Tungdragen vid kyligt väder!

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
såja, ja tror inte ja vill försöka dra igång Apexen på fjället med ett snöre runt variatorn.. :hmmmm:

Vissa maskiner märks de inte på när de är kalla eller varma att de skulle gå nå mkt tyngre att dra, men det beror på utväxlingen på magnapullen med.

:D
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Jag men om alla som säger att en 3cylindrig blir tyngre att dra har väl till viss del rätt. Men VARFÖR är då inte Vipern tungdragen när det blir kallare? Svara på det!

aman_junior - Haha, skulle inte vara dumt. Men har redan. haha
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Jag tycker då att min sxr 700 är lätt att dra igån, drar då bara med en arm när de är 15-. När min magnapull fjäder gick av så sparkade jag igång den på variatorn men då var den inte kall :)
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Ett väldigt enkelt sätt att spara armar och motor är att slänga in en lite motorvärmare(slangvärmare)
Själv har jag monterat Calix minsta slangvärmare på VXen. Behöver kanske en halvtimme sen e motorn varm å lättryckt:rock:
Sen svider det mindre i motorsjälen när man inte har iskall motor och ska dra iväg.
 

Qnage

Välkänd medlem
7 jan 2008
156
0
6
Luleå
Jag tycker då att min sxr 700 är lätt att dra igån, drar då bara med en arm när de är 15-. När min magnapull fjäder gick av så sparkade jag igång den på variatorn men då var den inte kall :)
hur gör man då? kan de skada variatorn?
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Ett väldigt enkelt sätt att spara armar och motor är att slänga in en lite motorvärmare(slangvärmare)
Själv har jag monterat Calix minsta slangvärmare på VXen. Behöver kanske en halvtimme sen e motorn varm å lättryckt:rock:
Sen svider det mindre i motorsjälen när man inte har iskall motor och ska dra iväg.
Man låter skotern stå på tomgång 5-10 min INNAN man åker. Inte tusan kör man iväg direkt med kall motor.:boring:
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Hmm, jo visst. Men samtidigt tror jag inte helt å hållet på det. tror dom flesta säger att de "varmkör" innan avfärd. Och att de egentligen betyder att dom väntar med att åka tills man inte behöver choken längre.
Motorvärmare tycker jag är en fin lösning. Funkar kanske inte om man e mitt ute på fjället i en stuga, men då blir de varmkörning.
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Hmm, jo visst. Men samtidigt tror jag inte helt å hållet på det. tror dom flesta säger att de "varmkör" innan avfärd. Och att de egentligen betyder att dom väntar med att åka tills man inte behöver choken längre.
Motorvärmare tycker jag är en fin lösning. Funkar kanske inte om man e mitt ute på fjället i en stuga, men då blir de varmkörning.
Choken kan jag slå av efter 10 sekunder, och så kort väntar man inte om man är rädd om grejerna.
Som att tokgasa med en bil när den har stått över natten.

Jag drar igång skotern, fixar hjälm, väska och dylikt. Toppar med olja och soppa, låser ytterdörren och vips så har 5-10 minuter gått.

Fullgasa aldrig förrän du har kört en bit.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Hehe med gamla 700 motorn så följde ju skotern med när man drog i -30 grader...
Det är helt korrekt.
Har en MM700 -00 med elstart och när jag skulle starta den en morgon när vi skulle ut och åka och det var -27 grader så fick kompisen vrida på nyckeln och jag slita i magnapullen för att få igång den. FY F-N vad tungt den gick att dra runt då!

//Rob
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Vi var ett gäng i fjällen för en massa år sedan och på den
tiden åkte jag polaris xlt 580 och det var 27- en morron
när vi skulle iväg och det roliga var att alla polarisar stog och puttrade på
tomgång medans rotaxkillarna slogs om den enda kupevärmare
som vi hade med oss. Alla rotax var totalt stumma så det tog en
ruskigt lång tid innan vi kom iväg så där såg man skillnaden mellan
jappsmotorer och amerikanska pryttlar.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Vi var ett gäng i fjällen för en massa år sedan och på den
tiden åkte jag polaris xlt 580 och det var 27- en morron
när vi skulle iväg och det roliga var att alla polarisar stog och puttrade på
tomgång medans rotaxkillarna slogs om den enda kupevärmare
som vi hade med oss. Alla rotax var totalt stumma så det tog en
ruskigt lång tid innan vi kom iväg så där såg man skillnaden mellan
jappsmotorer och amerikanska pryttlar.
Vad snackar du om för jappsmotorer????
Rotax tillverkas i Österrike och Polaris i staterna.

Har åkt XLT600 i några år tidigare och den var för övrigt bara marginellt mer lättdragen än MM700:an.

Mvh R
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Vad snackar du om för jappsmotorer????
Rotax tillverkas i Österrike och Polaris i staterna.

Har åkt XLT600 i några år tidigare och den var för övrigt bara marginellt mer lättdragen än MM700:an.

Mvh R
Polaris hade Fuji motorer ända till slutet
av 90-talet men när dom började andvända
fuji vet jag dock inte men ruskigt lättdragen
var dom när det var svinkallt jämfört med
Österrikiska rotax lr om dom nu licenstillvärkar
dom i USA stumm var dom iallafall i den kylan
vi skulle ut i, dom placerade kupevärmaren
under huven och sen på med överdraget för
att det skulle gå fortare att få upp värmen.
Ska tilllägga att det var 670 motorer.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Polaris hade Fuji motorer ända till slutet
av 90-talet men när dom började andvända
fuji vet jag dock inte men ruskigt lättdragen
var dom när det var svinkallt jämfört med
Österrikiska rotax lr om dom nu licenstillvärkar
dom i USA stumm var dom iallafall i den kylan
vi skulle ut i, dom placerade kupevärmaren
under huven och sen på med överdraget för
att det skulle gå fortare att få upp värmen.
Ska tilllägga att det var 670 motorer.
Jajamen. Då är vi överens om ursprungsland mm.

Dock var iaf min Polaris XLT motor (Fuji 598 cc) tungdragen som h-e när det var kallt. Endast slagen av MM700:an jag har nu.

Har iofs kännt på några tvåcylindriga som varit ruggigt tungdragna och där kvalificerar sig Rotax definitivt i topp.

//Rob
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
men det är väldigt enkelt på en yamaha ...!
kör sakta o stoppa ner handen och känn efter när kylarelementet är varmt under fotsteget ... då kan man gasa på * s *
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Polaris hade Fuji motorer ända till slutet
av 90-talet men när dom började andvända
fuji vet jag dock inte men ruskigt lättdragen
var dom när det var svinkallt jämfört med
Österrikiska rotax lr om dom nu licenstillvärkar
dom i USA stumm var dom iallafall i den kylan
vi skulle ut i, dom placerade kupevärmaren
under huven och sen på med överdraget för
att det skulle gå fortare att få upp värmen.
Ska tilllägga att det var 670 motorer.
enda motorn som var mer segdragen än en 670 var var en artic 580 full med glykolvatten !
583 , 617 , 670 dom var otroligt sega från morgonen vill jag minnas
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
Men förklara varför Viper motorn är mycket mer lättdragen än MMen?
annan utväxling i magnapullen ? avgasportarna fungerar som en dekomp.ventil så trycket går ut bakvägen ? :hmmmm2:
nä tror faktiskt på en annan utväxling i det fallet men att dom har tittat över saker o ting på dom med 3d tändningen genemot dom tidigare modellerna är helt klart för vid extrem kallstart på ex.vis en srx 700 har du inget lyse till att börja med ... när motorn får ett överskott av ström dvs. då inte allt behövs till tändström återkommer lyset igen , jäkligt förbryllande första gången man blev ut för det men sablar så klurigt konstruerat