Bra på Fysik/matte?

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Mach-tal är inget konstant. Det är ett förhållande mot ljudets hastighet och som alla vet så varierar ljudet hastighet beroende på vilket ämne det färdas i samt temperaturen.
Men grovt räknat brukar man säga Mach 1 = ca. 1000km/h.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Mach-tal är inget konstant. Det är ett förhållande mot ljudets hastighet och som alla vet så varierar ljudet hastighet beroende på vilket ämne det färdas i samt temperaturen.
Men grovt räknat brukar man säga Mach 1 = ca. 1000km/h.
Och eftersom att saker som luftmotstånd och temperaturökningar varierar med mach-talet så är det den bästa enheten att räkna i.
 
E

ejwbegysv

Någon som har en stor turbo + större drev så jag kan köra en sissådaär 700km/h då?
 

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Den avkylning som sker av fartvinden beror på att värme transportreras bort från kroppen.
Värmen som uppstår vid höga hastigheter beror på friktion mellan kroppen och luften. Dvs. din hud kommer att värmas upp av friktionen, inte luften runt omkring. Om du kör så pass fort att huden värms upp till +20°C så kommer det att kännas rätt så kallt(som att bada i 20-gadigt vatten) eftersom din kropp är 37°C.
För övrigt så tror jag inte att vår hud håller att utsättas för de hastigheter det är frågan om.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag glömde att poängtera att dessa siffror gäller för stagnationstemperaturen. D v s att luften stoppas upp helt. Värmestegringen vid Mach 0.5 är alltså +11 grader förutsatt att man stoppar upp luften helt.

Samt vidare att dessa siffror gäller vid minus 56 grader. Men det ska inte ha någon skillnad vilken temperatur man befinner sig i.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ljudets hastighet är ca 340 m/s eller 1224 km/h
Du har både fel och rätt. Vid en viss temperatur och höjd över havet ligger ljudets hastighet på 340 m/s. Men vid riktigt låga temperaturer så kan ljudets hastighet sjunka med flera hundra km/h på en given höjd. Om vi ovanpå det vinner nåt tusental meter i höjd med samma temperatur så kan ljudets hastighet sjunka ännu några hundra km/h.
 
D

Deleted member 9532

Det här forumet börjar kännas som en Genikonvention och jag börjar känna mig dum :argh:
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Den avkylning som sker av fartvinden beror på att värme transportreras bort från kroppen.
Värmen som uppstår vid höga hastigheter beror på friktion mellan kroppen och luften. Dvs. din hud kommer att värmas upp av friktionen, inte luften runt omkring. Om du kör så pass fort att huden värms upp till +20°C så kommer det att kännas rätt så kallt(som att bada i 20-gadigt vatten) eftersom din kropp är 37°C.
För övrigt så tror jag inte att vår hud håller att utsättas för de hastigheter det är frågan om.
Rätt, men dessa siffror gäller bara när det är nollgradigt ute.

Om man tänker såhär så blir det lättare att förstå:

x=y+z

Där x är din kroppstemperatur, y är utetemperaturen och z temperaturstegringen enligt tabellen tidigare i tråden. Givetvis måste man vistas länge i fartvinden för att hela kroppen ska hålla samma temperatur men med tiden kommer resultanten att se ut såhär.
 
Last edited:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag misstänker att jag uttryckte mig fel. Jag menade att hans siffror bara gällde när det var nollgradigt.
Annars hade vi samma tankesätt.

Nu har jag ändrat inlägget.
Inte för att bråka, men:

Han uppger variabler oberoende av omgivningens temperatur.

Omgivningens temperatur kan vara mycket annat än 0°C för att uppnå 20°C vid hudens yta, men beror ju på lite annat än bara hastigheten.

Vid 0K kan det dock vara svårt att hitta (än mindre vistas i) ett gasmedium som någonsin skulle kunna ge en friktion god nog för att värma huden till 20°C - så det är ett undantaget extremfall.

"Omdu kör så pass fort att huden värms upp till +20°C så kommer det att kännas rätt så kallt(som att bada i 20-gadigt vatten) eftersom din kropp är 37°C."

Om vi bortser från luftens marginellt förändrade egenskaper beroende på omgivande temperatur (lufttryck, densitet, luftfuktighet, osv) så kommer friktionen vara densamma vid en given hastighet oavsett omgivande temperatur.
Rent logiskt kommer det att krävas en högre hastighet för att uppnå friktion nog för att värma huden till 20°C, vid en lägre omgivande temperatur än vid tidigare försök. Tillika behövs lägre hastighet om den omgivande temperaturen är högre.

Dvs, omgivningens temperatur har inget att göra med Johan001's resonemang.
Hans inlägg är garderat mot dina påståenden iom att han totalt utelämnat specifik information.