Hur kom du fram till vilken dimension du skulle ha? Mätte du övertrycket i pipan eller gick du på avgastemp eller något annat? Bromsbänk?
Bra fråga för det är svinsvårt att komma fram till lämplig storlek på stinger eller dämpare.
Tempmätare funkar inte bra för om man har för små stingers så spikar motorn och då visar tempmätaren kallare grader fast kolvar smälter.
Jag provar först lite safe med storlekar som jag vet funkar minst 600m full gas. I mitt fall på TC1000 så blev mina 28mm stingers mot min ca 65mm inv mått stora dämpare på gränsen till för tight så den har lätt att spika.
I mitt fall hörs spikning som tur är. Men om man inte hör spikning kan man gå efter hur motorn drar vid långa fullgasrepor.
Om motorn mojnar/tappar ork efter ca 100-200-300-400m då har man för smal stinger eller dämpare.
Klarar den 400m innan den tappar ork måste man såklart också byta till grövre stingers (om man inte kör dragrace)
Kan man hålla fullt utan dippar en hel sjö måste man ändå kolla hur det står till med mottrycket några gånger/mil. Man tar lös pipan och kollar kolvens utblåssida efter sot . Om kolven sotat mer än innan förminskningen av stingers runt kolvringar och kjol så har man riskabelt högt motstånd och kan härnäst vänta sig dödsaska.
Ser man spikmärken på kolvtoppen har man också för mycket mottryck.
Men mycket av dessa problem kommer omedelbart när man strypt ner stinger eller dämpare och kan bestyckas bort med fetare blandning och ger då effekt istället för spikning. Men när inte bestycknin g hjälper måsta man öka dim igen på stingers eller dämpare.
EX på min maskin för i år så ska jag tysta ner den för den lpåter på tok för högt vid 9500varv och 65mm rör genom dämparen. Men då måste jag först sätta dit grövre stingers för att kunna strypa mer i dämparen. Nuvarande 28mm stingers byts ut mot 35mm inv mått (1mm grövre än org)!! Sedan stryper jag ner utblåset på dämparen tills jag får en spikning (eller smält kolv kvack). Jag hoppas komma neråt 40mm utsläpp vid mynning dämpare för då går den relativt tyst.
Ang inloppshål vs utlopp i dämpare så är dämpare som bygger på tom dämpare (kammar) svårare att bestycka in och veta ungefärliga storlekar på utblås. Dessa kammarburkar kan ställa till med resonanceljud som interferar med pipan och därmed bestyckning. Arcticat mf många org dämpare har kammarburkar som är uträknat ljudbangig för bättre effekt och det är omöjligt för vanliga farbröder att efterapa.
Därför kör man vanliga rörgenomströmsdämpare i första hand som inte skickar nmågra störade resonancer tillbaka.