Yamaha_nisse:
Låter bra det,
Jag gillar stenhårda diskussioner... Jag kan lova att jag har diskuterat tillräckligt mycket under några års tid,
Nä, 4T är verkligen inte värdelöst. Men som jag ser det så är 2T bättre när man väger ihop alla faktorer. Att det är sådan hård kamp mellan 2T och 4T beror ju faktiskt på att de ligger ganska nära varandra. Vad man väljer beror mest på vad man föredrar för egenskaper, samt i vissa fall märkestrogenhet. Men nu när 2T DI börjar växa fram så undrar jag om det inte snart är avgjort. Det är skapelser med en enorm potential.
Mer citat från boken (s.390 och s.391),
"For typical modern spark-ignition engines of the same displaced volume, at the same fuel/air ratio,
the ratio of their maximum torques (edit:Fetstil) is given by T_2-stroke/T_4-stroke = 1.4"
"In a similar way, for equivalent engines at the same operating conditions, we can estimate
the ratio of the brake specific fuel consumptions (edit:Fetstil) to be bsfc_2-stroke/bsfc_4-stroke=0.85"
Vad det (väldigt approximativt) innebär är att om man jämför två likvärdiga motorer med samma cylindervolym så har 2T motorn 40% högre maximalt vridmoment och 15% lägre bränsleförbrukning. Det första kommer nog inte som någon överraskning, men det andra gör kanske det.
Observera att ovanstående gäller lågpresterande motorer! För högpresterande simplare motorer (typ snöskotrar) så är det nog svårt att få lägre bränsleförbrukning för en 2T motor än en 4T motor på fullgas. Kolvarna kan lätt få för sig att smälta då,
På delgas är jag dock helt övertygad om att det gäller (och mer därtill). Hur bränsleförbrukningarna förhåller sig till varandra i praktiken beror mycket på typ av körning, men det vet nog de flesta.