Bra på Fysik/matte?

E

ejwbegysv

Hej..

Som ni känner till så kyler ju fartvinden när man kör t ex skoter...

Om det är minus 20 grader... hur fort måste jag köra för att fartvinden ska värma mig till +20 grader? Jag kör naken..

:D
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Sv: Bra på matte?

Du blir ju inte varmare av fartvinden..du blir ju bara mer och mer nedkyld
 
E

ejwbegysv

Sv: Bra på matte?

NJa.. tänk efter nu grabbar... Varför har rymdfarkoster värmesköldar?
 

Burren

Välkänd medlem
14 apr 2008
110
0
6
34
Gävle
Sv: Bra på matte?

För att de går så fort så av friktionen av vinden blir de varmt , men de lär inte va nå problem för dig som åker Ski-doo ;)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Sv: Bra på matte?

NJa.. tänk efter nu grabbar... Varför har rymdfarkoster värmesköldar?
För att när dom går in i atmosfären i en betydligt högre fart än du nånsin kommer upp i med en skoter så blir de ganska så varmt.
 
E

ejwbegysv

Sv: Bra på matte?

För att de går så fort så av friktionen av vinden blir de varmt , men de lär inte va nå problem för dig som åker Ski-doo ;)
Just det.. hur snabbt måste jag köra?
 

Burren

Välkänd medlem
14 apr 2008
110
0
6
34
Gävle
Sv: Bra på matte?

Det är för dig omöjliga hastigheter :), Men för mig som åker Arctic så äre halvgas som gäller ungefär!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Bra på matte?

Bra på fysik.

För många variabler, för lite information.

Människokroppen är nog svår att göra exakta beräkningar på, men hursomhelst är det nog numeriska beräkningar på en dator eller dito som gäller om man vill ha något svar av värde.
 
E

ejwbegysv

Mer info då :

Jag kör på 800 meters höjd norr om ekvatorn i mellersta sverige... sitter 1 meter över snön...

Det är vindstilla..

Det är -20 grader ute.
Jag vill ha effekten av att det ska "kännas som +20 grader".
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
1/8dels gas borde räcka. Räckte med 3/4delar med min moppe när jag var uppe på åreskutan i vintras
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Haha kul, du hinner nog säkert frysa ihjäl på vägen dit.. eller din skoter kommer aldrig gå så snabbt. Luftmotståndet ökar med kvadraten på din hastighet men det gäller tydligen bara högre hastigheter...

Min gissning är att din hud inte sitter kvar i den hastigheten...
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
1980km/t får du nog med friktion från luften så att du tillslut kommer att brinna upp, dvs halvgas på en ski-doo, fullgas på en yamaha, fullgas plus lustgas med en polaris eller var det tvärtom? :confused: :D
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.259
80
48
Övik
Ojoj, ni har ju glömt övriga faktorer som spelar in som t.ex. kroppsyta. Ju större mage, desto snabbare kommer luften att röra sig runt kroppen och därav mer värme. MEN, i och med vikten så orkar inte skotern med, så mitt tips till dig är att dreva ner och montera en ackumulatortank från en Åpel Kadett sextisju årsmodell med dubbla plenum däri växellåa
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Machtal Temperaturstegring
0.5 +11
1 +44
1.5 +96
2 +172
2.5 +274
3 +384
5 +1057
10 +4100

Alla temperaturer i celsius.


Edit: vet inte hur man borde göra för att skilja temperatur och machtal åt så att det blir mer lättöverskådligt. Datorn ändrar tillbaka varje gång jag försöker.
 
E

ejwbegysv

Nu hänger jag inte med... Om jag kör ca 500km/h med skidoon så blir det 11 grader varmare?