böjd framvagn XP

albertbärgman

Ny medlem
29 sept 2008
2
0
1
Hej! Jag har en Ski-Doo MXZ Renegade X 600 2008 och såg nu när jag skulle flytta om den i garaget att framvagnen är lite krokig. Jag ser inga andra skador eller böjda a-armar men den är inte rak. Jag kollade lite extra noga nu för när jag var på en skotervisning i våras såg jag att nästan alla demo-xp-maskiner var lite underligt vridna både över fotstegen och framvagnarna. Den som var på Nolia i Piteå kanske såghur även testkörda 2009 års modeller var tryckta både här och där. Blir de inge styvare i år?? Men det värsta var att när jag kollade in Lynx 2009 var då inte stötdämparna helt centrerade i a-armarna där heller. Är de lite si och så ihopsatta allihopa med xp-chassit eller? Har någon fler upptäckt att att ni har lite snea framvagnar? Verkar ungefär som nytro-folkets problem.

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
köper man en xp och inte sätter på förstärkningarna som finns så blir dom lätt krokiga om du kör in i saker.

och -09ans demo skotrar är ju inte direkt snällt körda och testade av många.
sen säger DEMO en hel del om skotern den är alltså inte helt klar.

men ett tips är att lägga förstärkningarna.

är du osäker på om din är krokig så ta nått långt som är helt rakt och lägg det längst efter chassiet på båda sidorna och mät på olika punkter.
skriv upp alla mått och kolla sen andra sidan vad du har för mått.

är den krokig är det bara lämna in den för riktning

edström

Välkänd medlem
30 mar 2008
162
0
16
älvsbyn
BowmorE: vad är det för förstärkningar du pratar om? nå som sitter på rs?
på min var det undre a-armen som böjde sig när jag nudda lite i en sten. vad jag kunde se hade inte chassit fått sig nå!

gugge112

Medlem
8 jan 2009
20
0
1
Umeå
Nu måste jag ju undersöka min maskin!

Verkar ju vara rätt vanligt förekommande om du har sett det på så många maskiner! :eek:

edström

Välkänd medlem
30 mar 2008
162
0
16
älvsbyn
ja det är grymt surt!
vad jag har hört så ska det sitta mjukare a-armar på xp mot för på rev.? så att a-arman ska bli krokig istället för chassit.

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Jag kör en RS och jag har dragit en rejäl krasch med den i ett hopp.
landade med fronten först ner i backen.
skotern blev lite krokig på vänster sida.
undersökte det lite närmare och såg att det nedre A-armsfästet hade fått smällen.
den var lite krokig. jag gjorde det enkelt köpte en ny och fixade fram en alu platta som jag popnita fast på baksidan om alla fästen så det blir lite styvare.

jag gjorde likadan krasch med min gamla 440 -04 och fick samma fel då som nu.
tror jag fått en ännu större om jag inte lagt förstärkningen som lynx har lagt på sina modeller.
nedre A-arms fästet och ner mot buken. den lilla plåten gick på ca 300 och den tror jag räddade min framvagn.

TIPS: lägg dit den

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Man sitter och drömmer om en ny Ski Doo Summit osv..

Är dom så vek i framvagnen?

Ska man kika efter Polaris istället?

Casy

Välkänd medlem
5 dec 2007
628
0
16
Mörsil/Krokom
Det kanske inte är så konstigt att grejer viker sig när det ska väga så lite som möjligt. Men det är tråkigt ändå att så pass nya maskiner inte ska hålla för stryk. Vi får hoppas att det blir bättre/fler förstärkningar på kommande modeller.

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Tyvär vanligt fel på XPn tycker dom är väldigt veka överallt i princip alla jag känner med XP modeller är missnöjda över hållbarheten. Men säger som jag alltid sagt att banta bort så mycket vikt så fort kommer inte utan kompromisser.

Kommer säkerligen bli stabilare grejjer med tiden men tycker verkligen X antal förstärkningar borde bli service bulletin på XP modellerna.

jNs

Välkänd medlem
28 nov 2006
134
0
6
33
Kramfors
Seriöst, 200kg är ingen vikt enligt mig på en såpass fin o välbalanserad skoter, hellre det då än 180kg vek plåt som viker sig hela tiden...