genast enklare och billigare. Den har ingen funktion den är bara ditsatt för skidoo har haft för många ideer helt enkelt så jag tror de satt dit den i förebyggande syfte. På partfinders ser du att den ska ha gummihatt så limma igen den med stålepoxy för gått.

Men då har vevhuset dragit in luft där så om de va den cylindern som skar har du felet där. Men blås i den för säkerhet skull så de du ser att de är hål in till vevhuset för den kan ev vara pluggad inv? men är dew hål såLimma igen skiten och tuta o kör för då kommer den hålla. Klarade sig inte cylindern? De kan ta rejält med repor innan de påverkar effekten nämnvärt.

http://www.skidooparts.com/oemparts/a/ski/500bf07af87002314436d602/crankcase-water-pump-and-oil-pump
Ja slet ur motorn nu å hittade gummihatten till nippeln under motorn ,
Hehe !!
Har blåst i hålet å det är luft rätt in..
Men nu till de skumma , de är inte den cylindern den skurit på ...
Nu tog ja ju hur motor för å undersöka axeln till vattenpump, ska ja utesluta den nu tycker du?
Ja lite repor är de men inga herrejösses ...
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Ja slet ur motorn nu å hittade gummihatten till nippeln under motorn ,
Hehe !!
Har blåst i hålet å det är luft rätt in..
Men nu till de skumma , de är inte den cylindern den skurit på ...
Nu tog ja ju hur motor för å undersöka axeln till vattenpump, ska ja utesluta den nu tycker du?
Ja lite repor är de men inga herrejösses ...
Fan de va ju synd att de inte var den cylindern som skar. Och nej du behöver inte besikta vattenpumpaxeln. Dessa lager och vattenpumpspackningar håller mååååånga mil. Utan att se cylinddern så vet jag inte hur djupa reporna är eller om de sitter så de är omöjligt svara på om den duger. De gör nästan inget om den är repig under kompfasen dvs uner ovankant på utblås. om du kör den cylindern kolla noga så inget aluminium är fastkletat på cylinderväggarna. Om de är mindre aluklägg så lägger man på saltsyra som då fräter bort klägget.

Däremot kan du testa om oljemunstyckena i blocket har skit i sig. Ta bara lös oljeslangarna från oljepumpen och blås med minst 2 bar i dem för de har en kulventil i sig som har viss tröghet. Om du kan testa oljepumpen med borrmaskin så gör gärna det också men jag är osäker på om du får fast en borrmaskin på ett enkelt sätt i den pumpen? Om du kan köra den med borrmaskin så kan du skita i luftblåsning och låt då alla oljeslangar sitta fast som de sitter på skotern .Med full gas på boirrmaskinen ca 3000varv ska de komma "lite" men lika mycket olja ur bägge spridarmunstyckena i blocket.

Ta några inv bilder på cylindern så avgör vi om du kan köra den.
 

Tpettersson

Medlem
3 jan 2016
28
0
1
Storfors
http://www.ladda-upp.se/bilder/iufvngyqrdmbn/
http://www.ladda-upp.se/bilder/qdwprxvzvdaac/
De två första bilderna är tagna uppifrån å ner i cylindern , de revorna känns inte alls ..

http://www.ladda-upp.se/bilder/wsjqtomzlenra/
http://www.ladda-upp.se/bilder/yfeuytcdosqwuu/
Dessa två är underifrån på insugssidan , de känns nästan inte alls

http://www.ladda-upp.se/bilder/ffhfddfhiljbli/
Denna är under utblåssidan (under) , det är den jag är orolig över ...

Cylindrarna är även portade , ser det ut att vara bra gjort ?
Cylindrarna skall vara nicasilade efter portning tydligen ..
http://www.ladda-upp.se/bilder/rzspoomooeajo/

Och så toppen då , funkar den att köra med ?
http://www.ladda-upp.se/bilder/tiotqjkevvihsx/

Angående vattenpumpen så byttes den inte vid förra renoveringen ..
Maskinen har gått ca 650 mil ..
Känns ju segt som fan om man sätter ihop maskin å de händer igen ..
Har ju somsagt inte hittat orsaker än ..
 

zrtman

Medlem
17 aug 2008
26
0
1
Norrbotten
Det är ingen fara att köra med den cylindern, ta en cylinderhonare och kör igenom lätt. Det finns väl 2st troliga orsaker: 1. läckage i cylinderfotspackning. 2. läckage mellan vevhushalvor. Jag skulle nog ta det säkra före det osäkra och ta isär motorn, byta vattenpumpstätningar ( ev lager om det behövs). Enda sättet du kan vara säker på att det är ok.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Cylindern kommer funka bra och ge nästan fullt komptäthet den kommer inte tappa effekt som märks ivf. Däremot ser de ut som kolvringarnas kolvringsgap har varit för tight för då blir de repor runtom hela cylindern. Sätt nya kolvarna ringar till 0,55mm för de brukar levereras med ca 0,45mm så slipa av mer i ringgapet. Testa även så de går trycka ihop kolvringarna helt efter slipning med kolvringarna monterade på kolven. Ringarna kan nämligen (sällan) ta i ringstoppen på kolven så slipning av gap kan vara meningslöst. Om så är fallet slipar man ringarna så även så ringstoppen går fri.

Men du måste tvätta bort aluminiumresterna som de ser ut att vara i några repor. Köp saltsyra och lägg i flera omgångar för de bubblar i några minuter och när de bubblat klart torkar du bort och lägger på mer igen tills de är helt borta.

Cylindrarna ser inte ut att vara portade mer än bortslipade gjutskägg så de ger inge mer effekt.

Vattenpumpen kan inte läcka in vatten i själva motorn men in till drevhuset kan de komma. Du kan ta lös oljepumpen och kolla om de är vattenblandad olja däri. Om du klyver motor så måste lagren tvättas ur allt fett för att kunna besiktas och de fettet kostar 800kr från Rotax! Men du kan köpa ett lika bra fett som kostar 280kr från Shell återförsäljare. De fettet heter Aeroshell 22,,, 400gr patron och de går bara åt 80gram till hela motorn så de räcker till 4 motorrenoveringar.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Du som vart och filat så mycket i brp Benny, hur kunde du missa att vingportarna är backade rätt mycket och även avgasport ser ut att blivit mer kantig upptill :D

Är det bara på bild eller är det en spricka mellan avgasport och vingport !?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag skrev tidigare i tråden (sprucken cylinder) och det ser så ut på bilden men de är lite svårt att se , att avgasportarna är utlagda är desto lättare ,även transferportarna är modifierade, jag diskuterade igår med en rotax mekaniker och han berättade att det ofta är sprickor in i vattenkanalerna , en kompis summit 800- 13
rasade i vinter utan bra förklaring till en början , med sprickindikeringspray syntes det direkt att sprickan gick rakt in till kylvattnet ...
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Du som vart och filat så mycket i brp Benny, hur kunde du missa att vingportarna är backade rätt mycket och även avgasport ser ut att blivit mer kantig upptill :D

Är det bara på bild eller är det en spricka mellan avgasport och vingport !?
Ja förbannemig jag måste gå till optikern. Men om de är en spricka eller ej mellan utblås och ena vingporten är högst osäkert. Men även om de är det så brukar de gå bra köra om den inte står ut. Om den står ut io cylindern bör man slipa ner den en aning typ göra ett dike i sprickan.