Tvåtaktsmotorn är framtiden!

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Du går in i bilhallen och vill köpa en sportbil.
Säljaren har två erbjudanden.
Ett märke heter 2T, och det andra märket 4T.

2T bilen är state of the art i sportbilsvärlden, mycket effektstark, bra chassi ligger som klistrad på vägen och därtill låg vikt som är förutsättning för en sportbil.
Du får också veta att du kan max räkna med en livslängd på 10 år,...


4T märket som säljaren SÄGER är en sportbil, visar sig vara en traktor, ursäkta jag menar en 4T 240 kombi.
Han försöker med sitt bilsäljar leende hålla dig intresserad av denna farkost med argumentet att den håller för den genomsnittlige sportbilsföraren 100 år.


Är du impad av 4T märket?

Trodde inte det....


//
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Hm..... problemet är väl att hitta en bil överhuvudtaget med en så ålderdomlig teknik som 2-t erbjuder, inte för inte som bla Lloyd Alexander och IFA-Wartburg gick ur tiden för ca ett halvt sekel sedan......
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Du går in i bilhallen och vill köpa en sportbil.
Säljaren har två erbjudanden.
Ett märke heter 2T, och det andra märket 4T.

2T bilen är state of the art i sportbilsvärlden, mycket effektstark, bra chassi ligger som klistrad på vägen och därtill låg vikt som är förutsättning för en sportbil.
Du får också veta att du kan max räkna med en livslängd på 10 år,...


4T märket som säljaren SÄGER är en sportbil, visar sig vara en traktor, ursäkta jag menar en 4T 240 kombi.
Han försöker med sitt bilsäljar leende hålla dig intresserad av denna farkost med argumentet att den håller för den genomsnittlige sportbilsföraren 100 år.


Är du impad av 4T märket?

Trodde inte det....


//
Nu går du helt efter åsikter, jag gick efter fakta.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
En kusin till mig har kört mer än 3000 mil med sin -03, inga problem med övriga maskinen. Beror kanske i vilket chassi som motorn sitter i.:rolleyes:

Och nu var många av sakerna om jag beskrev ovan i NYA maskiner eller nästan nya från ett märke, inte nån som gått 5000 mil
Jag förstår ungefär vart du vil komma. Men få är dom skotrar som går över 5tmil den saken är säker. Ännu säkrare är det på race maskiner som bobmbas livet ur från mil ett.
 
4

426H

Passa på och stick ut å åk lite nu Mikael N. Nu är det hårt och fint, riktigt yamaha-före så att även du kan ta dig fram. ;)
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
"Nu går du helt efter åsikter, jag gick efter fakta."

Helt rätt, men du går också efter åsikter, som du hävdar är fakta.
(vilket dom naturligtvis inte är)

Jag kan överbevisas, men endast av fakta.
I dag talar fakta för att 2T är överlägset 4T för sportskotrar, så enkelt är det.
När en 4T 120 hp skoter kostar, väger och har väghållning som en sport 600 2T,
då är det så. Jag väntar .........och håller inte andan.

När det gäller livslängd för en 2T så är det för många tillräckligt.
Det tillför inget om skotern håller 5000 mil
om man inte ändå inte kommer att köra mer än 1500.

Fakta:
Vikt med 20 l bensin i tanken, (bensin ca 0,8 kg/liter)
Summit 800X = 211 Kg*(149 hp)
Nytro MTX = 267 Kg*(130 hp)

(*källa, Snow Rider nr3)


//
 
S

StoxResearch

Hahaha... Det här var ju kul, :) Håller mig (nästan) undan så ni får roa er, :p

Frågan är ju vad man väljer om man ska ut och leka; den lätta och fina maskinen, eller Scania bussen som aldrig går sönder... Eller oooops, vänta nu, det är visst både det ena och andra som brukar krångla på dom med, :)
 
S

StoxResearch

Stugsittaren:
Ja, jag håller med, 2T maskinerna bara ökar takten, :)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Tja, om man nu läser inläggen efter det jag skrev så verkar snittåldern hamnat ungefär på min yngsta dotters nivå.

Påminner om andra forum där 2T kritiserats lite och det skall hävdas in i döden, fasiken man kan ju tro att kritisera 2T är lika farligt som piratimport av poulto.

Svårt att hantera fakta eller?

Är personangrepp nästa nivå för att hävda 2T?

Stox, kan du rensa träsket, vad krånglar, kom ihåg vad jag skrev om bilen...

Höres i tråden någon gång... kanske...
 
Last edited:
S

StoxResearch

Mikael_N:
Asch, lite kul får det ju vara ibland, :) Jag är ju själv inte så mogen ibland, och det är precis som jag vill vara... Det är ju trist att vara vuxen, :)

2T med dagens trimningsnivå ÄR känslig... Inte mycket att hymla med att inte mycket behöver vara fel för att en kolv ska rinna ut genom avgasporten... Jag har en samling med sådana själv... Inget att skämmas för, :) Kör man 4T snöskoter så är man i det stora hela förskonad från motorproblem, det är sanningen... Klart att det finns en del undantag, men det går inte att jämföra med 2T...

Å andra sidan är 2T relativt billiga att fixa...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det tillför inget om skotern håller 5000 mil
om man inte ändå inte kommer att köra mer än 1500.
Hmm, få se, du hade 2T, just ja, då blir det väl 30 mil per säsong efter alla kolvbyten och annat skit. Så 1500 mil är en helt oövervinnlig sträcka för dig.

Jag brukar köra på vintrarna istället för att tillbringa tid i garaget...

Mycket intressant nivå det är...
 
S

StoxResearch

Mikael_N:
Skotte har väl ändå lite en poäng... Själv kör jag kanske 100 mil per år, har inte haft tid med mer pga yrket... Så för mig är 5000 mil meningslöst... För andra är det inte det...
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Å andra sidan är 2T relativt billiga att fixa...
Jag har kört över 1300 mil utan att fixa. Alltså om jag skjuter en kolv så ligger jag oavsett hur mycket jobb det än är långt före kostnaden för en 2T eller?

Jag är en långkörare, har ingen nytta av en sprättmaskin som jag måste meka i varannan helg. Funkar liksom inte med någon ostabil twin.

Trippel-2T är väl det jag kan tänka mig att byta till om 4T försvinner helt.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Mikael_N:
Skotte har väl ändå lite en poäng... Själv kör jag kanske 100 mil per år, har inte haft tid med mer pga yrket... Så för mig är 5000 mil meningslöst... För andra är det inte det...
Jo, far man bara ut från garaget och luftar den lite innan man tar in den i garaget igen så spelar milen inte så stor roll.
 
S

StoxResearch

Mikael_N:
Jepp, :) Håller med... Allt som håller är billigare än nåt som går sönder...

Asch, nu ska vi väl hoppas att 4T finns kvar... Det gör då jag... Och ändå hatar jag 4T, :) Men jag ser inte att jag har rätt att önska nån annan olycka för det...

Jag är iaf övertygad om att Polaris och Arctic Cats vänsterprassel med 4T börjar gå mot slutet... Nu är det 2T som gäller i alla performance maskiner... Är det någon som tror att Arctic Cat INTE kommer med nya modeller baserade på nya Sno X maskinen tex?

Fick nyligen bekräftat det jag antagit hela tiden... Arctic Cats F-chassi HAR verkligen utvecklats med 4T i åtanke... Står i SnowTech 3 nummer tillbaks om jag minns rätt... Den missen kommer dom att rätta till snarast... Det behöver dom...
 
Last edited:

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
"Hmm, få se, du hade 2T, just ja, då blir det väl 30 mil per säsong efter alla kolvbyten och annat skit. Så 1500 mil är en helt oövervinnlig sträcka för dig.

Jag brukar köra på vintrarna istället för att tillbringa tid i garaget...

Mycket intressant nivå det är..."


Ja, fakta kan göra ont om man inte är storsint och kan medge åtmidsonde för sig själv att man har fel.

Jag har alldrig sagt att mina skotrar går sönder, Mikael N. På sig själv känner man andra,
och kanske beskyller dom för en låg debattnivå? Det har du i alla fall gort, och det är du som står för ogrundade personangrepp.

Det finns för övrigt andra sätt att kvantifiera utbytet av skoterkörning än antalet mil.
Så är det för många som kör sportskotrar, prova en sportskoter får du se.

//