Less man blir på "bud-pajsare"!

D

Deleted member 9532

Det var min far som råkade ut för den idioten. Han slängdes ut ganska snabbt även fast han senare berättade att han kunde fixa 2000 till. Spelade inte så stor roll. Skadan var redan skedd och det tog ett par månader till att bli av med bilen, men han ångrar sig inte:hahaha:
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Frågan är om det är lagligt att göra så? Det hör inte till vanligt folkvett iallafall.
varför skulle det inte vara lagligt? vad i detta tillvägagångssätt skulle isåfall vara olagligt? så länge man inte redan hunnit lova någon affär så...
titta på en sån sak som att köpa bostad nuförtiden. priserna är alltid utgångspriser, mäklarna jobbar hårt med att få ihop en handfull intressenter till en budgivning, som ibland startar långt under utgångspris ändå, budgivningen pågår tills säljaren är nöjd, säljaren väljer ändå vem som ska få köpa - behöver inte alls vara högstbjudande, bud kan tillkomma efter "själva budgivningen", ingenting är 100% förrän kontrakt är skrivet, dvs. både köpare och säljare kan dra sig ur om de känner för det, fram till att kontraktet är skrivet, efter detta handlar det om kontraktsbrott och det kostar en summa pengar, osäker på hur mkt, tror den är procentuell.

så länge man kör med öppna kort och är ärlig, dvs. meddelar att det är flera intresserade som isåfall måste bjuda så ser jag heller inget moraliskt fel i detta, dock är jag själv av den sorten att jag sätter ett pris som jag nästan räknar med att folk ska pruta en liten slant på innan affären är i hamn.

Edit: Ursäkta Motorbreath jag tror jag missuppfattade Jäänz inlägg, han menar alltså att budet på 2600:- är fejkat? Isåfall tycker jag det är fult gjort som f-n, det är väl bättre att istället maila dessa 7 och säga "jag har sju st som vill köpa, jag kommer sälja till högstbjudande"...
 
Last edited:

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Klart man vill tjäna pengar.. Men om folket lessnar på allt bjudande som från början inte var planerat så får ju säljaren räkna med att å behålla grejerna eller sälja dom billigare än det var tänkt eftersom alla seriösa köpare dragit sig ur.
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Edit: Ursäkta Motorbreath jag tror jag missuppfattade Jäänz inlägg, han menar alltså att budet på 2600:- är fejkat? Isåfall tycker jag det är fult gjort som f-n, det är väl bättre att istället maila dessa 7 och säga "jag har sju st som vill köpa, jag kommer sälja till högstbjudande"...
Ja, det var så jag uppfattade det och det jag ifrågasatte.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Vart är världen på väg ?

Jag lägger ut något för 2400kr på blocket, nästa dag har 7 stycken mailat på delen, då skickar man ett mail till alla dom att "någon" har bjudit 2600kr. vilket gör att kanske 4 stycken drar sig ur till nästkommande dag, men dom resterande 3 herrarna har bjudit 2800kr. sen fortsätter man så till den bara finns kvar en som bjuder högst.

även om det bara är en som vill köpa nått är det ju bara att säga att någon bjuder över hans pris.

skärp er. varför gnälla för att någon annan vill tjäna sig pengar.
Jääänz

För jävligt sätt !

:mad: Bra ! , Då vet jag att du och jag aldrig skall göra affärer ! :mad:

Du låter klart oseriös i mina öron i alla fall.


Har man satt ett pris så säljer man för det.

Bättre att lägga ett överpris isf om man vill tjäna pengar och se om någon vill köpa grejerna för mer än vad man igentligen tänkt ta för dom.

Själv lägger jag ut grejer jag säljer för det pris som jag tycker dom ligger i. Sen får dom pruta om dom vill men jag höjer aldrig ett redan utsatt pris.
Tobbe
:beer: Så tänker en reko person med rent mjöl i påsen !! :beer:

en eloge till dig.


.
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
man blir less på prutare och prishöjare när dom säger ett pris och sedan när de kommer till betalning så ska dom helt plötsligt ändra på de.

en kompis farsa skulle sälja sin båt, dom hade gjort upp priset och allt var klart och när båten stod på vagnen så ville köparen börja pruta ännu mer, men de gick inte polarens farsa med på så han sa att han kunde vända hem och lämna båten och de gjorde killen och då hade han kört från övik till lule:p haha

de bästa är ju med säljare som står fast vid de förhandlade priset, var med farsan ner till gbg för att hämta en bil och vi sa att vi tar den för 290 000 även fast säljare hade begärt 315 000 och de gick han med på och när vi kom dit så var de 4 st som var beredda att betala 310 000 men han sa att han hade lovat den till oss så, de kan man säga är en bra säljare som inte bara tänker på pengar!
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Juridiskt sett är en säljare inte bunden till priset han har satt i en annons. Han får höja/sänka/kräva bud bäst han vill.

Men det är juridiken det. Jag (och fler med mig, ser jag!) har rätt att bli tjurig över sånt sätt som jag beskrev i första inlägget.

Själv brukar jag hålla fast vid det pris jag har satt, och först med pengar får köpa. Då är det upp till mig att sätta "rätt" pris från början.

En kompis råkade ut för en pajas i helgen. De hade kommit överens om att han skulle få köpa skotern som den där jeppen sålde. Kompisen fixade fram pengar, släpvagn och tillstånd från "regeringen" att åka 40 mil t.o.r. Men vad händer? När han ringde för att stämma av tiden, så fick han bara veta att "-näe jag har sålt skotern!"

DET är däremot olagligt. Har man kommit överens om en affär - även muntligt - så gäller det juridiskt sett. Men, det är ju typ omöjligt att bevisa en muntlig deal...
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Själv lägger jag ut en sak om den som mailar/ringer först får köpa saken! om dom nu är seriös! och så säger jag till dom andra (om dom nu fler har mailat) att jag har redan en köpare på sakerna men om han drar sig ut så ska jag medela den som mailade 2:a så och så får de rulla på!

Jag tycker de är helt okej om dom vill att man ska skicka fler bilder MEN om de ska prutas så är de på plats och kasnke i telefonen! för tycker hälst inte att man ska pruta utan att ha sett sakerna!
 

skrotarn

Välkänd medlem
16 nov 2007
276
0
16
luleå
de ju en sak oxå om man kommit överens om ett pris å ska hämta saken man ska köpa å då man kommer så e inte saken som säljaren utlovat då blir man less... hellst om man åkt långt... vi brukar hämta bilar då å då i södra sverige... å då man pratat med säljaren å han säger att han sagt allt som var fel/dåligt på bilen å man kommit överens om att e bilen som du säger så tar ja den. åker ner å då man kommer dit ser man direkt att halva bilen har varit krockad läcker soppa som ett såll å bussningar i bakvagn e slut. å man säger att de ju inte som du sagt å bjuder just lite mindre än vad man kom överens om å då klämmer han ur sej att nog kommer de komma nån annan som inte märker de ni sett å ja får dom 2tusen mer än ni bjöd nu... man har åkt 130 mil enkel resa å säljaren verka ärlig men då de kommer till krita så e han en bluff makare... såna blir man grymt less på...