Men jag klippte Fransen och eldade fast den med butanbrännare. Sen vände jag remmen så fransen kom mot innerskivan har kört så i 50mil till utan problem. För visst är det alltid mot ytterskivan det fransar?
Så mitt tips är att vända remmen.
Brukade också skära av fransen och vända på remmen, då håller den ett tag till.
Min erfarenhet är också att det alltid fransar på utsidan.
Tror det beror på att corden i remmen är lindad i en spriral.
Och änden på corden på utsidan av remmen pekar bakåt när remmen passerar i primären, remsliret gör då att det vill peta/dra ur corden ur remmen.
På insidan pekar corden då framåt, då kan skivorna inte dra ur corden.
Man ska verkligen passa sig för att köra till remmen sprängs...
Det kan bli följdskador som sagt...
Det sägs att vevar kan bli krokiga, har inte varit med om det, så kan inte säga att det är sanning.
Men en annan sak som också är allvarlig, och som jag varit med om själv är att corden lindar upp sig runt vevaxeln, bakom primären.
Det är då stor risk att packboxen till vevaxeln skadas.
Har hänt både på en äldre Rev och på Summit Xm.
Om man lindat upp corden bakom primären så MÅSTE man ta av variatorn och kolla packboxen.
Har man fått en skada på packboxen kommer ett vevaxelras som ett brev på posten längre fram.
Skadas packboxen kastas det berömda fettet ur ramlagren, sen är det skrot efter ett tag...
Tror att en hel del veaxelras på Rotax kan bero på detta.
Som sagt, har själv "räddat" 2 motorer som troligen skulle rasat längre fram om jag inte kollat packboxen.
Har sagt det förut och säger det igen.
Mycket av remproblemen beror på körstil.
Har ett till exempel.
Jag och en kompis köpte varsin likadan XM Summit 154" -13
Jag hade åkt lång maskin ett par år och hade börjat få till tekniken, för kompisen var det första året på lång maskine.
Han har även ett mjukare körsätt än mig, lite försiktigare på gasen, gasar inte mer än nödvändigt osv.
Jag hade stora problem första året då maskin var original, körde tex. sönder 2 remmar på 5 dagars lössnöåkning. Minns inte om det gick 3 eller 4 remmar den första säsongen.
Kompisen han bara körde och körde, hela säsongen utan problem, körde nog säsong 2 också på samma rem... Inga som helst remproblem för hans del med andra ord.
Senare, säsong 3 och 4 så har kompisen börjat bli duktig och köra, åker aggressivare, tuffare på gasen. Nu har han också börjat få problem, det börjar fransa och så vid hård körning...
Bränsleförbrukning är en bra indikator på hur tufft liv remmen har.
Får man Summiten och ta mer än 4L/milen så brukar remmen ha det tufft.
Pyser man runt med en förbrukning på 2-3 L/mil har man sällan problem...