Variatorrullar Lynx boondocker 800 2015

Lolan

Ny medlem
19 nov 2024
1
0
1
21
Surahammar
Behöver byta rollers på sekundärvariatorn. Är det värt och köpa nya OEM eller finns det några andra som folk rekommenderar.
Har kollat runt lite men svårt att veta vad som är värt att betala för. Så skulle uppskatta lite rekommendationer.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.621
99
48
Örnsköldsvik
Det är nya rullar på 2025 som ska vara hållbarare. Kanske är värt att kolla vad dom kostar. Vet iofs inte om dom är lik i övrigt men. =)
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.155
111
63
Köp antingen nya modellen av original eller nån dyrare version av piratrullar. Inte original eller billiga pirat typ sno-x. Sen försöker du få som rutin att smyga igång den vid växling mellan fram och back så helixen ligger an mot rullarna innan man ger full mutter.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.504
402
83
Malå/Adak
Har satt G-boosts rullar men har bara en vinter på dom så jag kan inte uttala mig än. Hi-Torque rullarna har ju funnits länge och får goda recensioner.

Köpte G-boost-rullarna på rea så då skiljde inget. Nu är ju Hi-torque rullarna (förhållandevis) billiga så skulle jag byta i dag hade jag gått på dom.

Har du aldrig bytt QRS-rullar förr så har du förmodligen en afton av svordomar framför dig. (man kan få svära ordentligt även om man bytt många) Nu har väl din -15 genomgående hål så rörstiften som låser skruvarna i rullarna går slå genom , -13 och äldre-ish hade inte det så man fick dra ut rörstiften medexempelvis en jätteliten gängtapp.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.621
99
48
Örnsköldsvik
Köp antingen nya modellen av original eller nån dyrare version av piratrullar. Inte original eller billiga pirat typ sno-x. Sen försöker du få som rutin att smyga igång den vid växling mellan fram och back så helixen ligger an mot rullarna innan man ger full mutter.
Kan tycka att det smäller som mest när man bromsar till för att sen trycka på igen. Och den kan var svår att undvika.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.155
111
63
Kan tycka att det smäller som mest när man bromsar till för att sen trycka på igen. Och den kan var svår att undvika.
Jag vill påstå att den smällen kommer från nått annat, bromsskiva eller kedjehus. Variatorn fortsätter rotera åt samma håll ändå. Har kört qrs sedan 2008, lössnö, ledpisk och nån enstaka tävling och aldrig bytt en rulle i nån av mina egna, borde bytt en hel drös om det berodde på det. Kan inte bara ha tur 😆