Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt ?

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Snofed drar inte in 1miljon på förarbeviset därimot en intäckt på ca 650000 totalt på ett år o med din uträkning så skulle snofed utbilda långt över 2000 elever som snofed gör idag så din uträkning slog lite fel tuvärr snofed har ju dess utom 3 anställda o driver ett kansli för o stötta sina klubbar så gått det nu går man får ca 150 telefon samtal om dagen vilket tyder på att snofed får ett bra betyg ute hos klubbarna.
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Otroligt inkompetent brev av snofed. Kan de ideellt arbetande gubbarna inte uttrycka sig bättre än så? Och även om dom nu hade formulerat sig bättre i brevet så är det ytterst tveksamma punkter som dom vill skapa en "diskussion" runt. Min bild av snofeds ledning har alltid varit att det är ett gäng gubbar med relativt låg utbildning som vill känna sig viktiga på fritiden, därför kommer det aldrig heller att vara en organisation som jag vill stödja.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Just därför önskar vi yngre (för det finns sånna) i styrelsen att det kom in lite yngre killar o tjejer som har lite samma syn som oss o att vi skulle vara lågutbildade nja det håller inte jag med om iofs jag själ är ju skogstekniker åtmindstone högskola o kriminalkomisarie är väll inte fyskam det heller eller hur..........................
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Nej, det är fina yrken, men förstår du varför jag ifrågasätter kompetensen hos snofed? Jag menar, att uttrycka sig på ett sådant sätt till myndigheterna tyder på antingen inkompetens eller illvilja mot friåkarna.

Det är långt ifrån första gången snofed uttrycker sig på detta märkliga sätt. Jag kan ta ett exempel, i snofeds officiella tidning (Snöskoter nr 3 2006) skriver snofeds ordförande Björn Pettersson följande:

”Säkerheten på snöskoterlederna är en av våra viktigaste frågor att klara för våra snöskoterklubbar. Jag blir därför något upprörd när en av våra tidskrifter (Snowrider) som riktar sig till snöskoterförare återigen arrangerar tester/tävlingar som skall finna ut vilken snöskoter som går att framföra fortast/snabbast på våra snöskoterleder. SNÄLLA! Sluta med detta, det ger helt fel signaler. Snöskoterlederna är ingen tävlingsbana. Ni uppmanar med dessa tävlingar till lagbrott (max 70km/h som ni vet) samt förstörelse av välpreparerade snöskoterleder.”

Jag tycker att texten talar för sig själv. Men ändå, vad han syftar på är tidningen Snowriders årliga test, Bästa Ledskoter. Att säga att de arrangerar tävlingar och uppmanar till lagbrott tyder på att han inte läst ett enda av dessa test och att han (snofed) inte har några högre tankar om gemene man. Att testa ledmaskiner på privat avlyst mark för att se vilken konstruktion som fungerar bäst är inte att uppmana till lagbrott eller förstörelse av ”välpreparerade” leder. Däremot är det tester som visar på snöskotrarnas verkliga fördelar och brister, vilket man inte kan säga om tidningen Snöskoters intetsägande tester där man gärna fokuserar vindrutans utformning. SNÄLLA Björn, kasta inte skit på något du inte vet vad det handlar om. Det gagnar ingen, och inte blir det fler touringåkare för den skull heller.

Om snofed i framtiden vill utvecklas till en bättre och mäktigare organisation så får dom banne mig ta och uppvisa en bättre attityd! Jag tror att många yngre människor som annars skulle kunna tänka sig att arbeta ideellt för snofed avskräcks av just denna anledning. Och Hasse, vad menar du med att de yngre killarna och tjejerna ska ha lite samma syn som er? Var och en ska få ha sina egna synpunkter tycker jag.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Nej, det är fina yrken, men förstår du varför jag ifrågasätter kompetensen hos snofed? Jag menar, att uttrycka sig på ett sådant sätt till myndigheterna tyder på antingen inkompetens eller illvilja mot friåkarna.

Det är långt ifrån första gången snofed uttrycker sig på detta märkliga sätt. Jag kan ta ett exempel, i snofeds officiella tidning (Snöskoter nr 3 2006) skriver snofeds ordförande Björn Pettersson följande:

”Säkerheten på snöskoterlederna är en av våra viktigaste frågor att klara för våra snöskoterklubbar. Jag blir därför något upprörd när en av våra tidskrifter (Snowrider) som riktar sig till snöskoterförare återigen arrangerar tester/tävlingar som skall finna ut vilken snöskoter som går att framföra fortast/snabbast på våra snöskoterleder. SNÄLLA! Sluta med detta, det ger helt fel signaler. Snöskoterlederna är ingen tävlingsbana. Ni uppmanar med dessa tävlingar till lagbrott (max 70km/h som ni vet) samt förstörelse av välpreparerade snöskoterleder.”

Jag tycker att texten talar för sig själv. Men ändå, vad han syftar på är tidningen Snowriders årliga test, Bästa Ledskoter. Att säga att de arrangerar tävlingar och uppmanar till lagbrott tyder på att han inte läst ett enda av dessa test och att han (snofed) inte har några högre tankar om gemene man. Att testa ledmaskiner på privat avlyst mark för att se vilken konstruktion som fungerar bäst är inte att uppmana till lagbrott eller förstörelse av ”välpreparerade” leder. Däremot är det tester som visar på snöskotrarnas verkliga fördelar och brister, vilket man inte kan säga om tidningen Snöskoters intetsägande tester där man gärna fokuserar vindrutans utformning. SNÄLLA Björn, kasta inte skit på något du inte vet vad det handlar om. Det gagnar ingen, och inte blir det fler touringåkare för den skull heller.

Om snofed i framtiden vill utvecklas till en bättre och mäktigare organisation så får dom banne mig ta och uppvisa en bättre attityd! Jag tror att många yngre människor som annars skulle kunna tänka sig att arbeta ideellt för snofed avskräcks av just denna anledning. Och Hasse, vad menar du med att de yngre killarna och tjejerna ska ha lite samma syn som er? Var och en ska få ha sina egna synpunkter tycker jag.
jag visste inte att skoter var en tidning ,mer en tråkig trycksak full av fördommar och föråldrat synsätt i mitt tycke .:eek:

få se nu!!??? hur tänkte björn för sig skälv när han beslutade att SNOWRIDER/SNOWMOBILE bedriver racing på lederna (de enda skoter tidningarna i sverge).hur ser vägverkets dialog ut med TOP GEAR och liknande TV program och tidningar som återger fordons prestanda till poteniella kunder???
ööö jag tror det är en del av marknadsföringen eller ,bara för att det går att köra 300 med en hoj tex måste man ju inte, kanske :D

mitt fulla stöd till dig GLS :)
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Visst har du rätt GLS det behövs lite mera ungdomligt tänkande tuvärr är inte dom yngre i majoritet i styrelsen men det kanche blir en förändring på söndag man hoppas ju på det bästa.
många yngre i klubbarna delar inte snofeds uppfattning o det gäller ju att dom yngre ställer upp o kommer på klubbarnas möten o säjer sin mening annars kan ju inte snofed föra deras talan så enkelt är det ju men jag är övertygad att det kommer o komma in yngre i snofeds styrelse o att snofed anpassar sej efter klubbarnas önskemål på söndag.
 

jansun

Aktiv medlem
16 nov 2006
88
0
6
Östersund
www.kkam.se
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

För att återgå till ursprungsfrågan.
Efter att ha läst igenom denna tråd, kan jag konstatera att det förmodligen inte är fel med en ny organisation.:cool:
I tråden har man fått otaliga förslag på vad den nya organisationen bör "ta tag" i. :rolleyes:

Däremot är det nog på sin plats med ett klargörande. Som "prio ett", ska SSCO endast syssla med förarbevisutbildning.
Så småningom planerar vi dessutom att bli en röst för skoterfolket, och en självklar remissinstans. SSCO måste däremot hela tiden komma ihåg grundtanken i föreningsliv. Föreningen och föreningens styrelse, är till för sina medlemmar, inte tvärtom.

Att vara med i, och stödja SSCO kommer inte att kosta ett öre, så länge man inte utbildar. Det är vid utbildningarna som man betalar in en provavgift, och detta är den enda avgift man betalar till SSCO. Det är alltså exakt samma sak som när SVEMO hade ett kansli i Östersund.

SSCO planerar inte att bli någon motpol till SNOFED. Samarbete är den enda möjliga vägen. Den största anledningen till bildandet av SSCO är viljan att ersätta den del i SVEMO som SVEMOs styrelse tagit ifrån oss.

SSCO är en förening som kommer att vara medlem i SVEMO. Sedan är det upp till varje klubb, om man vill registerra sina medlemmar som medlemmar i SSCO. Om man gör det, så innebär det också att man fortfarande, genom SVEMO, tillhör Riksidrottsförbundet. I många av landets kommuner är detta en förutsättning för att t.ex uppbära aktivitetsstöd. Samma sak gäller LOK-stöd.

För de klubbar som har tävlingsverksamhet på programmet, och endast är medlemmar i SVEMO, så verkar det befängt att tvingas vara med i flera organisationer. Det är ju den utveckling som kommer. För att bedriva tävlingsverksamhet så måste man vara med i SVEMO, och så småningom är det tänkt att, man måste vara med i SNOFED för att bedriva förarbevisutbildning. Alternativet är att man har ett eget utbildningstillstånd.

Ca. 250 klubbar är medlemmar i SVEMO, och många av dessa är dubbelanslutna. Alltså även medlemmar i SNOFED. Det är ju naturligtvis fortfarande tillåtet. Alla har ett eget val. Det är inte förbjudet att vara med i flera föreningar eller organisationer. Att många klubbar har valt den lösningen betyder ju att det finns egentligen inga, eller väldigt få, motsättningar på medlemsnivå. De motsättningar som funnits, har varit på styrelse och kanslinivå.

Janne Sund, sekreterare i SSCOs interimsstyrelse.
 
E

ejwbegysv

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Ja dagens skoter riksdag avslutad... Mycket intressant, dock mest information och lite debatt tycker jag..

Saker som avhandlades var bla.
Svar på utfrågningen från 4 riksdagspolitiker.
Intressantast var 15 års gränsen som SNOFED vill få på skoteråkning och förarbeviset. Politikerna ville ej släppa 16 årsgränsen på att köra men att ta förarbeviset före 16 år verkade dom tycka var ok.
Digitalisering av skoterleder, projekt i norr tillsammans med VV. Funderingar hur dessa digitala kartor ska hanteras sen, många rädda för att de ska bli "gratis".
VV informerade också om olika frågor dom har drivit 2006 och kommer att behandla 2007.
Vinterstadens skoterförening informerade om deras jobb och sa en mycket bar sak - Vi struntar i utbildning osv. just nu och SATSAR ALLT PÅ ATT MOTVERKA ALLA FÖRBUD! - Oj så rätt..!

Naturvårdsverket (tror jag det var) och Länstyrelse informerade om div frågor dom funderade över, till ex. kamhöjd, klättring på fjällen, motorstyrka osv..

Mycket snack om olyckor och att det är "gubbar" över 50 som är fulla som dör. Mer utredningar ang. detta lovades av alla..

Acrylat bensin pratades det också om och det var i vissa fall problem med logistiken och framförallt priset.. Några klubbar körde endast på Acrylat och var jättenöjda...

Ordörande tyckte det var lite roligt att han hade fått 30 st mail ang. brevet till Ulrika Messing.. När jag undrade så var det mest att han ville få dessa saker utredda.. jaja.

Ja det var väll en massa annat också...

Var inte många negativa ord sagda denna dag tyvärr.. Alla log och höll med varandra i stort sett...Till och med politikerna bara log och sa JA på det mesta..

VART VAR ALLA UNGA? (UNDER 30)...

En ny dag imorgon...
 
E

ejwbegysv

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Mycket bra dag idag... Ordförande Björn Pettersson tackade mig för att jag skapade debatt.. :)

Fick iaf in i SNOFEDs vision för 2007-2009 att dom skulle jobba för att behålla friåkningen, Vinterstadens förening samtyckte med att vi måste försöka motverka alla förbud... Nu ska det alltså finnas på prent att SNOFED ska jobba aktivt för att motverka förbudsområden... bra.

Mina övriga kommentarer ang. högkamsmattor, brev till ulrika, osv. fick väl inte några hejjarrop precis.

Jag tycker Vinterstadens skoterförening tycker mycket rätt (alltså samma som mig hehe) på mycket.. Dom verkar satsa allt krut på att motverka förbud.. trevligt!

Vi måste få politikerna och alla verk/styrelser/råd/regering osv. att fatta vad skoteråkningen har för positiva effekter på natur/ekonomi/arbetstillfällen/rekreation/turism osv... Inte skicka brev till regeringen och säga att vi har problem med alkohol,högkamsmattor,motoreffekt,buller inom skotersverige.. Riktigt illa är det när det är en förekommen remissinstans som snofed som säger detta också.. om det hade varit skidåkarna (appelsinätarna på svenska alltså) som hade gjort denna skrivelse så kanske man hade förstått dom.. SNOFED ska jobba för oss skoteråkare, inte emot. Ja jag vet det var "bara" ett brev som vi alla hänger upp oss på..

Jag ser massor med fördelar med SNOFED också.. Annars skulle vi inte vara medlemmar i snofed.. Snofed jobbar med massor av viktiga frågor tillsammans med alla beslutsfattare och lokala företag... Dock syns inte detta i media tyvärr.. Där får skotertidningar och SNOFED rycka upp sig och även informera om de bra sakerna man gör.. Skriva på SNOFEDS hemsida att dom tex tillsammans med VV håller på och digitaliserar skoterlederna i norr..

Ja jag kan skriva i en timme till då det är så mycket som jag tycker är viktigt.... Men snälla ni unga skoteråkare (under 30), gå med i skoterklubbarna på orten och se till att åka på SNOFEDS möten och säg vad ni tycker.. För att få några ändringar behövs vi alla!!
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Du var snabb du Jimmy jag tyckte att du gorde det bra tuvärr så blir det mycket korvstoppning en sån här hälg det tar lite tid o smällta o jag vill hälsa dej välkommen i valberedningen nu har du väldigt stora möjligheter o påverka snofeds framtid.
Jag håller med Jimmy sitt inte hemma ni under 30 gör något i stället ja ni äldre med för den delen ni hadde ju möjligheten i hälgen men ni tog den inte synd tycker jag det ska bli intressant o följa debatten här på leden.

Det kom fram mycket positivt under hälgen bla från vv å det blir värkligen intressant o jobba framöver.
O ni klubbar hör av er till oss i styrelsen bjud in oss till era möten jag blir själv med på sandvikens höstmöte nu på tisdag o kommer o redovisa lite av vad som sas på riksdagen.
Det planeras även ett länsmöte i Skålsjögården i börgan på mars med ev lite utställningar o kringaktiviteter.

Tack allehopa för en givande o trevlig hälg.
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Bra jobbat ejwbegysv! Kul att Vinterstadens skoterförening gör bra ifrån sig.
 
E

ejwbegysv

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Du var snabb du Jimmy jag tyckte att du gorde det bra tuvärr så blir det mycket korvstoppning en sån här hälg det tar lite tid o smällta o jag vill hälsa dej välkommen i valberedningen nu har du väldigt stora möjligheter o påverka snofeds framtid.
Jag håller med Jimmy sitt inte hemma ni under 30 gör något i stället ja ni äldre med för den delen ni hadde ju möjligheten i hälgen men ni tog den inte synd tycker jag det ska bli intressant o följa debatten här på leden.

Det kom fram mycket positivt under hälgen bla från vv å det blir värkligen intressant o jobba framöver.
O ni klubbar hör av er till oss i styrelsen bjud in oss till era möten jag blir själv med på sandvikens höstmöte nu på tisdag o kommer o redovisa lite av vad som sas på riksdagen.
Det planeras även ett länsmöte i Skålsjögården i börgan på mars med ev lite utställningar o kringaktiviteter.

Tack allehopa för en givande o trevlig hälg.
Jag valdes som Justerare endast får jag hoppas??
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

ja just ja jag var lite förvirrad i går kväll naturligtvis men nu finns du ju i rullarna
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Jag hann tyvärr inte vara med ändå till slutet, hade tåg- och flygtider att passa. Så jag missade punkten övriga frågor på årsmötet. Finner det lite märkligt att ett årsmöte måste ta 3 timmar ! att avhandla innan man ens hunnit in på punkten övriga frågor. Hade själv massor av saker att ta upp, men det kommer jag att ta och skicka in till kansliet istället.
Fick iaf in i SNOFEDs vision för 2007-2009 att dom skulle jobba för att behålla friåkningen, Vinterstadens förening samtyckte med att vi måste försöka motverka alla förbud... Nu ska det alltså finnas på prent att SNOFED ska jobba aktivt för att motverka förbudsområden... bra.
Men det är ju faktiskt också så att det står väl rent av i stadgarna att man skall värna om den fria åkningen. Så det är ju lite märkligt att man ska måsta få in detta som vision för 2007-2009 !
När det måste vara den näst viktigaste visionen efter den viktigaste, att vi överhuvudtaget ska få köra snöskoter.
Så detta måste väl vara det som organisationen alltid ska jobba efter.
Så det är ju bra, att det kan klargöras ytterliggare för styrelsefolket i Snofed

Jag tycker Vinterstadens skoterförening tycker mycket rätt (alltså samma som mig hehe) på mycket.. Dom verkar satsa allt krut på att motverka förbud.. trevligt!

Vi måste få politikerna och alla verk/styrelser/råd/regering osv. att fatta vad skoteråkningen har för positiva effekter på natur/ekonomi/arbetstillfällen/rekreation/turism osv... Inte skicka brev till regeringen och säga att vi har problem med alkohol,högkamsmattor,motoreffekt,buller inom skotersverige.. Riktigt illa är det när det är en förekommen remissinstans som snofed som säger detta också.. om det hade varit skidåkarna (appelsinätarna på svenska alltså) som hade gjort denna skrivelse så kanske man hade förstått dom.. SNOFED ska jobba för oss skoteråkare, inte emot. Ja jag vet det var "bara" ett brev som vi alla hänger upp oss på...
Då jag personligen bara känner till hur det är bland klubbarna i N-botten, så det så att många andra norrbottensklubbar jobbar efter precis samma sak som Vinterstaden och det som du skriver, att få dom styrande, på både det lokala- och riksplanet, att förstå nyttan av snöskotern som rekreation. Allra helst då vi nu har nytt folk i regeringsställning. Synd bara att så få av dessa klubbar och politiker inte hade möjlighet att närvara.
Jag ser massor med fördelar med SNOFED också.. Annars skulle vi inte vara medlemmar i snofed.. Snofed jobbar med massor av viktiga frågor tillsammans med alla beslutsfattare och lokala företag... Dock syns inte detta i media tyvärr.. Där får skotertidningar och SNOFED rycka upp sig och även informera om de bra sakerna man gör.. Skriva på SNOFEDS hemsida att dom tex tillsammans med VV håller på och digitaliserar skoterlederna i norr..

Ja jag kan skriva i en timme till då det är så mycket som jag tycker är viktigt.... Men snälla ni unga skoteråkare (under 30), gå med i skoterklubbarna på orten och se till att åka på SNOFEDS möten och säg vad ni tycker.. För att få några ändringar behövs vi alla!!
Helt rätt, det behövs nytt friskt blod både ute bland klubbarna och i Snofeds styrelse.
 
Last edited:
E

ejwbegysv

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Ja.. det är konstigt att det står i stadgarna och aldrig näms :)

På de 2 dagarna vi var i Älvkarleby så nämdes nog ordet "Skoterled" säkert över 100 gånger,,, Ordet friåkning eller vad man nu ska kalla det vi har rätt till nämdes vad jag mins bara de 2 gångerna jag sa ordet...
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Ja.. det är konstigt att det står i stadgarna och aldrig näms :)

På de 2 dagarna vi var i Älvkarleby så nämdes nog ordet "Skoterled" säkert över 100 gånger,,, Ordet friåkning eller vad man nu ska kalla det vi har rätt till nämdes vad jag mins bara de 2 gångerna jag sa ordet...
Kan kanske vara för att det är många som tror att ett fungerande skoterleder är grunden till att "Fri åkningen" får finnas kvar. :)
Sedan så är det mycket annat som också står i stadgarna som inte heller nämns. :)

Själv så tycker jag att orden "Förarbevis" och "Utbildning" också har en alltför stor del av dagsprogrammet. Men förstår iofs orsaken. :cool:
 
E

ejwbegysv

Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Ja det har du helt rätt i... Jag tror dock inte lika :)

Det är ju egentligen svårt att veta vad som krävs för att få ha kvar friåkningen..

Jag har hört vissa skoterklubbar som inte vill ha leder för då menar dom att det är enklare att göra förbudsområden.. för man har ju ändå så många fina leder att åka på...

I Gördalen blev vi tvungna att snabbt fixa en massa leder när det börjades snackas om förbudsområden och införandet av nationalpark på fulufjället.. Annars hade vi idag knappt kunna köra skoter alls är jag rädd.. nu kan man iaf köra 30 km/h på lederna runt fulufjället :rolleyes:

JA det är svårt att veta vad man egentligen ska tycka om alla "problem" vi har...

Ledaren i nästa Snowmobile kommer att bli intressant att läsa :)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

Det är ju egentligen svårt att veta vad som krävs för att få ha kvar friåkningen..

Jag har hört vissa skoterklubbar som inte vill ha leder för då menar dom att det är enklare att göra förbudsområden..
Du har helt rätt i detta.
Vår förening har löst det så att den enda led vi har fått statligt stöd för är Nasaleden. Dom andra lederna har vi bara muntliga markägaravtal på och inga bidrag har betalats ut till dessa.

Så börjar man prata om att förbjuda den fria åkningen, så åker vi bara ut i dom olika vädersträcken och plockar ner våra kryss på dessa leder. Även Jokkmokks klubben vet jag tänker i dessa banor, finns säkert fler klubbar här i norr som tänker i liknande banor.

När det sedan inte finns några leder annat än Nasaleden hos oss, så lär ju i vart fall ändå inte 2300 snöskotrar stå parkerade vintertid i vår kommun.
Kallas det anarki ? :cool:
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sv: Ny Skoterorganisation Bra Eller Dåligt?

det blev lugnt här vilka fråger vill ni att snofed ska driva många verkar ha ideer om vilka fråger dom inte ska driva kom med förslag.