Variatorrullar Lynx boondocker 800 2015

Lolan

Ny medlem
19 nov 2024
2
0
1
21
Surahammar
Behöver byta rollers på sekundärvariatorn. Är det värt och köpa nya OEM eller finns det några andra som folk rekommenderar.
Har kollat runt lite men svårt att veta vad som är värt att betala för. Så skulle uppskatta lite rekommendationer.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.623
99
48
Örnsköldsvik
Det är nya rullar på 2025 som ska vara hållbarare. Kanske är värt att kolla vad dom kostar. Vet iofs inte om dom är lik i övrigt men. =)
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Köp antingen nya modellen av original eller nån dyrare version av piratrullar. Inte original eller billiga pirat typ sno-x. Sen försöker du få som rutin att smyga igång den vid växling mellan fram och back så helixen ligger an mot rullarna innan man ger full mutter.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.513
404
83
Malå/Adak
Har satt G-boosts rullar men har bara en vinter på dom så jag kan inte uttala mig än. Hi-Torque rullarna har ju funnits länge och får goda recensioner.

Köpte G-boost-rullarna på rea så då skiljde inget. Nu är ju Hi-torque rullarna (förhållandevis) billiga så skulle jag byta i dag hade jag gått på dom.

Har du aldrig bytt QRS-rullar förr så har du förmodligen en afton av svordomar framför dig. (man kan få svära ordentligt även om man bytt många) Nu har väl din -15 genomgående hål så rörstiften som låser skruvarna i rullarna går slå genom , -13 och äldre-ish hade inte det så man fick dra ut rörstiften medexempelvis en jätteliten gängtapp.
 
Reactions: eing9911

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.623
99
48
Örnsköldsvik
Köp antingen nya modellen av original eller nån dyrare version av piratrullar. Inte original eller billiga pirat typ sno-x. Sen försöker du få som rutin att smyga igång den vid växling mellan fram och back så helixen ligger an mot rullarna innan man ger full mutter.
Kan tycka att det smäller som mest när man bromsar till för att sen trycka på igen. Och den kan var svår att undvika.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Kan tycka att det smäller som mest när man bromsar till för att sen trycka på igen. Och den kan var svår att undvika.
Jag vill påstå att den smällen kommer från nått annat, bromsskiva eller kedjehus. Variatorn fortsätter rotera åt samma håll ändå. Har kört qrs sedan 2008, lössnö, ledpisk och nån enstaka tävling och aldrig bytt en rulle i nån av mina egna, borde bytt en hel drös om det berodde på det. Kan inte bara ha tur 😆
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.623
99
48
Örnsköldsvik
Jag vill påstå att den smällen kommer från nått annat, bromsskiva eller kedjehus. Variatorn fortsätter rotera åt samma håll ändå. Har kört qrs sedan 2008, lössnö, ledpisk och nån enstaka tävling och aldrig bytt en rulle i nån av mina egna, borde bytt en hel drös om det berodde på det. Kan inte bara ha tur 😆
Ja du har säkert rätt. Jag har tänkt att när man låser mattan gör kraften att helixen/rullarna hamnar i ett neutralläge med lite spela mellan kontaktytorna men jag är inte så kunnig i variatorer så kan va feltänk från mig helt enkelt. =)

Ja jag var väldigt noga jag också men lik förbannat stod jag där en dag... Så inte noga nog tydligen.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.389
174
63
Offerdal, Jämtland
Knäckte två uppsättningar på två maskiner ifjol och jag tror att orsaken båda gångerna var att man backade i trånga lägen där det egentligen inte ens är värt att backa. Jag brukar vara försiktig när jag backar generellt och de håller ju bättre då. Fick en uppsättning tillverkade motsvarande hi-torqe så vi får väl se hur länge de håller.
Skittrökiga att byta, speciellt första gången för då är ju rörsprintarna homogena med sekundären och kan sitta utavhelvete.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.176
1.010
113
Stora Blåsjön
Verkar som att använder man backen enbart till i och ur släpvagn/garage så håller de rätt bra.
Jag använder aldrig backen i fält, varken på polaris eller brp, eller jo på tundran för den går fasiken lika bra framåt som bakåt :), men den den är så silkeslen och lågt tillslag på.
 
Reactions: eing9911

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.513
404
83
Malå/Adak
Jag vill påstå att den smällen kommer från nått annat, bromsskiva eller kedjehus. Variatorn fortsätter rotera åt samma håll ändå. Har kört qrs sedan 2008, lössnö, ledpisk och nån enstaka tävling och aldrig bytt en rulle i nån av mina egna, borde bytt en hel drös om det berodde på det. Kan inte bara ha tur 😆
Nope, smällen kommer från sekundären, finns inget annat som kan låta så.
Hur man kör gör en jäkla skillnad, har man bara en aning "känsla för feeling", som Svullo brukade säga, kan dom hälla rätt länge men med vilja våld och vaselin kan man knäcka ett rullpar första dagen.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Nope, smällen kommer från sekundären, finns inget annat som kan låta så.
Hur man kör gör en jäkla skillnad, har man bara en aning "känsla för feeling", som Svullo brukade säga, kan dom hälla rätt länge men med vilja våld och vaselin kan man knäcka ett rullpar första dagen.
Jag säger nej tills motsatsen är bevisad 🤣 Däremot smäller både TRA och Pdrive ganska duktigt vid avslag på gasen.
Sen om det kan vara räddningen så jag har alltid kört med hårda sekundärfjädrar i mina QRS, lila och likvärdiga. Men det finns för många exempel bara i min krets att det är våld vid framåt-back och tvärt om som dödar dom. Sen är det kass kvalité det kan man inte sticka under stolen med.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.513
404
83
Malå/Adak
Absolut, varje smäll tar bort en bit av rullarnas livstid och ju hårdare smäll desto färre smällar klarar dom.

P-driven är knäpptyst, har kört mycket med Team Tied och då är hela maskineriet tyst.... för övrigt också ett bevis på att det bara är QRSen som låter :D
Så motsatsen är redan bevisad, sen att du inte tror på bevisen är inte andras fel ;)

Härda fjädrar tenderar rent generellt att slita hårdare på grejerna, krafterna grejerna ska överföra blir större helt enkelt. Däremot så ska inte fjäderns hårdhet inverka alls på smällarna i skiftet mellan fram och back.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Absolut, varje smäll tar bort en bit av rullarnas livstid och ju hårdare smäll desto färre smällar klarar dom.

P-driven är knäpptyst, har kört mycket med Team Tied och då är hela maskineriet tyst.... för övrigt också ett bevis på att det bara är QRSen som låter :D
Så motsatsen är redan bevisad, sen att du inte tror på bevisen är inte andras fel ;)

Härda fjädrar tenderar rent generellt att slita hårdare på grejerna, krafterna grejerna ska överföra blir större helt enkelt. Däremot så ska inte fjäderns hårdhet inverka alls på smällarna i skiftet mellan fram och back.
Haha, tjurig som en gammal oxe vettu!

En teori jag hade om hårdare fjäder var att pga hårdare backshift så ute blir smällen som jag aldrig tänkt på förutom den man känner i fötterna och den kommer troligen från bromsskivan! 😉 Med original fjäder är backshiften så seg att variatorn fortfarande är utväxlad ett ögonblick när man släpper gasen och då kan jag köpa att det blir en smäll 😁
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Hur kan man få smällande ljud från en bromssskiva om man inte rör bromsen? De klonkar ju vid på/avslag och vid omväxling från fram/back. Alla maskiner har ju mer eller mindre smällar vid på/avslag och de är ju i sekundärvarren de låter. Arctic cat typ 08-17 smäller minst lika jävligt som brp men där håller rullarna rätt bra underligt nog.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Såklart inte om man inte bromsar. Nu var diskussionen om att det smäller när man bromsar. Det kommer från bromsskiva eller kedjehus vill jag tro för det känns i fötterna. Får vi bara lite mera snö så ska jag köra utan sidokåpa och variatorskydd och ta reda på det 🤣
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Jaha de smäller alltså när man bromsar också de missade jag, ja då kan de va allt från glappande bromsskiva till för slak drivkedja 👍 Hursom så är de värdelöst att brp inte kan få dem lika tyst som en Polaris åtminstone för de smäller ju inget vid bromsning och rel lite vid gas/motorbroms,/back/fram. Men de finns en fördel med att de smäller som satan för man hör vart maskinerna/kompisarna är vid teknisk körning i skog. Jag hör mina Arctic cat m8000 och summit kompisars klackande långt innan man hör motorljuden när de trasslar på i skogen, de är faktiskt skitbra för mig för vi tappar bort varandra stup i kvarten :) Även polaris pro rmk kan jag få att smälla ganska högt om man är vårdslös med påav och vid back/fram men de går att köra relt tyst när man fått in svullokänslan :)
 

Lolan

Ny medlem
19 nov 2024
2
0
1
21
Surahammar
Köp antingen nya modellen av original eller nån dyrare version av piratrullar. Inte original eller billiga pirat typ sno-x. Sen försöker du få som rutin att smyga igång den vid växling mellan fram och back så helixen ligger an mot rullarna innan man ger full mutter.
Ja, har förstått de nu att man måste vara försiktig med det. Ibland känner man sig jävligt dum i efterhand.

Har kollat lite på SPI och G Boost, men svårt att förstå om de är någon större skillnad.
Är det något mer man borde köpa med typ sprints eller annat nytt?
Tack för alla svar!
 

Soyd©

Medlem
27 sept 2022
11
4
3
Övik
Det är väl inte dumt att samtidigt montera i ett "QRS quick shift bearing" då får du "typ" lite snabbare backshift och mindre friktion om det är nått som kanske eftersträvas!

Det sägs då bli nått sådan här efter en installation:
En 47/40 med ett lager installerat fungerar "som om" det vore en 51/44 nu.