Mach 0,5 ... Inte 0,5 Mm/hNu hänger jag inte med... Om jag kör ca 500km/h med skidoon så blir det 11 grader varmare?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mach
Mach 0,5 ... Inte 0,5 Mm/hNu hänger jag inte med... Om jag kör ca 500km/h med skidoon så blir det 11 grader varmare?
tror att "ejwbegysv" med en "militärisk" mach, vilket är 1000 (för att göra saker och ting mer lätträknat), så därför blir det 500 km/h på hans enklare räknesätt, ska vi hålla på ta en riktig Mach på kilometern så blir det bara jobbigt att räkna.
Exakt.Nu hänger jag inte med... Om jag kör ca 500km/h med skidoon så blir det 11 grader varmare?
Och eftersom att saker som luftmotstånd och temperaturökningar varierar med mach-talet så är det den bästa enheten att räkna i.Mach-tal är inget konstant. Det är ett förhållande mot ljudets hastighet och som alla vet så varierar ljudet hastighet beroende på vilket ämne det färdas i samt temperaturen.
Men grovt räknat brukar man säga Mach 1 = ca. 1000km/h.
Du har både fel och rätt. Vid en viss temperatur och höjd över havet ligger ljudets hastighet på 340 m/s. Men vid riktigt låga temperaturer så kan ljudets hastighet sjunka med flera hundra km/h på en given höjd. Om vi ovanpå det vinner nåt tusental meter i höjd med samma temperatur så kan ljudets hastighet sjunka ännu några hundra km/h.Ljudets hastighet är ca 340 m/s eller 1224 km/h
Haha du är inte ensam.Det här forumet börjar kännas som en Genikonvention och jag börjar känna mig dum :argh:
Det här forumet börjar kännas som en Genikonvention och jag börjar känna mig dum :argh:
Då e vi tre:hahaha:Haha du är inte ensam.
Rätt, men dessa siffror gäller bara när det är nollgradigt ute.Den avkylning som sker av fartvinden beror på att värme transportreras bort från kroppen.
Värmen som uppstår vid höga hastigheter beror på friktion mellan kroppen och luften. Dvs. din hud kommer att värmas upp av friktionen, inte luften runt omkring. Om du kör så pass fort att huden värms upp till +20°C så kommer det att kännas rätt så kallt(som att bada i 20-gadigt vatten) eftersom din kropp är 37°C.
För övrigt så tror jag inte att vår hud håller att utsättas för de hastigheter det är frågan om.
Hur påvisar du detta?Rätt, men ditt tänkande gäller bara när det är nollgradigt ute.
Jag misstänker att jag uttryckte mig fel. Jag menade att hans siffror bara gällde när det var nollgradigt.Hur påvisar du detta?
Inte för att bråka, men:Jag misstänker att jag uttryckte mig fel. Jag menade att hans siffror bara gällde när det var nollgradigt.
Annars hade vi samma tankesätt.
Nu har jag ändrat inlägget.
Inte för att bråka, men: