Sätta ihop motor?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
de är lika bra o byt de sträcks ju bara till en viss del sen gå dom av
Är det så?
På bilar sträcks de väl en gång och sedan fyller de inte sin funktion när man sedan återanvänder dem. Är dock osäker (faktiskt skeptisk) att de går av.
Gäller det alla skotrar?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
jo det skall visst helst momentdras.. men jag själv gör aldrig det utan litar på min dragförmåga..

om jag minns rätt så är det 10 kg man skall dra. rätta mig om jag har fel!
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
beror helt på. fick reda på att just RMK 700 (års modell -97 kanske kommer inte ihåg) motorn hade klen variator bult så man skulle endast dra 60Nm (6kg) annars gick dom av.

TRA variatorerna ska man dra minst 100Nm (10kg)
på XPn skulle man ha 125-130 Nm.. det är mkt de : p
men bättre att variatorn sitter fast ordentligt än att den börjar slira på konan så den svetsas fast på vevtappen. :p
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Såja, nu går skiten till slut :) Tack för alla tips!

Förresten, när ni fyller kylarvätska är det en bra idé att lyfta upp fronten så man slipper lufta så djävligt.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Såja, nu går skiten till slut :) Tack för alla tips!

Förresten, när ni fyller kylarvätska är det en bra idé att lyfta upp fronten så man slipper lufta så djävligt.
Är de kända för att vara svårluftade?

På maskiner med kylning i tunneln ("de flesta") så underlättar det ju ifall man åker uppför en snöhög och kränger i lite kylarvätska med maskinen på tomgång.
Sen brukar jag bara köra och fylla på vartefter, brukar bli totalt 2-3 gånger inkl. första fyllning.
 
R

Robin

På maskiner med kylning i tunneln ("de flesta") så underlättar det ju ifall man åker uppför en snöhög och kränger i lite kylarvätska med maskinen på tomgång.
Sen brukar jag bara köra och fylla på vartefter, brukar bli totalt 2-3 gånger inkl. första fyllning.
Kan bara instämma att denna metoden funkar kanon.
Sedan efter första turen med lite led bombande eller liknande så brukar den sista lilla luftbubblan också slinka ur systemet så man får fylla på en gång, därefter ska de vara finemang.