Arctic Cat Prowler 440/600 projekt

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Landar väl på 18 000 på renoveringen.. inköp av skotern ej inräknat.

Men det är ungefär samma skoter som man får i den prisklassen ändå i nuläget :aetsch: Och den personliga prägeln är guld värd :eek:
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Glömde bort att visa min lösning på problemet att den kokade hela tiden. Det visade sig att mitt klena kärl inte tålde tryck och således sköt ut allt så fort det blev varmt. Lösningen var ett kärl av nyare modell och rördragning i riktig ingenjörs-anda :hello:

 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Stiligt gjort du!... Själv har jag problem med inget tryck :p men tror att jag har nån kubik med luft nånstans
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Wellwell. Då börjar vintern närma sig och Killern ska göras klar. Snön ligger på backen och skotern står i garaget.


På påskafton tvärdog skotern mitt på sjön efter en liten gassträcka. Fick igång den efter ett par drag och den gick minst sagt dåligt. Misstände rejält och hade sig. Tog upp tändstiften och såg detta trevliga.




Antog att kolven åkt, men bytte stift och startade upp. Den var lättstartad, men misstände lite och gick väldigt dåligt på tomgång. Körde hursomhelst de två resterande veckorna på säsongen.




Såhär tänkte jag att den skulle få se ut den här säsongen, innan jag säljer den. Tänderna är något av ett måste, tror jag.




Tog ner den till verkstan. Blir lite lätt skitigt efter en säsong med diverse kokningar och avgasläckor. Sedan är dammet från de jäkla Taiwan-bromsklossarna utspritt under hela huven. Wilwood-bromsen är lite för bra för såna klossar...




Öppnade upp cylindrarna nu i veckan och möts av denna syn på ena kolven. Det fina i kruxet är att det inte finns ett enda märke på topplocket.




Det verkar ha gått varmt och friskt till där nere. Misstänker felbestyckning, då den inte riktigt velat gå som den ska på full gas och gått mycket bättre om man släpper av lite på gasen.




Även den andra kolven har gått varmt.

 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ajaj... Såg inte kul ut.
Tips: lägg ner ett par timmar på att googla runt och lära dig allt som finns om kolvspolning och att läsa av tändstift. Ditt haveri hade kostat 2x45 kr att undvika. (2 nya huvudmunstycken och ev en flyttad nål)

Hur som helst, trist ras. Finns risk att dina vevlager tagit skada dessutom, dom gillar inte alu och ev kolvringsrester...

Hoppas du får fart på den, den är grymt fin! Kul med tänderna... :)
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Glömde bort att visa min lösning på problemet att den kokade hela tiden. Det visade sig att mitt klena kärl inte tålde tryck och således sköt ut allt så fort det blev varmt. Lösningen var ett kärl av nyare modell och rördragning i riktig ingenjörs-anda :hello:

åhh du har ju fuskat med vvs presskopplingar hehe blir finare med lödningar så slipper man bölderna på varje skarv.. men det går ju så fort om man pressar=) fint ändå:beer:
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Blir så när man har bråttom och ekonomin inte är så god. Den har redan kostat allt för mycket för att vara en 20 år gammal hink :argh:

Att köpa inför denna säsong:

SPI-kolvar och packningssats from Staterna: 1800:- (köpt)

Avgasbandage: 300:-

Stora kulleden till vänster A-arm: 500:-

Ersättare till mina Taiwan-klossar som räckte knappt en säsong: 500:-

Nya insugsgummin: 610:-

Och en ***** massa som jag inte hunnit komma på än..