Variatorrem

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
Hej!

Jag har läst på många ställen att man ska ta av variatorremmen på sommaren. Men jag har inte hittat någonstans hur man tar bort den.
Är det någon som kan hjälpa mig med detta och förklara hur man gör?

Tack på förhand!
 

Nenza

Medlem
22 maj 2007
6
0
1
Hej!

Jag har läst på många ställen att man ska ta av variatorremmen på sommaren. Men jag har inte hittat någonstans hur man tar bort den.
Är det någon som kan hjälpa mig med detta och förklara hur man gör?

Tack på förhand!
Skojar du? Du har en skoter men vet inte hur du tar bort/byter variatorremmen? Men om den ska vecka så blir det till att bända och kränga av den. Har själv aldrig tagit bort den på sommaren utan endast sett till att den sitter "löst".
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Skojar du? Du har en skoter men vet inte hur du tar bort/byter variatorremmen? Men om den ska vecka så blir det till att bända och kränga av den. Har själv aldrig tagit bort den på sommaren utan endast sett till att den sitter "löst".

Det är inte så klyftigt av dig att sitta och håna folk för att dom inte kan ta av en rem det är ju inte så ***** lätt om man aldrig försökt

Det finns massor av folk som varken kan kolla olja eller byta däck fast dom har körkort

Sen dín förklaring att "kränga av den" är ju inte heller den bästa




Tillbaka till frågan så brukar iaf jag när jag byter rem försöka kränga upp remmen vid variatorn som sitter högst upp på bilden här nedan
http://www.lindblomsmarina.se/racing/img/variator4_big.jpg
Sen bara dra hela variatorn runt så kommer remmen av snabbt och smidigt
 

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
När jag var ute och kollade märkte jag att sekundärvariatorn glappar lite ut och in från drivaxeln.
Vad beror det på och har det någon betydelse?
Tacksam för svar!
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Vad menar du med "glappar lite" den ska glappa några milimter så om det bara är så lite så är det inte någon fara
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Sekundären ska glappa lite grann så det är nog ingen fara.
Och jag brukar bara kränga av remmen lite grann från sekundären och sedan dra i den så att variatorn rullar då rullar remmen av, en stor fördel om du har skotern upphöjd bak så att inte mattan tar i backen :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men seriöst... Kränga av? Lyfta upp den bak?

Formula 500 -97 hade du väl ?
Blomman:

Kolla efter skruvverktyget till sekundärvariatorn som ska finnas i verktygslådan under huven .... Skruva sedan in den i skruvhålet som sitter i sekundärvariatorn tills skivorna är helt isär.

Lyft sedan av remmen och skruva bort skruven.....

Ganska bra grej att kunna göra fastän det är mörkt och fingrarna är frusna, blir till att gå om du har otur någon gång annars.
 

petersson

Välkänd medlem
12 aug 2006
304
0
16
Skellefteå
Jag hittar ingen sådan på min.
Är det något som man behöver eller?
Ja i den finns det en tändstiftsnyckel, reservsnöre till magnapullen, sen nån skruvmejsel och ringnyckel och säkert nåt mer som jag inte kommer ihåg. Alltid bra att ha verktyg med sig om det skulle hända något i skogen. Jag har en påse med olika verktyg baki facket på lynxen.

Åter till din fråga om remmen så kan du även troligen dra isär sekundär-skivorna, alltså du för den yttre skivan frammåt/bakåt och sliter i remmen så går det rätt så lätt att få av. Jag är dock ej hundra på att det går på en formula 500 men värt att pröva.
 

Skåp

Välkänd medlem
16 nov 2006
196
0
6
Hudiksvall
Att försöka få av remmen från en TRA variator utan verktyget
kan vara en riktig "pain in the ass"... ruggigt starka fjädrar där.
På nån gammal everest å nån et går det ju men en TRA...hua

Om det hjälper så ska jag försöka hinna knäppa nåra kort
på verktyg mm... jobbar hela helgen men ska försöka hinna
ut på lon´i kväll.....I´l be back
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ser lite grann ut som en fällkniv.. ?!

6 cm långt skaft med en utfällbar gängad smal del.
 

Skåp

Välkänd medlem
16 nov 2006
196
0
6
Hudiksvall
Så här ser verktyget ut....


Och det ska skruvas in i det övre hålet på bilden...


typ så här....


När man skruvat den i botten så har skivorna delat sej helt...


Och då kan man lägga av den... sekundären först sedan pilla av den från primären


Allt detta har gjorts utan att använda nåt våld... man kan faktiskt göra det med en kopp kaffe i den ena handen

Tjoa gärna till om det är nå mer du funderar över.... hoppas du hittar verktyget....

Ha de / Mattias
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Skojar du? Du har en skoter men vet inte hur du tar bort/byter variatorremmen?

Idiot! Det är såna där svar på frågor som du ger som gör att folk inte frågar på forumet.

Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum! Man kan tänka så om folk men behöver inte säga det. Alla är nybörjare nån gång.

Jag har en fundering om varför man skall ta av variatorremmen? Jag har aldrig hört talas om det iaf. Nog för att det växt mossa på den på min Spitfire men den har ju stått 5 år. :D