Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt ?

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Istället för att höja åldern på skoterkörning tycker jag att dom kan införa lag på att man MÅSTE ha hjälm.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Bra då börgar vi med att du skriver våra brev framöver du kan ju få bli med i styresen om du vill
 

lars78

Medlem
9 jan 2005
24
0
1
Östersund
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Jag tycker att det är bra att någon törs höja rösten och tala om att det finns många, även jag, som är missnöjda med hur Svemo sköter sitt uppdrag.
Sen är det säkert så att Svemo gör mycket som inte syns, men det kan man inte leva på, för det märks som sagt inte.
När man sen deltar som expert i en utredning åt regeringen som blev så dum så får man hoppas att utredaren i fråga valde att inte lyssna på experterna!
annars så är skoteråkningen som vi känner den illa ute, att vi bara kommer att ha betal-leder inom 5-10år är utan tvivel, den enda frågan är hur vi får betala och vem som kommer att sköta lederna, risken, eller chansen, att det blir varje kommuns ansvar är stor.

Tack för visat intresse.
 
4

426H

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Skoterhasse,
Nu fårstår jag vem du är. Jag tycker det är bra att snofeds styrelsemedlemmar surfar runt på skoterforumen så att ni bildar er en uppfattning om hur vi vanliga skoteråkare tycker och tänker.
En fråga som jag vet att ni driver hårt nu är hur lederna skall finansieras i framtiden. Jag har peronligen inget emot att betala för ledpreparering mm, men det som oroar mig är att betalleder=friåkningsförbud! Senaste exemplet på detta är ju Åre kommun som snart kommer att införa friåkningsförbud i hela kommunen.
Jag vet att detta är en fråga som engagerar väldigt många skoteråkare, och jag skulle föreslå att ni i snofeds styrelse bildar er en uppfattning om deras åsikter innan ni beslutar hur ni skall fortsätta driva denna fråga mot myndigheter mm.
För egen del är friåkningen en mycket viktig del av skoteråkningen. Och det känns som en självklarhet att ni som riksorganisation skall kämpa med näbbar och klor för att försvara möjligheten att köra fritt i fjällen. (Där det nu fortfarande är tillåtet)

Skulle vara intressant att veta hur ni ser på denna fråga. Hur skall man kunna bevara friåkning samtidigt som man inför betalleder??
 
4

426H

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Jag har också fått pm från några medlemmar på forumet som undrar om det bara är brevet som gör att jag är sur på snofed. Svaret jag skrev blev för långt och gick inte att skicka med pm därför postar jag det här istället:

Tjena,
Nej, det är inte bara brevet som gör att jag är sur på snofed. Det hela började med att jag i våras upptäckte att jag inte var behörig att köra skoter. Jag förlorade nämligen mitt bilkörkort för två år sedan pga att jag körde 103 km/h på en av våra fina 3-filiga motorvägar här utanför f-träsk. Jag kunde inte tro att det var sant! Jag hade alltså permanent förlorat behörigheten att köra skoter pga att mitt bilkörkort varit tillfälligt indraget 1 månad. Hade det blivit en miss när man skrev nya körkortslagen eller vad var detta för tokigheter?
Jag började därför göra lite efterforskningar och läste bla den utredning som regeringen tillsatte 2003 (Dir 2003:105 Förarbevis för moped och terrängskoter). Man hade nämligen fått bakläxa på tokigheterna i lagen av riksdagen som gett den dåvarande regeringen i uppdrag att se över och rätta till dessa. Döm om min förvåning när jag läste att gällande lagstiftning hade stöd av snofed och att utredaren därför föreslog att tokigheterna skulle vara kvar!!!!
Ligger det i skoteråkarnas intresse att vi skall behöva ta ett förarbevis för skoter om vi tillfälligt mister vårt bilkörkort pga en fortkörning med bil? Nej, det kan det ju inte göra, till och med sveriges riksdag tycker ju att det är fel. Varför skulle då snofed framföra en sådan åsikt? Finns det något ekonomiskt intresse för snofed i att fler skoteråkare blir tvungna att ta förarbevis? Ja, eftersom snofed har en intäkt på varje nytt förarbevis. 300 kr per förarbevis går till snofed om jag förstått det rätt.
Jag kan inte tolka det hela på annat sätt än att snofed i denna fråga satt sina egna ekonomiska intressen framför skoteråkarnas intressen. Därför är jag sur på snofed och brevet gjorde ju int saken bättre.
Annars har jag full respekt för er som arbetar ideellt åt organisationen. Tyvärr finns inga skoterklubbar här nere, annars hade jag också engagerat mig.


Med bästa skoterhälsningar
Håkan
 
E

ejwbegysv

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Jag håller med ang. fri-åkningen... Dessa betalleder är ett stort hot mot detta!

Som jag har fattat det måste det vara ett reglerat område för att man ska få ta ut en ledavgift och ha lagen på sin sida....

I Norra dalarna har vi en hel del Naturreservat och dessa gör Länstyrelsen om till förbudsområden även för snöskoter i en rask takt.... Dock är dessa inte bettalleder... Så vi måste försöka stoppa Länstyrelsen också!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Håller fullständigt med om att Betalleder är det i dag som är det största hotet mot den fria skoteråkningen. Detta har gått som en "Röd tråd" genom Snöskoterriksdagarna under dom senaste åren. Alla medlemsklubbar inkl. snofeds styrelse är vad jag förstått helt eniga i denna fråga.

Hur kan man bemöta problemet ? ? ?
På riksdagarna har denna frågans lösning varit att ALLA närvarande skotermänniskor anser att om detta vannsinne ska kunna gå att få stopp på, så måste finansieringen av skoterledsunderhållet lösas.

Men här så finns det lite skilda åsikter om hur det skall gå till.
Många anser att det enda riktiga är att ta ut en obligatorisk "Ledavgift" av alla inreg. snöskotrar, där avgiften skall gå tillbaka till klubbarna för underhåll av lederna.
Men många andra anser att vi skoteråkare redan är så "Övertaxerade" av statsmakterna i form av momser och avgifter, så att ytterliggare avgifter bara blir en börda till att bära. Istället så vill man istället att momsintäkterna borde gå tillbaka till skoterlederna.

Samtidigt så skulle även dom som kör få skotermil/år (Påskkörarna) få betala opropotioneligt mycket för köra skoter.
Och att även dom som aldrig använder sig av lederna skulle få vara med och betala.
Men är detta samtidigt inte ett billigt pris isåfall, för att få behålla den fria skoteråkningen ? som denna grupp skotermänniskor verkligen lever för.
Så som synes så är det inget lätt problem att lösa.

Här har vad jag förstått, Snofeds styrelse jobbat tillsamans med finansdepartementet för att få en lösning på saken. Man har försökt att gå en slags medelväg. Att om skoterägarna under "Frivilligt tvång" betalar in en obligatorisk summa per år, så borde ju statsmakterna kunna skjuta till motsvarande summa från momsintäkterna på skoterhandeln. Detta skulle ju faktiskt ge en ansenlig summa tillbaka till ledunderhållet, samtidigt som det i slutändan sannolikt skulle skapa en massa nya arbetstillfällen i skoterlänen.

Här så finns det oxå frågetecken, hur mycket pengar försvinner i administrationen ?
Men om nu ex.vis bara hälften av min inbetalda 500-sedel (om det nu skall kosta detta) går till ledskötsel och den andra halvan försvinner i administrationen, samtidigt som dessa betalledsområden stoppas, så tycker då jag själv att detta då är ett billigt pris jag får betala, för den fortsatta friåkningen, samtidigt som skoterlederna då underhålls regelbundet.

Egentligen samma pris som vi kanske idag måste betala för några dagars körning i ett betalledområde, men som istället då skulle gälla en hel säsong, och i princip bli Sveriges största och med friåkningen kvar !
Vad tycker ni andra ?

Men jag tror att dom kommuner som inför betalleder med nya förbudsområden, till sist får finna sig att skoterturisterna flyr dessa områden. Till skillnad från kommuner som är emot förbudsområden.
Bland annat så lär ju då även stugpriserna falla i oattraktiva skoterområden. Även om du är skoterhatare så svider det ju då i den egna plånboken.

Kul med en debatt om detta här på forumet, vore bra om den som sitter inne med bra förslag på hur vi i Skotersverige tillsammans skall kunna stoppa dessa Betalledområden (=Förbudsområden) dyker upp på skoterriksdagen, eller kanske sätter in en "Blänkare" här i denna tråd, eller om vi skall lyfta det till en ny tråd.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Jag började därför göra lite efterforskningar och läste bla den utredning som regeringen tillsatte 2003 (Dir 2003:105 Förarbevis för moped och terrängskoter). Man hade nämligen fått bakläxa på tokigheterna i lagen av riksdagen som gett den dåvarande regeringen i uppdrag att se över och rätta till dessa. Döm om min förvåning när jag läste att gällande lagstiftning hade stöd av snofed och att utredaren därför föreslog att tokigheterna skulle vara kvar!!!!
Ligger det i skoteråkarnas intresse att vi skall behöva ta ett förarbevis för skoter om vi tillfälligt mister vårt bilkörkort pga en fortkörning med bil? Nej, det kan det ju inte göra, till och med sveriges riksdag tycker ju att det är fel. Varför skulle då snofed framföra en sådan åsikt? Finns det något ekonomiskt intresse för snofed i att fler skoteråkare blir tvungna att ta förarbevis? Ja, eftersom snofed har en intäkt på varje nytt förarbevis. 300 kr per förarbevis går till snofed om jag förstått det rätt.
Jag kan inte tolka det hela på annat sätt än att snofed i denna fråga satt sina egna ekonomiska intressen framför skoteråkarnas intressen. Därför är jag sur på snofed och brevet gjorde ju int saken bättre.
Detta är ju dilemman med att man samtidigt som man skall företräda oss snöskoteråkare, även skall tjäna pengar på oss. Det kommer ständigt att dyka upp typ sådana här saker.

Men om det nu år så att statsmakterna har bestämt att även skoteråkarna liksom bil-, mc-, traktorförare mm. skall ha en obligatorisk utbildning/körtillstånd för att framföra resp. fordon så känns det då för mig bättre om dessa utb. pengar stannar inom skoterrörelsen, istället för hos bilskolor etc.

Helt klart är det dock uppåt väggarna om det som du beskriver här ovan är riktigt. För om ditt bilkörkort bara är indraget tillfälligt och du inte behöver gå en ny körkortsutb. för att få igen ditt bilkörkort, så skall det givetvis även gälla samma regel runt förarbeviset.

En grund i all folkrörelse är ju att den enskilde medlemens intresse måste gå före egna profit- och vinstintressen.

Även om ovanstående argument krockar lite grann med detta, så anser jag att en skoterutbildning skall utföras så billigt som möjligt för att förenkla nyrekryteringen av skoteråkare, detta tror jag därför kan göras billigare på klubbnivå med Snofeds kanslis hjälp, jämfört med om utb. skötes av bilskolorna.
Men som sagt, det kan dock uppstå vissa jävsituationer.
Viktigt då att man är lyhörd för dessa situationer och arbetar för en förändring, av frågor typ dessa som beskrivs här ovan.
 
E

ejwbegysv

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Jag tycker man ska se över förarbevis utbildningen... Min sambo och många av hennes bekanta har tagit förarutb. i Valbo... 80% av utbildningen gick åt att lyssna på föreläsarens historier om ditten och datten...

De jag pratar med anser att den utbildningen är löjlig.. och framförallt så har den dåligt ryckte..

Höj kvaliten och kraven på kursdeltagarna...
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

jag skriver här som privatperson o inget annat om någon nu hadde fått för sej det.
 
E

ejwbegysv

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Kan tilllägga att jag har förarbevis själv och vi fick använad boken under provet... Detta var dock 1996.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Bra skrivet stig jag håller med dej väl mött på skoterriksdagen i älvkarleby.
o du stockholmaren det finns klubbar stax norr om stockholm norrtäljetrakten.o du som tog förarbevis i valbo dom kör på eget tillstånd från vv.
 
4

426H

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Här har vad jag förstått, Snofeds styrelse jobbat tillsamans med finansdepartementet för att få en lösning på saken. Man har försökt att gå en slags medelväg. Att om skoterägarna under "Frivilligt tvång" betalar in en obligatorisk summa per år, så borde ju statsmakterna kunna skjuta till motsvarande summa från momsintäkterna på skoterhandeln. Detta skulle ju faktiskt ge en ansenlig summa tillbaka till ledunderhållet, samtidigt som det i slutändan sannolikt skulle skapa en massa nya arbetstillfällen i skoterlänen.

Här så finns det oxå frågetecken, hur mycket pengar försvinner i administrationen ?
Men om nu ex.vis bara hälften av min inbetalda 500-sedel (om det nu skall kosta detta) går till ledskötsel och den andra halvan försvinner i administrationen, samtidigt som dessa betalledsområden stoppas, så tycker då jag själv att detta då är ett billigt pris jag får betala, för den fortsatta friåkningen, samtidigt som skoterlederna då underhålls regelbundet.

Egentligen samma pris som vi kanske idag måste betala för några dagars körning i ett betalledområde, men som istället då skulle gälla en hel säsong, och i princip bli Sveriges största och med friåkningen kvar !
Vad tycker ni andra ?
En årlig obligatorsk ledavgift som gäller hela landet är en möjlig lösning på problemet. Om detta innebär att friåkningen kan bevaras skulle jag inte tveka en sekund att stödja ett sådant förslag.
 
4

426H

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Bra skrivet stig jag håller med dej väl mött på skoterriksdagen i älvkarleby.
o du stockholmaren det finns klubbar stax norr om stockholm norrtäljetrakten.o du som tog förarbevis i valbo dom kör på eget tillstånd från vv.
Man behöver väl inte vara stockholmare bara för att man bor i stockholm? Jag är faktiskt göteborgare!:D

För övrigt förstår jag naturligtvis att du skriver som privatperson och jag tycker det är jättebra att ni som styr i skotersverige surfar runt och kikar och är med i debatten på forum som detta!
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Om jag inte missminner mej så gordes en undersökning här på skoterleden för några år sedan när snofed kom med förslaget om en allmän ledavgift o största flertalet var posetiva då kanche vebmastern har siffrorna o kan lägga ut dom.
Kontakta mej du Stockholmare(göteborgare) du som vet vem jag är så ska jag slussa dej vidare till en klubb i dina krokar.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Att du blev av med förarbeviset vid fortkörning med bil är väll inte snofedsfel det var ju du som körde för fort o inte snofed tänk på förarbeviset nästa gång du kör utanför stan.
begår du ett våldsbrott så ryker vapenlicensen o kokar du hemma o åker dit lika så jag ser inget konstigt i att förarbeviset ryker vid fortkörningmed bil.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Jag tycker vi har två akuta problem som måste lösas snarast.

1. Det viktigaste, finansieringen av lederna. Alltför många klubbar håller på att förlora de ideella människorna på grund av dålig ekonomi.

2. Ljudet, det måste sättas hårdare krav på ljudnivåerna annars kommer vi att få stora problem i framtiden. Skotrarna blir allt fler och det får inte finnas en liten klick skoteråkare som förstör för alla andra.

Inte heller jag tycker att Snofed kommer någonvart, men var gör vi själva för att det skall bli förändringar?
(Engagemang krävs, det räcker ibland inte med åsikter;) )

Roger Eriksson
Skellefteå
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Varför är folk så negativa till snofed o dess arbete det känns ju lite som om många tycker att det är ett gubbdagis varför är det så.
dom som sitter i styrelsen gör ju det på idiell basis en är polis en är snickare o en kör skogsmaskin o gör jobbet i snofed på kvällar o häljer visst får dom erkätning för inkomst bortfall o reserna betalda konstigt annars men dom jobbar idiellt det vore ju en helt annan sak om dom kunde jobba på heltid då vore det ju en helt annan sak.
det tar tid o förendra saker i sverige kommer man ner på kontinenten går allt mycket snabbare.
Så ni som säjer att snofed inte gör något sätt er in i hur det fungerar i stället o gör något konstruktivt kom på skoterriksdagen o framför eran mening det finns platser kvar kontakta nordupplands skoterklubb.

mvh Hansolov.Lönn
Järbo
 
E

ejwbegysv

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Jag tycker vi har två akuta problem som måste lösas snarast.

1. Det viktigaste, finansieringen av lederna. Alltför många klubbar håller på att förlora de ideella människorna på grund av dålig ekonomi.

2. Ljudet, det måste sättas hårdare krav på ljudnivåerna annars kommer vi att få stora problem i framtiden. Skotrarna blir allt fler och det får inte finnas en liten klick skoteråkare som förstör för alla andra.

Inte heller jag tycker att Snofed kommer någonvart, men var gör vi själva för att det skall bli förändringar?
(Engagemang krävs, det räcker ibland inte med åsikter;) )

Roger Eriksson
Skellefteå

Hur tänker du på punkt 1? Ideellt arbete är väl oavlönat?

Den största boven i skotersverige tycker jag är Länstyrelsen som stänger ner våra fjäll för den fria skoteråkningen.... Vem behöver leder? Det är ju bara ett onödogt ont för att ta sig till friåkningen :)