Tvåtaktsmotorn är framtiden!

4

426H

426H:
Tackar! Man kan inte lära sig nog här i livet, :)

Vad har diametern för inverkan då? Kan man göra saker som; Öka diameter & Minska stigning? Ger det samma slutresultat? Att tröghetsmomentet för propellern blir högre är klart, men hur är det med verkningsgraden stationärt?
Nu blev det lite för svåra frågor för mig. :laugh:
 
S

StoxResearch

Stig Larsson:
Minst sagt, :p

polarisIQ/RotaX447:
Jag vill helst inte säga det här men... Jag hoppas på en 2T Diesel, :) Vissa hävdar att det är en omöjlighet, men jag tror att allt är möjligt numera... Jag menar, vi har ju det "omöjliga" 2T DI i snöskotrar nu...

Här är en riktigt stenhård motor som Yamaha faktiskt utvecklat, 2T Diesel;

http://www.yamaha-motor.co.jp/global/news/1999/03/23/super-diesel.html

Tung som ett as (95kg), javisst... Slö som en get (ca 45hk), javisst... Men man får tänka på att den är byggd för bilar... Den ska både hålla som en sten och ha låga emissioner samtidigt... Den har bla 250h fullgaskörning bakom sig (i sträck alltså, tror jag) och klarar Euro IV för Dieslar... Inte illa... Säg att man lyckas halvera motorvikten till snöskotrar, redan då tror jag att folk skulle bli riktigt upphetsade... Kanske klämma dit överladdning också, men det är nog en utopi...

Att Yamaha ska låtsas vara så emot 2T trots att dom egentligen älskar den, :) Det är ren och skär marknadsföring, inget annat... Dom säljer ju faktiskt mängder med 2T DI själva i utombordare,

http://www.yamaha-motor.com/outboard/feat_vmax_hpdi_2006.aspx

Någon som vet när och om dom har tänkt fixa så dom klarar CARB 3-star rating (Californiens krav)? Det kravet som snart också blir den nya EPA standarden (Resten av USA)... Om dom inte gör det; Varsågod, tappa en stor del av marknaden! Dom låtsas fortfarande år 2008 inbilla kunderna att 4T är renare och bättre och försöker fasa ut 2T... Suck... Lycka till, det kan ni behöva...

426H:
Jälla skit, :p Det måste ju finnas hur många vetenskapliga artiklar som helst om propellrar... Och böcker... Är det nån som har någon bra källa?
 
Last edited:

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Sv: Re: Tvåtaktsmotorn är framtiden!

vet inte om någon skrivit detta redan, men arctic cat skulle väl komma med en 700 diesel motor till deras ATV nästa år, och om det skulle fungera bra skulle det även sättas på någon skotermodell om något år, dock bara ett rykte jag hört och inget jag står bakom, utan bara något jag snappat upp, kan vara lika sant som falskt, någon annan som hört det ? sry om det är repost.
Arctics motor har ca 20hk och är inget att hoppas på , polaris har en orbital direkt insprutad 40hk 2 cylindrig 4t si ( spark ignition ) motor som helst går på fotogen men klarar sig på diesel i nödfall. Polarisen är för militären som vill kunna använde ett enhetsbränsle ( flyg, bil, båt ) istället för att behöva köra fram en massa olika.
 
S

StoxResearch

Här kommer dom årliga förhoppningarna igen, :)

ArcticFun:
Nä, det är 1000% säkert att endast 2T kommer att ha DI...
 
Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Här kommer dom årliga förhoppningarna igen, :)

ArcticFun:
Nä, det är 1000% säkert att endast 2T kommer att ha DI...
*Asgarv* Tänk om det är en 4T med DI. Då är det bara att ta en STOR tugga ur det sura, omogna sommaräpplet.

Om du är så säker som du säger, kan du då lova att du köper dig en RX1 om Doo kommer med en 4T DI?
 
S

StoxResearch

Mikael_N:
Hellre än att köpa en 4T så dör jag, :p Man köpslår inte med döden...

BRP kommer inte med någon ny 4T, det är garanterat... Det är både dyrt samt dumt, därför blir det aldrig något...

Häromdan skruvade jag för övrigt i den sista riktiga skotern som Yamaha byggde, en Viper... Efter den gick det utför, :(
 

ArcticFun

Aktiv medlem
23 dec 2007
70
0
6
Lappland
Mikael_N:
Hellre än att köpa en 4T så dör jag, :p Man köpslår inte med döden...

BRP kommer inte med någon ny 4T, det är garanterat... Det är både dyrt samt dumt, därför blir det aldrig något...

Häromdan skruvade jag för övrigt i den sista riktiga skotern som Yamaha byggde, en Viper... Efter den gick det utför, :(
Stox, betyder 4-stroke fyrtakt eller är 2 ggr tvåtakt ?!;)
http://www.rotax.com/en/Innovation/

//
 
S

StoxResearch

ArcticFun:
Det där är urgammalt, :) Och Ski-Doo har redan en 4T motor i skotrar, 4-Tec... Mitt i allt när de skriver 4-Tec (som dom redan har) i en banner så tar fantasierna vid igen... My God, :)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
ArcticFun:
Det där är urgammalt, :) Och Ski-Doo har redan en 4T motor i skotrar, 4-Tec... Mitt i allt när de skriver 4-Tec (som dom redan har) i en banner så tar fantasierna vid igen... My God, :)
Jäklars vad nervös du är, det syns att du stammar när du skriver:hahaha:

Och beträffande Viper så håller jag med att det är en helt sagolik maskin för att vara 2T, går som ett skållat efter lederna, motorn och det övriga håller i all evighet och det är en trippel, finns inte en Doo som kommer i närheten, speciellt inte en -08.

Btw, jag har haft en Viper ER -02 (tror jag det var).
 

mrplasma

Välkänd medlem
6 okt 2007
197
23
18
Byn i Norrbotten
Några frågeställningar mm!
Slutade inte DKW(Audi) med 2-takt för några år sedan???:hmmmm:
De som nu promt vill köra 2-takt....gör de då! Bara vi får ligga framför Er! (2-takts lukten)

Varför jag har en 4-taktare är mycket pga driftsäkerheten, ljudet och vinddraget!
Fråga:
Varför gör inte Yamaha, Suzuki, Kawa och Honda sina MC-racers i 2-takt????:hmmmm2:.....Har själv kört Kawasaki ZZR och satan vad den gick! Varvade upp till 14500!
 
4

426H

Blir spännande att se vad brp har på lut inför 2009, förutom etec:en. Om det kommer en ny 4-stånka så tror jag det mest sannolika är en motor i 120 hk klassen avsedd för den nya xp baserade gtx:en, dvs den nya touringmodellen.
Annars spekuleras det vilt på ett frog-kanadensiskt forum om en ny 3-cyl 4T sportmotor: http://www.motoneigeauquebec.com/forum/showthread.php?t=53407

BRP har idag för övrigt tagit bort 4-TEC från 2009-bannern. Hur skall man tolka det? :) Nu ser den ut så här:
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Blir spännande att se vad brp har på lut inför 2009, förutom etec:en. Om det kommer en ny 4-stånka så tror jag det mest sannolika är en motor i 120 hk klassen avsedd för den nya xp baserade gtx:en, dvs den nya touringmodellen.
Annars spekuleras det vilt på ett frog-kanadensiskt forum om en ny 3-cyl 4T sportmotor: http://www.motoneigeauquebec.com/forum/showthread.php?t=53407

BRP har idag för övrigt tagit bort 4-TEC från 2009-bannern. Hur skall man tolka det? :) Nu ser den ut så här:
Ett litet "misstag" gör att reklamen når så många fler.
 
S

StoxResearch

Mikael_N:
Jag är faschinerad av Vipern måste jag säga... Den verkar skitfint byggd, snygg kabeldragning mm... Sen går ljudet från en trippel inte att slå alltså... Om bara Yamaha kunde sluta svamla och släppa en ny Lay-Down DI 2T trippel... Men nähä då, :(

Sannolikheten för att Ski-Doo ska komma med nån ny 4T är kanske 1 promille... Se, jag säger inte att det är noll iaf, hahaha...
 
S

StoxResearch

Sådärja... Här är en till... Nu gasas det lite också...

http://smg.photobucket.com/albums/v38/RevMan600HO/Boonville Snow Festival 2008/?action=view&current=PICT0083.flv

Inom de närmaste åren kommer vi att få se våldsamma förändringar på diverse marknader, det är ett som är klart... Bäst för Arctic Cat och Polaris att dom släpper sina DI motorer nu dom också... Vad Yamaha tänker göra är deras problem...

Tyvärr låter skiten nästan som en 4T, men lite smällar får man väl ta antar jag, :)
 
Last edited:

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Börjar inte den här tråden kännas lite som "sällskapet för inbördes beundran" :p

Manána (eller översatt till svenska...."ta det lugnt, ta en Toy" ;))

/Matti