Wildcat 700 -93

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
mätte idag igen när den var varmkörd, boggade o baksmällde hela tiden, värdet ökade till 52 och 71

hittade detta på nätet:
Red and black wire should show 450ohms +/- 20% Green and black wire should show 45ohms +/-20% if not within these
specs. means the stator is bad."

blir till attt beställa en ny stator då, fan. denna wildcat kommer bli dyr i slutändan. men men, känner inte för att lägga ner. nu när den har nyrenoverad motor. det är ju trots allt en häftig skoter ;) hoppas dom är någolunda pålitliga när den väl går.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är inte säkert att det är fel på statorn. Om Timrå Elbyggnad har lindat om den så har de använt grövre tråd än original, och då blir likströmsresistanserna lägre. Om du har någon möjlighet att mäta induktans och förlustfaktor i lindningarna så skulle det kunna säga betydligt mer.

Eftersom det verkar som om du får ostabila värden på högfartslindningen så skulle man kunna misstänka dålig kontakt i skarvarna mellan de tunna spoltrådarna och kablarna som går ut från tändplattan. Ofta är kabeln och spoltråden instoppade från var sitt håll i en skarvhylsa av mässing, och lödda. Det är vanligt att lödningen inte tar på spoltråden om den är dåligt avisolerad, ofta har man använt tråd där lacken ska smälta bort av sig själv när den kommer i kontakt med hett lödtenn men det lyckas inte alltid till 100 %.

Jag har för länge sedan mätt upp följande värden, vet dock ej om det var på min 92'a eller på en bekants 93:a mätningarna gjordes. Det är också osäkert om den stator det mättes på var original, pirat eller omlindad.

Lågfartsspole:
Likströmsresistans: 429 ohm
Induktans och förlustfaktor mätt vid 1 kHz: 2,3 H / 0,19
Dito vid 120 Hz: 2,5 H / 0,26

Högfartsspole:
Likströmsresistans: 46,4 ohm
Induktans och förlustfaktor mätt vid 1 kHz: 202 mH / 0,20
Dito vid 120 Hz: 229 mH / 0,32

Givare med svart kontakt:
Likströmsresistans: 110 ohm (osäkert pga glapp)
Induktans och förlustfaktor mätt vid 1 kHz: 72 mH / 0,35
Dito vid 120 Hz: 77 mH / 1,9

Givare med vit kontakt:
Likströmsresistans: 180 ohm
Induktans och förlustfaktor mätt vid 1 kHz: 125 mH / 0,33
Dito vid 120 Hz: 134 mH / 1,84

Lysspole (gul-brun):
Likströmsresistans: 0,142 ohm
Induktans och förlustfaktor mätt vid 1 kHz: 0,595 mH / 0,20
Dito vid 120 Hz: 0,661 mH / 0,33

Laddspole (gul/röd-gul/röd):
Likströmsresistans: 0,202 ohm
Induktans och förlustfaktor mätt vid 1 kHz: 1,1 mH / 0,19
Dito vid 120 Hz: 1,23 mH / 0,27
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
tack för ett mycket utförligt svar torbjörn,
jag tvivlar på att statorn är omlindad, tycker mej vilja minnas att jag dessutom såg brännmärken på en av spolarna. dum som man var så trodde man att de säkert funkade ändå. somsagt skotern har gått i samma by sedan länge så har någolunda koll på hisoriken.
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
Kgk eller artic Östersund gjorde en egen wildkisse med cheata boogie som for runt i landet,
Kanske den?
just fått bekräftat att de är wildcaten som kgk byggde!


skotern har stått ett tag nu, slängde i nya stift BR9eya. nu går den fint den korta svängen jag prövade den. får se hur länge den beter sej.
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
jahapp, nu är det dags att leta en ny matta. tog en längre tur med tjejen bakpå, för att testa den riktigt.
gick som en dröm!

gasade på över sjön på vägen hem och nu har mattan mer eller mindre smullit av. :p den var gammal och torr sprucken så de var inte så konstigt.

behöver lite hjälp dock, har absolut ingen koll på arctic , jag undrar vilken längd och delning jag bör ha? MVH
 

Basse92

Välkänd medlem
2 nov 2014
141
10
18
Bräcke
Cheetah original är 40,6 16" bred 396 156" lång 2,52 delning, mät bredden tror att det borde vara en 38.
du verkar ha helt rätt! tack så hemskt mycket.
får nog leta mej en begangad i första hand.
hade ingen lust att lägga 8k på en matta till denna gamla klenod.
den har redan kostat mej långt över vad vildkattarna brukar gå för på blocket. :)
Skotern har förövrigt endast gott 370mil.
 

jodanski

Medlem
11 feb 2016
25
0
1
Norrbotten
Hallå,


Problemet med att den började "böa" efter några minuter, försvann det efter att du bytte till andra tändstift eller var det Statorn som var felet? Eller var det TSSmojängen?

Har en AC JAG med liknande problem och är mitt i felsökningen.

Tack på förhand