funkar det att ha en Ö.D kolv och en orginal?

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
hejsan, jag skulle beställa kolvar till SRV´n men när jag mätte kolvarna och cylindrarna för att vara säker på att dom inte är borrad upptäckte jag att ena cylindern är borrad men inte den andra, och eftersom jag inte tycker att det känns riktigt rätt att ha en Ö.D kolv och en orginal så tänkte jag fråga er ifall det funkar att ha så?? för annars måste jag ju lämna in cylindrarna och få dom borrade och då kostar det mer och tar längre tid innan man får ut och köra skoter... så som sagt så undrar jag ifall det funkar att ha en 0.25 Ö.D kolv och en orginal?? tänkte att jag frågar för att vara säker så inte skiten skär igen eller nått :)



MVH//Glenn
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
rent teoretiskt sett tekniskt sett så ska dom vara samma storlek, men i ditt fall, om man ser till maskin och ekonomi så skulle jag köra olika, det drar iväg annars i pengar :)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
joo precis, så jag tänkte med, jag tänkte eventuellt köra på olika nu i vinter (om det nu fungerar, men tror jag chansar) för 0.25 ÖD är ju igentligen inte mkt heller, och till sommaren borra och byta kolvar och göra iordning/gå igenom hela skotern tills nästa vinter när den ska säljas :)
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
det går bara bra att köra så...det där e ju ingen race motor så ...sen e det så liten viktskillnad mellan kolvarna så att det aldrig kommer märkas+ att den viktskillnaden ligger inom toleranserna...sopa i o kör o va nöjd:)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
okej härligt :) då slipper jag oroa mig för att det ska hända nått då :)

jag var lite tveksam på det dära först men nu verkar det som att det ska gå bra, så jag chansar och kör med olika kolvar :)
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
hahaha... vill du ha en dyr reprations kostnad så får du den som ett brev på posten.
lagrena i motorn kommer att ta så mycket stryck så den skär. Varför skar den innan? Då hade den som hade skotern bara tur att det inte blev värre skada. Varför inte blanda nya kolvar med begangnade? Måste du ju inse själv att det blir helt fel. Bara du tar kolvar från olika märken så kan vikten skilja så det får man ju inte heller göra om man nu vill ha en motor som går. Hur ska du bestycka förgasarna? Så ena får mer bensin.... näe dröm och glöm innan du får en dyrare kostnad. borra nya kolvar.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Tänk på att det är en gammal skramlaha som tål det mesta :) Hade det varit en 120hk maskin hade det varit en helt annan sak, men det kan förstås vara ett vettigt sommarprojekt att borra dom lika. Tacksamt till blivande ägare
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
spelar inge roll vilken skoter det är.. vad jag har fått lära mig av skoter mekaniker så är det fel att ha blandat.. skotern varvar ju 8000rpm om inte mer, klart att det händer något när vikten är olik. Du kan ju snacka med en åf om inte annat.
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
jag kan säga att med de specarna och kraven när den motorn byggdes så spelar det ingen roll, inte ens nya kolvar är så jämlika i vikt . 0.25 ÖD kolv kan säkert väga som en STD kolv. om du nu vil vara 100% så köp en köksvåg och väg dom och fila/slipa så du får samma vikt.

det är ju ingen racemotor vi pratar om.

när du mäter ska du mäta cylinderloppens diameter, inte kolvarna. samt att om du har ÖD kolv/kolvar så borde det finnas märkning. kika efter, mät loppen, ev gå till en mekanisk verkstad och få dom mätta, så du är säker på vad du har.

För övrigt finns det inte många "skotermekaniker" som duger till nåt, Väldigt få är nå att ha. det skruvas ihop slarvigt, det görs inte som det ska göras jobben, det stressas ihop grejjerna.. har många skräckhistorier om det.. det spelar ingen roll om materialetär bra om muppen som håller i verktygen inte är ordentlig.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
såg polaris glenne andra tråd, varför inte göra saker och ting rätt på än gång.. den frågan kan du ju ställa till dig sj...

förbränningen ändras mera effekt på ena cylinder... kan ju bara se på en moped när du ökar diametern på kolven. lagrena i motorn tar ovanligt mer stryk. Du som köpt nya kolvar som väger olika, skulle hemst gärna vilja se bevis på det.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
det är så marginellt.. det kommer inte märkas när du kör eller på motorn, inte på slitage skador heller... bara man inte kör med allt för olika kolvstorlekar ska det gå hur fint som helst....

och som sagt, ingen race motor vi pratar om..
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
verkar som att alla utom en eller vad det är tycker att det borde funka... att ställa frågan till mig själv "varför inte göra rätt ifrån början" joo det är ju så att ska jag lämna in dom på borrning osv så kommer pengarna att dra iväg och pengar har jag inte eftersom jag är arbetslös och lever på 0kr i månaden! så jag tänker prova köra så här endå och borra och byta kolvar till sommaren istället... för det känns fel att köra med olika det kan jag hålla med om och jag vill göra rätt ifrån början men har jag inte råd så har jag inte, right?... och till den som skrev att dom hade sett min andra tråd: jag tänkte inte längre än vad näsan räcker när jag gjorde den tråden, dom kanske hade samma bekymmer som mig, PENGAR när dom bara borrade ena cyllen :)


men sen är ju 0.25 Ö.D så pass lite så jag tror knappast att det blir så allvarligt med dom ynka 70hk som motorn har ungefär
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
SUCK!!!!....sätt in kolven o kör...
Det finns alldeles för många mr know it all....såna utan erfarenhet alltså(har själv över 20 år sådan)...
det är ingen race motor utan en gammal srv som varvar ca 7200 el ngt liknande...toleransena i vikt på en std motor e stora dels i vikt mellan kolvar..köp en orginal o sen en pirat tex o väg dem så ska ni se att det är stor skillnad..krokiga vevaxlar,taskigt portade cylindrar,dassig förgasar kalibrering,olika volym i förbränningsvolym bla bla!!
sen spelar inte 0.25 överborr ngn skillnad whatsoever(märkbar)på förbränningen då det inte där heller inte en ngn precision..kolla bara på portningen av en gammal cylinder!!man blir ju fan mörkrädd på differanserna mellan cylindrar!!& jo så levereras dem från fabrik!!!vad tror folk att de köper egentlige?ngt schwezisk atom ur eller nasas superdator!!HAHAHA glöm det!...
om man vill göra en motor tip top från början till slut så kan man ju blueprinta här o där o naturligtvis vinna på att man får en mkt fin gång i motorn..men som sagt vi snakkar om en åttiotals tröskverks motor nu som har ett långt o hårt liv bakom sig..o kommer funka såå bra igen med en överborrad cylinder!
Vet race motorer som kör med cylindrar med över 50cc övr borr på en cylinder jämfört med sina syskon..o det funkar lovely utan problem.

Nog surrat av div hjärnkirurger i den här tråden:)...spar dina slantar o kör..eller slösa dem o borra båda o märk NOLL skillnad:)

Lycka till iaf
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
tackar tackar för det :)

men om vi säger OM det skulle rasa igen så må det väll vara hänt då,då är det bara att renovera när man får pengar... men eftersom dom flesta säger att det funkar så tänker jag iaf prova och sedan göra det riktigt till sommarn när man har mer pengar och ingen stress på sig! :)
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
om den skär elle ngt annat skumt så e det då INTE det som e felet...GARANTERAT!!allstå pga att en cylle e överborrad!..då e det tex tändningen,bestyckningen,atten i soppan,skit i gasarn tjuvluft bla bla.
simma o sov lugnt:)

kolla så allt e sjysst innan du dunkar ihop den bara:)
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Ja va fan kör så det ryker. Jag körde med olika kolvar i en gammal rotax fläktsnurra. Det är väl ingen räser maskin heller. Det var 5år sen å den skotern går då lika bra fortfarande.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
men gud... kommer bli obalans komprisonen blir högre på en cylinder vevstaken kommer att åka för dig garanterat. motorns livs längd minskar dramatiskt. Ring till en åf ni som har funderingar.
såg ford34 har rätt.

och ni som tror att effekten har all betydelse vet inte vad ni snackar om.

nån skrev att det skiljer i vikt på pirat kolvar och orginal, ja vem kan inte lista ut det. Man får ju alltid vad man betalar för. Därför ska man inte blanda pirat med orginal eller gammla med nya.
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
nu har jag iaf beställt kolvar, så vi får väll se hur det funkar, rasar det så rasar det, håller det så håller det, sånt som återstår att se
 

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
men gud... kommer bli obalans komprisonen blir högre på en cylinder vevstaken kommer att åka för dig garanterat. motorns livs längd minskar dramatiskt. Ring till en åf ni som har funderingar.
såg ford34 har rätt.

och ni som tror att effekten har all betydelse vet inte vad ni snackar om.

nån skrev att det skiljer i vikt på pirat kolvar och orginal, ja vem kan inte lista ut det. Man får ju alltid vad man betalar för. Därför ska man inte blanda pirat med orginal eller gammla med nya.
men nu får du ta o tagga ner lite herrn!/ta det lungt o kom in i verkligheten.. i teorins trånga skrubb är syrebristen e påtaglig.

(jag vet att det låter knäppt detta motor resonemanget,men den som inbillar sig att man får ngn tip top special hi performance motor då man köper en tvåtaktare e ju på vindan o åker rullgardin alltså!...om ni visste vad man tar i anspråk då man bygger en motor som ska säljas till konsument så hade man kanske inte trott sina öron:bawling:...inte görs den för att gå tills solen slocknar inte..de e kostnader,teori o praktik som spelar in,reservdelar ska säljas mm)

en motor är som många tror inte balanserad att gå super jämt & fint över hela registret..det är en omöjlighet då balansfaktorn ändras med varvtalet...man väljer tex ett varvtals omr där man tror att motorn mest kommer att köras i!...i alla varvtal utom detta kommer motorn att vara i obalans!:eek:...tex brukar en del motorer vara individuellt balanserade mellan cylindrarna dvs att tex cyl 1 kanske går perfekt vid 6260 rpm o att 2an går bra vid 6890 osv..allt för att få det jämt utspritt över motorns arb omr..toleranser o kvalitee e ju olika för olika märken o vad det är för slags motor o vad den ska användas till...det e ju bara o köpa en verkstads hand bok för respektive motor o kolla på toleranserna så förstår man detta än bättre...att öppna en motor o mäta varje detalj säger ännu mer då det ofta ligger ännu mer utaför än vad böcker o teori säger...utan att vi som konsument märker utav det!:hmmmm2:

Text som följer e erfarenheter under verkliga mångåriga tester o praktiska prov o maskiner som fortfarande fungerar sen hundratals mil...motorer som matats med lustgas o turbo på närmare 400 hk finns till och med i denna erfarenhet!!(som egentligen inte hör till denna kategori)

Det är o förblir ingen fara med motorn hans...
måste jag skriva o bevisa hur en motor byggs o vilka normer variabler man behöver ta hänsyn till mm mm/material,kompression,balansfaktorer,flöden,port tider avgasystems längder,hur var när motorn ska köras osv....
ställa resp fabrikat mot väggen med en glock mot tinningen o be dem tala ur skägget om ditt o datt.

när man gör en motor som tex en srv 540 motor så e inte precisionen så noga!...belive it or not..
att ringa en yrslig åf are e ju befängt då de i princip bara kan snacka skoter o skriva kontrakt...inte skruva & än mindre veta hur en två takts el 4 taktsmotor fungerar i sin helhet!(undantags fall finnes självklart)

(åter igen jag har jobbat yrkesmässigt/proffesionellt med samtliga märken under drygt 20 års tid...i sverige o usa..både hos åfare o trimmar firmor)
känner en stor procent av marknadens motor gurus mm..

jag vet inte me´n jag tror inte jag blivit förd bakom ljuset så länge?!...
o erfarenheterana jag fått av dessa otroligt duktiga människor på respektive områden inte e ryckta ur luften...

snälla låt det nu vara..i detta fall vinner praktiken över teorin mångfalt

det här behöver inte gå till ytterligheter då det är en hedenhös motor me låg tolerans o inte en F1 motor som varvar 16000 varv/minut och som skulle vara ödesdiger på en sådan...


ps/det skiljer även i vikt orginal kolvar emellan!) o ngn vevstake går inte pga detta då det inte handlar om kilon utan snarare tiondels gram..som ligger inom fabriks toleranserna)....
hoppas ngt fråge tecken e uträtat o att det inte handlar om ngt privat vendetta mot ngn person... utan praktiken i verklighetens tredimensionella värld vi befinner oss i:eek: Ds