Wildcat 700 -93

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Stött på ett nytt beskymmer, skotern börjar hosta och går allmänt skit till o från. Började komma smygandes när man gasade lite hårdare , nu blir de istort sett varenda gång man ger den gaspådrag. Misstänker att det sitter igen i bränsle ledningen nånstans? Batteriet är nytt och efin ger inga felkoder.
Är det någon skillnad om du har full eller nästan tom tank? Om den går sämre med lite bränsle i tanken kan man misstänka att något har hänt med sugsilarna eller slangarna mellan dem och pumpen, så att pumpen suger luft ibland.
En annan möjlighet är glapp eller oxid i någon kabelskarv mellan pumprelät och bränslepumpen.

Ett bra sätt att kolla att bränslepumpen sköter sig normalt är att slå av och på tändningen några gånger så att den får bygga upp ordentligt bränsletryck, och lyssna på ljudet från bränslepumpen och tryckregulatorn (skvalande/pipande ljud) vid varje tillslag.
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
Kgk eller artic Östersund gjorde en egen wildkisse med cheata boogie som for runt i landet,
Kanske den?
intressant! har någon mer info om detta?
Denna kommer mest troligt ifrån återförsäljare i östersund.
denna har gått i samma by sedan ny, han som köpte den ny är tyvärr avliden så kan inte fråga honom. jag köpte denna via hans fru.
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
Är det någon skillnad om du har full eller nästan tom tank? Om den går sämre med lite bränsle i tanken kan man misstänka att något har hänt med sugsilarna eller slangarna mellan dem och pumpen, så att pumpen suger luft ibland.
En annan möjlighet är glapp eller oxid i någon kabelskarv mellan pumprelät och bränslepumpen.

Ett bra sätt att kolla att bränslepumpen sköter sig normalt är att slå av och på tändningen några gånger så att den får bygga upp ordentligt bränsletryck, och lyssna på ljudet från bränslepumpen och tryckregulatorn (skvalande/pipande ljud) vid varje tillslag.
har inte inte hunnit kört så mycket att jag märkt om den beter sej olika vid olika bensin mängder, den ligger på kvarts tank nu. soppa pumpen verkar bete sej normalt, får lyfta på tank armaturen till helgen. vart är det de brukar sätta igen sej ifall sugsilen gett upp? och kan man ersätta med ett vanligt bränsle filter? mvh
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Sugsilarna kan nötas sönder mot botten av tanken, när distanspiggarna är nernötta så kommer silduken att ligga an mot tankbotten vilket inte är så bra. De bör nog ersättas med nya silar av rätt sort. Misstänker att det egentligen är en standardprodukt men har inte kommit på var man kan köpa dem till skäligt pris. Silarna är inte märkta med Arctic-nummer utan det står bara Walbro och eventuellt någon intetsägande beteckning på dem. Det skulle inte förvåna mig om samma silar också har använts på någon amerikansk bil från tidigt 90-tal.
Det går inte att ersätta dem med ett vanligt bränslefilter, det har för stort tryckfall för att sätta på sugsidan av pumpen. Och om man sätter filtret efter pumpen så skyddar det ju inte pumpen för skräp som följer med ur tanken.

Jag körde min Wildcat ett par år med den ena sugsilen borttagen (den var nernött och hade hål i silduken) och slangen pluggad, det fick till följd att motorn inte fick bränsle när skotern lutade framåt om det var lite i tanken. Något irriterande vid ett par fastkörningar...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
ja ioförsej, har dock aldrig sett någon likadan, har lagt ut samma fråga på amerikanskt arctic forum men ingen verkar veta där heller. :)
Det var nog generalagenten i Östersund (eller Aktiv?) som byggde dessa satser, egentligen samma som man gjorde till JAG/Panther lång. 396cm matta och långboggi med fjädrande förlängning. Jag har sett denna sats på en hyfsat modern Pantera (2000-tal iaf) så uppenbarligen finns de fortfarande.
 
Reactions: Basse92

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
Tack för alla svar, inga fel på sugsilrna iallafall. Som nya, börjar misstänka startorn , skotern går i 2min sen börjar den baktända, "böööa" och vägrar varva. Hittade en snubbe på arctichat med liknande beskymmer på arctichat.

Spännande, hjuboggie, tror du det är detta som jag har?

 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Tack för alla svar, inga fel på sugsilrna iallafall. Som nya, börjar misstänka startorn , skotern går i 2min sen börjar den baktända, "böööa" och vägrar varva. Hittade en snubbe på arctichat med liknande beskymmer på arctichat.

Spännande, hjuboggie, tror du det är detta som jag har?

Huvvaligen,
skruva utomhus...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Skicka upp en bild på boggin. Jag tycker att det ser ut som en icke fjädrande förlängning typ Cheetah eller Jag LT (amerikanska varianterna med vinklade skenor ej fjädrande).


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
okey, så jag kopplade bort TSS switchen samt tändningslåset, som var i dåligt skick. slängde i nya tändstift o nu verkar den gå igen. kan då utesluta bränslet iallafall. börjar den spöka igen s¨lär det vara statorn :p
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Statorfel har ju inte varit helt okända på Arctic av den här generationen, men alla som är igång idag borde väl ha fått den antingen omlindad eller bytt till en mer välgjord stator för länge sen.
Ett fel som jag har varit med om en gång, tyvärr kommer jag inte ihåg symptomen nu, var avbrott i den induktiva givaren som sitter ovanpå svänghjulskåpan. Jag hade tur att avbrottet var just vid ena kabelanslutningen, så det gick att karva bort gjutmassa och löda om.
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
Ja statorn verkar ju vara en svag punkt. Har kört några korta svängar med wildcaten nu och de verkar varit tss brytaren som spökat.

Vet någon vad som är Max kamm höjd på en Wildcat mountain?
Vore häftigt att göra den till en mountain cat i dess rätta bemärkelse, den har ju redan längden. Bara kamhöjden och en drevning som fattas.

Också, min Wildcat är extremt högljudd. Jobbig att köra även med hjälm på pga ljudet. Skulle gissa på att slut burken är tom. Eller är dom såhär högljudda orginal?
Funderarstarkt på att sätta på separata slutburkar. Kan bli mysigare ljud i den då oxå :)
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Har satt på en matta med 38mm kammar på min -94, så det funkar ju bevisligen. Tror inte det går nåt mer heller...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
JOckså, min Wildcat är extremt högljudd. Jobbig att köra även med hjälm på pga ljudet. Skulle gissa på att slut burken är tom. Eller är dom såhär högljudda orginal?
Funderarstarkt på att sätta på separata slutburkar. Kan bli mysigare ljud i den då oxå :)
De ska inte låta så mycket, förmodligen finns det inget innanmäte kvar i din slutburk längre.
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
Det låter troligt Torbjorn, nu har den börjat dumma sej igen. Skall pröva koppla bort själva dödaren på styret. Blir det inget bättre utav det så blir det till att beställa en ny Stator. Var inte så blodigt dyr som jag trodde.

Har oxå hittat en 9 bults variator i närheten som jag kanske tänkte köpa.