Fettet kortsluter inte statorn, på många fyrtaktsmotorer ligger statorn helt eller delvis i motoroljan och det är lika dåligt att äta som fettet som är där, inte för att det har något med saken att göraDär gick ju luften ur lite faktiskt.
Tillbaka till gnistan, kan problemet vara att det blir kortslutning på statorn pga fettet? En kollega påstår det, och han skulle köpa en ny snarare än rengöra den gamla.
Men du har redan mätt upp triggern och den ger konstiga värden väldigt högt motstånd, och den ser dålig ut på bild. Så byt den till och börja med, för den ska vara runt 200ohm.
Statorn hade du ju bra värde på ca 0.3ohm.
Sen måste jag revidera mitt tidigare inlägg att du kan köra 5 mil, jag skulle rivit motorn för fettet är ju rostbrunt, troligen är maskinen sänkt eller stått väldigt fuktigt till. För det bakom tändsystemet brukar se ut som nytt även efter 20 år, kan vara lite oljekladd och remdamm och så men inte rost.