Ski-Doo 2017

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Jadå det skadar inte att testa. Förhoppningsvis funkar den bättre. :)

Jag har ju nu skjutit två remmar till skrot pga kopiöst remslir med stock variator setup. Men jag byter annars alltid ut remmarna då dom fransat och 9 av 10 gånger hör man eller känner det. Köra tills det smäller är varken bra för variatorer eller motor. Jag orkar inte hålla på nå mer och skära bort fransar. Ska man fortsätta köra så tar det bara ett par minuter innan det är samma visa igen. I så fall bara för att ta sig hem.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.874
112
63
Skellefteå
På dootalk säger dom att när gates remmarna ryker så sker det med en explosion precis som du beskriver eing. Du ska ha cred för att du inte vill skräpa ner, så skulle fler tänka!:blink1:
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Jag går ju i skogen övriga tider på året också (tex vid jakt) och man blir ju ganska less på folk när det ligger remmar här och där... Ännu roligare är det när man kommer upp till stugan på fjället och det ligger ölburkar några meter från stugan...idioter
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.398
181
63
Offerdal, Jämtland
Jadå det skadar inte att testa. Förhoppningsvis funkar den bättre. :)

Jag har ju nu skjutit två remmar till skrot pga kopiöst remslir med stock variator setup. Men jag byter annars alltid ut remmarna då dom fransat och 9 av 10 gånger hör man eller känner det. Köra tills det smäller är varken bra för variatorer eller motor. Jag orkar inte hålla på nå mer och skära bort fransar. Ska man fortsätta köra så tar det bara ett par minuter innan det är samma visa igen. I så fall bara för att ta sig hem.
Jag hade sett innan att remmen fransat sig lite men som sagt, mina tidigare erfarenheter av trasiga remmar har varit odramatiska. Några fullgasrepor innan den gav upp nu kände jag lite vibrationer så nästa gång jag känner det lär jag byta rem.
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Bra eller dåligt vet jag inte men det har funkat. Jag fick frans på min rem vid ca 15mil efter en fullgasning när skotern var fastkörd djupt ner i den tyngsta blötaste snön. Det luktade gummi som fan. Klantigt ja!
Men jag klippte Fransen och eldade fast den med butanbrännare. Sen vände jag remmen så fransen kom mot innerskivan har kört så i 50mil till utan problem. För visst är det alltid mot ytterskivan det fransar?
Så mitt tips är att vända remmen.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Men jag klippte Fransen och eldade fast den med butanbrännare. Sen vände jag remmen så fransen kom mot innerskivan har kört så i 50mil till utan problem. För visst är det alltid mot ytterskivan det fransar?
Så mitt tips är att vända remmen.
Brukade också skära av fransen och vända på remmen, då håller den ett tag till.
Min erfarenhet är också att det alltid fransar på utsidan.
Tror det beror på att corden i remmen är lindad i en spriral.
Och änden på corden på utsidan av remmen pekar bakåt när remmen passerar i primären, remsliret gör då att det vill peta/dra ur corden ur remmen.
På insidan pekar corden då framåt, då kan skivorna inte dra ur corden.

Man ska verkligen passa sig för att köra till remmen sprängs...
Det kan bli följdskador som sagt...
Det sägs att vevar kan bli krokiga, har inte varit med om det, så kan inte säga att det är sanning.
Men en annan sak som också är allvarlig, och som jag varit med om själv är att corden lindar upp sig runt vevaxeln, bakom primären.
Det är då stor risk att packboxen till vevaxeln skadas.
Har hänt både på en äldre Rev och på Summit Xm.
Om man lindat upp corden bakom primären så MÅSTE man ta av variatorn och kolla packboxen.
Har man fått en skada på packboxen kommer ett vevaxelras som ett brev på posten längre fram.
Skadas packboxen kastas det berömda fettet ur ramlagren, sen är det skrot efter ett tag...
Tror att en hel del veaxelras på Rotax kan bero på detta.
Som sagt, har själv "räddat" 2 motorer som troligen skulle rasat längre fram om jag inte kollat packboxen.

Har sagt det förut och säger det igen.
Mycket av remproblemen beror på körstil.
Har ett till exempel.
Jag och en kompis köpte varsin likadan XM Summit 154" -13
Jag hade åkt lång maskin ett par år och hade börjat få till tekniken, för kompisen var det första året på lång maskine.
Han har även ett mjukare körsätt än mig, lite försiktigare på gasen, gasar inte mer än nödvändigt osv.

Jag hade stora problem första året då maskin var original, körde tex. sönder 2 remmar på 5 dagars lössnöåkning. Minns inte om det gick 3 eller 4 remmar den första säsongen.
Kompisen han bara körde och körde, hela säsongen utan problem, körde nog säsong 2 också på samma rem... Inga som helst remproblem för hans del med andra ord.
Senare, säsong 3 och 4 så har kompisen börjat bli duktig och köra, åker aggressivare, tuffare på gasen. Nu har han också börjat få problem, det börjar fransa och så vid hård körning...

Bränsleförbrukning är en bra indikator på hur tufft liv remmen har.
Får man Summiten och ta mer än 4L/milen så brukar remmen ha det tufft.
Pyser man runt med en förbrukning på 2-3 L/mil har man sällan problem...
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Har kört några dagars lössnö med Ultimax XS821. Ger bra resultat. Varven sjunker ner ca 2-300rpm. Låg på 7900-8000 nu för första gången. Har 5g på vikterna, övrigt standard å klicker 3.
Gjorde en rejäl rengöring av variatorerna, det var väldigt mycket både skit å aluminum rester som lossnade, mera än på nån annan maskin jag haft. Har sprayat av och torkat rent många ggr, men körde med 3M scotchbrite svamp nu.
Har väl ca 140-150mil nu på den.
Kom ihåg att ha remmen rejält spänd, mera än XM tex. Ska vara över toppen, mera med 391 remmen.
Har även ventilation på sido kåporna, samt filt å skumgummi borttaget.
Tycker att det funkar bra nu;)
Håller med om förbrukningen, när man laddar löst så ligger den runt 4-5l/mil. Å oljan....men det tar man gärna, bara lukten som är fruktansvärd!
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ni som skjutit rem på g4, har nån fått ny rem på typ goodwill /garanti?eller är det bara å slanta upp själv för dom?
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Kan ge följande rekommendation till er med remproblem:

Min och polarens 165" 850 tog minst en rem/helg!
efter 4 remmar tog jag tillsammans med Tords Motor fram en komplett variator setup som helt raderat remproblemen för oss!
Har nu kört 70 mil hård teknisk körning utan ett enda problem med samma rem. Mycket nöjd.
Maskinen varvar 7900-8000 konstant och det där tom varvandet som original har är helt borta, maskinen matar på otroligt genom hela registret.

Kontakta grabbarna på Tords så kanske era problem får en lösning.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kan ge följande rekommendation till er med remproblem:

Min och polarens 165" 850 tog minst en rem/helg!
efter 4 remmar tog jag tillsammans med Tords Motor fram en komplett variator setup som helt raderat remproblemen för oss!
.
Har samma erfarenhet jag med, en bra variatorsetup eliminerar remproblemen...

Som jag skrev tidigare, helt sjukt att BRP själva inte lyckas med detta...
Att en jättekoncern som dom inte kan få till nåt som en liten firma eller tom. privatperson fixar är helt absurt.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Synd att Bergdahl (KNR) tagit en paus med skotrarna. Hans kompanjon från norge på Alta Racing har tagit fram ett kit men verkar haft för bråttom att släppa det enligt rykten. Har inte haft möjlighet att prova själv men sägs funka bra på hårt men inte i snö då ramperna är alldeles för tunga, det blir ju lite fel på en summit.

Försökte länka en video från facebook på det jag kan garantera orsakar remproblemen, men det verkade inte gå. Men gå gärna in på hans sida och titta, https://www.facebook.com/gerry.mitchell.796?fref=ts

Tror det är tredje filmen så ser man hur jävla mycket hans innerskiva på primären kastar. Det finns inga variator kit i hela världen som kan hjälpa mot det där. Även sekundären kastar, men där tror jag inte det skapar samma bekymmer då det lär vara noll längst in på skivorna. Ska mäta upp mina variatorer under veckan.
 
Last edited:

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Några fler som testat tords kit och är nöjda?
Jag fransade original remmen vid 30 mil och sen kört ultimax 821 i ca 40 mil utan bekymmer.
Har nu monterat tords kit och kört en dag med det, märkte att utan att byta primärfjäder så blir toppvarven lite låga med ultimax och klicker 3.
Ändrade till klicker 4 och då blev det betydligt bättre men ska testa byta pivotbulten till 33 mm för att behålla varven när man kommer upp till fjällen.
Det blev definitivt skillnad och då framförallt upp i registret där jag upplevde mycket tom varvande tidigare.
Angående rem temp kan jag inte uttala mig men 821 verkar hursomhelst tåla mer än original, hade samma erfarenhet av den när jag körde polaris.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Har samma erfarenhet jag med, en bra variatorsetup eliminerar remproblemen...

Som jag skrev tidigare, helt sjukt att BRP själva inte lyckas med detta...
Att en jättekoncern som dom inte kan få till nåt som en liten firma eller tom. privatperson fixar är helt absurt.
Problemet är ju att 98 procent åker hårdast, tuffast grymmaste åkningen av alla och deras maskiner äter ingen rem, sedan finns sådana som mig spm knappt rör gasen och maskinen äter rem ändå.

När man då frågar om många har problem så kommer detta tråkiga: " kör in remmen", schimsa om den, Finns inga som helst bekymmer, åkt 4000mil stenhård körning och inga bekymmer" snacket igång.

Om folk istället skulle kunna ta bort skygglapparna och säga som det är kanske det skulle bli bättre.

Min gamla maskin var ett mörker och tyvärr gör den att jag knappt vågar fundera på en Summit.

Jag hoppas innerligt att ni som har problem hittar en lösning, oavsett om det är BRP:s hjälp eller er ÅF så att ni kan få njuta av det vi alla på detta forum vill: Åka skoter sedan om det är på leden, myren, skogen eller som 98 procent den hårdaste körningen någon sett spelar det mindre roll.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Problemet är ju att 98 procent åker hårdast, tuffast grymmaste åkningen av alla och deras maskiner äter ingen rem, sedan finns sådana som mig spm knappt rör gasen och maskinen äter rem ändå.
Förstår vad du menar! Mina variatorer och rem nådde en temperatur på +125 grader efter 7 minuters körning och då var det lugn körning vid tämligen kompakt underlag!! Ja jag var oerhört frustrerad!
Jag hade full koll på temperaturen då jag hade tempmätaren med och dokumenterade allt på film.

Som sagt nu med denna setup kör jag långa krävande klättringar utan pauser. hade vart helt omöjligt tidigare då mina remmar fransade redan efter 3-4 mil.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Fan vad beslutsamhet man får.

Är ju grymt sugen på att prova brp efter 10 år med Polaris .

Men alla dessa remproblem....

Att man ska köpa en skoter för 150+ sen lägga ut mer pengar på eftermarknadsfix som kanske kanske inte funkar.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Fan vad beslutsamhet man får.

Är ju grymt sugen på att prova brp efter 10 år med Polaris .

Men alla dessa remproblem....

Att man ska köpa en skoter för 150+ sen lägga ut mer pengar på eftermarknadsfix som kanske kanske inte funkar.
Nåja kan tillägga att jag hade remproblem med alla mina Pro samt Axys med!! Var tvingad att variatorkitta dessa samt dreva ned för att remmarna skulle hålla.....
Kanske har jag något fel i tummen men så var det;)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nåja kan tillägga att jag hade remproblem med alla mina Pro samt Axys med!! Var tvingad att variatorkitta dessa samt dreva ned för att remmarna skulle hålla.....
Kanske har jag något fel i tummen men så var det;)
Så sant...
samma erfarenhet här med...
Man behöver fixa och trixa med RMK också.
Dock så verkar dom vara enklare att få till jämfört med Summiten.
Många fler som kör original på RMK:n och det funkar för dom.