men gud... kommer bli obalans komprisonen blir högre på en cylinder vevstaken kommer att åka för dig garanterat. motorns livs längd minskar dramatiskt. Ring till en åf ni som har funderingar.
såg ford34 har rätt.
och ni som tror att effekten har all betydelse vet inte vad ni snackar om.
nån skrev att det skiljer i vikt på pirat kolvar och orginal, ja vem kan inte lista ut det. Man får ju alltid vad man betalar för. Därför ska man inte blanda pirat med orginal eller gammla med nya.
men nu får du ta o tagga ner lite herrn!/ta det lungt o kom in i verkligheten.. i teorins trånga skrubb är syrebristen e påtaglig.
(jag vet att det låter knäppt detta motor resonemanget,men den som inbillar sig att man får ngn tip top special hi performance motor då man köper en tvåtaktare e ju på vindan o åker rullgardin alltså!...om ni visste vad man tar i anspråk då man bygger en motor som ska säljas till konsument så hade man kanske inte trott sina öron:bawling:...inte görs den för att gå tills solen slocknar inte..de e kostnader,teori o praktik som spelar in,reservdelar ska säljas mm)
en motor är som många tror inte balanserad att gå super jämt & fint över hela registret..det är en omöjlighet då balansfaktorn ändras med varvtalet...man väljer tex ett varvtals omr där man tror att motorn mest kommer att köras i!...i alla varvtal utom detta kommer motorn att vara i obalans!
...tex brukar en del motorer vara individuellt balanserade mellan cylindrarna dvs att tex cyl 1 kanske går perfekt vid 6260 rpm o att 2an går bra vid 6890 osv..allt för att få det jämt utspritt över motorns arb omr..toleranser o kvalitee e ju olika för olika märken o vad det är för slags motor o vad den ska användas till...det e ju bara o köpa en verkstads hand bok för respektive motor o kolla på toleranserna så förstår man detta än bättre...att öppna en motor o mäta varje detalj säger ännu mer då det ofta ligger ännu mer utaför än vad böcker o teori säger...utan att vi som konsument märker utav det!:hmmmm2:
Text som följer e erfarenheter under verkliga mångåriga tester o praktiska prov o maskiner som fortfarande fungerar sen hundratals mil...motorer som matats med lustgas o turbo på närmare 400 hk finns till och med i denna erfarenhet!!(som egentligen inte hör till denna kategori)
Det är o förblir ingen fara med motorn hans...
måste jag skriva o bevisa hur en motor byggs o vilka normer variabler man behöver ta hänsyn till mm mm/material,kompression,balansfaktorer,flöden,port tider avgasystems längder,hur var när motorn ska köras osv....
ställa resp fabrikat mot väggen med en glock mot tinningen o be dem tala ur skägget om ditt o datt.
när man gör en motor som tex en srv 540 motor så e inte precisionen så noga!...belive it or not..
att ringa en yrslig åf are e ju befängt då de i princip bara kan snacka skoter o skriva kontrakt...inte skruva & än mindre veta hur en två takts el 4 taktsmotor fungerar i sin helhet!(undantags fall finnes självklart)
(åter igen jag har jobbat yrkesmässigt/proffesionellt med samtliga märken under drygt 20 års tid...i sverige o usa..både hos åfare o trimmar firmor)
känner en stor procent av marknadens motor gurus mm..
jag vet inte me´n jag tror inte jag blivit förd bakom ljuset så länge?!...
o erfarenheterana jag fått av dessa otroligt duktiga människor på respektive områden inte e ryckta ur luften...
snälla låt det nu vara..i detta fall vinner praktiken över teorin mångfalt
det här behöver inte gå till ytterligheter då det är en hedenhös motor me låg tolerans o inte en F1 motor som varvar 16000 varv/minut och som skulle vara ödesdiger på en sådan...
ps/det skiljer även i vikt orginal kolvar emellan!) o ngn vevstake går inte pga detta då det inte handlar om kilon utan snarare tiondels gram..som ligger inom fabriks toleranserna)....
hoppas ngt fråge tecken e uträtat o att det inte handlar om ngt privat vendetta mot ngn person... utan praktiken i verklighetens tredimensionella värld vi befinner oss i
Ds