Indy WideTrak-frågor

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Funderar på detta(har inte fortsatt skruva än, "julledigt" från sånt nu, hehe). Vad menar du med "dragit fast lagret"? Satt fast det mellan de två hållarplåtarna? Om ja så hur ska det gå till att kunna vrida låsringen i förhållande till lagret då lagret/plåtarna är på plats och i vägen? Åtkomsten från bandtunneln för att göra nått sånt, liksom att kunna lokalisera och sen dra fast låsskruven är ju definitivt inte bra.
Precis som du befarar blir det trångt... men det är så man gör. Skruva fast lagret på axeln med plåtarna. Sen så är det inne i tunneln man får göra resten, sätt ringen på plats och rotera den så mycket du orkar... sen brukar det finnas som ett hål/grop i ringen där kan man sätta tex. ett dorn och knacka så ringen roterar lite till och verkligen låser ihop axeln med lagret. Sen rotera så skruven/skruvarna blir åtkomliga och dra fast.
Kan vara en fördel om man kan tippa upp skotern på sida istället för att ligga under.
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Puhh!!! Jösses vilket projekt det blev av detta lagerbyte!!! Totalt sett var det absolut värsta att få lös det gamla lagercentrumet med dess låsringsdel, som alltså var i ett stycke, från axeln! Fick relativt lätt lös de två låsskruvarna från det gamla lagret mha nyinköpta 1/8-tums insexbits och förlängare, men sen satt centrumet fast som berget iaf... Kapade ett jack i centrumet med vinkelslipen och kunde till slut få det att vrida sig lite i förhållande till lagret, dock till priset av att det for längre in på axeln! Kapade då bort ännu mera av centrumet så att halva bredden var av. Det räckte dock inte för att få det att röra sig utåt med tång e.d. Hittade då en avdragare som jag fick inklämt ena "skänkeln/armen" bakom centrumet och kunde på så vis anbringa drag utåt som när jag då knackade lagret i sidled fick det att långsamt komma utåt. Efter en stund var det så långt ut att en rörtång fick ut resten. Nya lagret har alltså en separat låsring, ringen gick lätt in på axeln, men lagret nöp fast. Så slipade lite lätt med fint slippapper på axeln tills det gick på med lätt hammarknack. Sen fast med lagret och sen pillra fast låsringen inifrån tunneln, knacka fast den mha extrahålet och dra fast insex-låsskruven.

Tyvärr verkar vinkelväxeln till hastighetsmätaren ha skurit eller nått för den gick tungt innan jag monterade den men tänkte att jag måste få ihop den körbara så satte dit den iaf. Mycket riktigt så visar inte mätaren nu heller, antar att den lilla fjäderstumpen som driver växeln har gått av igen och att det blir till att köpa en till sån för 100 spänn förutom en ny växel!

Hade aldrig fått till detta om inte du moggen.n (och ni andra) hade hjälpt till med svar på mina rop på hjälp! Tackar än en gång!
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Kul att kunna hjälpa till :)
Bra att det löste sig med lagret. Hur många knogar blöder?? :) Brukar lätt bli blodvite när det är så pass trångt o bökigt som i en bandtunnel...

Provat rengöra vinkelväxeln från gammalt fett och spraya 5-56 och se om den går att få till att gå lätt?
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Hehe, knogarna klarade sig rätt bra, men fick ett flertal skrubbsår på andra ställen, flera blodblåsor och ett gäng blåmärken på nedre delen av armarna!

Vinkelväxeln var nog mer så att det tog tvärnit på ett ställe när jag försökte rotera den, tyckte den såg ut rätt så hermetiskt tillsluten, men kikade som sagt inte mycket på den i brådskan att få ihop det hela.

Nu till ännu en fråga: Hur är det tänkt att man ska komma åt påfyllnings-, nivå- och urtappningspluggarna i växellådan?! De syns ju men sitter hopplöst till under ljuddämparen, ska man verkligen vara tvungen att ta lös den för att komma åt? Vilken olja ska vara i lådan? Går det bra med vanlig SAE90 växellådsolja? Syntet eller inte?
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
När det gäller att komma åt nivå, tapp o fyllplugg på växellådan så får man nog plocka loss ljuddämparen för att få lite mer utrymme. Den sitter bara fast med fjädrar så det går fort att plocka loss den. Sen får man försöka komma åt så gott det går. Tycks minnas att man kunde komma åt en plugg genom fotsteget med en förlängare. För att fylla går det nog bäst med en liten slang o spruta.

Polaris har en egen kedjehusolja. Den har väl speciella egenskaper för just snöskoter och kyla... Kan säkert funka utmärkt med vanlig transmitionsolja men med tanke på att man sällan byter oljan så kan det ju vara bra att köra på polaris egen olja.
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Lite nytt om vad som har hänt sen sist. Både glada och smått katastrofala nyheter...

Den glada är att vinkelväxeln till hastighetsmätaren inte alls är trasig, jag hade bara i min begynnande senilitet glömt att sätta fast vajern i hastighetsmätaränden!!! Tog lös den i bägge ändar för att kolla att det inte var den som var av och glömde alltså att sätta dit den! Håhåjaja, haha!

Så har alltså fått köra nån mil sen dess utan problem. Tänkte då igår att jag skulle kolla/byta olja i kedjehuset/lådan och det gick rätt hyfsat förutom att urtappningsskruven sitter så taskigt till längst ned i baljan att jag valde att suga ut den gamla olja via påfyllningspluggen. Stämde inte heller med ditt mogge.n:s minne och inte heller med handboken jag fick tag på att någon skruv är åtkomlig från fotsteget. Både nivå- och påfyllningsskruvarna är riktade framåt nämligen. Nivåskruven som är magnetisk hade det sedvanliga metallspånet på sig, men även en större metallbit på nån mm. Det verkade lite mer oroande tillika..

Efter bytet så tänkte jag kolla kedjespänningen och fann att jag fick skruva in skruven 8 varv innan det tog stopp. Drog bara för hand och skruvade dessutom ut den c:a ett halvt varv så att den inte skulle bli för spänd. Handboken menar att man ska skruva in den med c:a 2,3Nm och sen ut 1,5 varv så tänkte att det blir ungefär samma.

Testkörningen gick sen bra, fast tyckte mig notera redan då att växlarna liksom vill hoppa ur lite. Idag då jag skulle köra upp den på släpet så kom jag bara en meter ur garaget så tog det tvärstopp. Gasade men kom ingenstans. Kollade snabbt remmen/variatorerna och såg att det verkade OK, men att det liksom satt fast. Försökte växla till back/låg men det vill inte gå, roterade då lådan lite via bromsskivan och fick in backen som då funkade. Lade in lågen och testade framåt, det tog stopp igen men plötsligt när jag gasade till lite så rusade den iväg och funkade sen ok på alla växlar. Körde sen en väldigt kort sväng för att få lite värme i motorn innan jag skulle sätta den på släpet. Tillbaka på gården ser jag en svart oljerand på snön där jag har kört!!!! Upp med huven så ser jag att en 3-4 cm stor del av kedjehuset nästan längst ned framåt har lossnat och därifrån kommer alltså olja!!!! Detta är ju SINNESSJUKT! Ska det inte vara nån ände på galenskaperna! Ännu knäppare är att lådan den korta bit jag körde funkade minst lika bra som utan hål! Kanske t.o.m bättre då jag noterade att det var lättare att "pricka in" backen!

Har inte en blekaste aning hur detta har kunnat ske, har ni?? Tycker inte oljebyte+kedjespänning borde ha kunnat få så fatala effekter, för har inte tappat halva verktygslådan i kedjehuset vad jag vet, hehe! Men nog verkar det som något löst föremål fanns/finns i lådan och då kilade in sig mellan nått drev och huset och så lossnade när en del av huset pressades ur?

Det blir alltså till att riva lös hela växellådan också, men vet inte hur man gör det, är det nått ni vet? De flesta saker syns ju från ovansidan, men hur sitter drivaxeln fast i lådan? Testade nämligen att dra den mot variatorsidan då jag bytte lagret där men den verkade sitta fast. Iofs så satt den ju i mattan, men tycker den borde ha kommit med en bit tills mattan tar i tunneln iaf.

Med lådan lös är det då vits att renovera den, eller finns det utbytes/beg att få tag på?

Börjar ångra att jag inte köpte en sprillans WideTrak för 62900!
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Jaa, det låter ju som du verkligen haft otur med din skoter.
Jag tror att det kan vara nåt med rullen på kedjesträckaren som gjort att det blev haveri...
Som jag förstår så spräcktes hela växellådshuset nertill?? Det kostar nog en stoooor slant nytt så du får försöka få tag i beg. hos nån skoterskrot.

Drivaxeln sitter bara fast med en splineshylsa mot växellådan. Växellådan sitter med tre bultar (om minnet inte sviker nu med...)
Så om du släpper mattspänningen behöver du inte plocka bort drivaxeln utan drar bara loss växellådan. Om du tittar på axel från sek. variatorn som går in i lådan sitter en sån splineshylsa på den med.

Hur långt har din gått? Vad fick du ge för den?
Köpte själv en -93 :a alldeles nyligt, haft en del småproblem... som flödande förgasare, löst huvudmunstycke.
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Nej, jag tror inte att "hela" växellådshuset har spräckts, om du med det menar att det skulle vara rejält sönder. Det jag ser utan att ha tagit lös lådan är att en bit på c:a 3x3cm nedtill på lådans högra gavel(framåt på skotern) har pressats ut och ligger på botten av baljan. Jag har en kusin som är proffssvetsare som brukar fixa såna åt folk så det borde gå att få till, bara innanmätet är räddningsbart. För det stämmer nog att det rimligen inte var en slump att det havererade efter att jag spände den slacka kedjan. Maximalt otacksamt att få ett haveri som tack för att jag försökte vara noggrann och serva upp liket, haha!

Vad fint att lådan ska sitta så pass enkelt till iaf!! Klart roligare att slippa kravla under i nån taskigt trång bandtunnel, hehe! Trodde det var nått knepigare baserat på mina erfarenheter vid drivaxellagerbytet! Kommer att passa på att byta splineshylsorna samtidigt då den lokala "dealern" sa att de brukar ge sig med tiden.

Enligt säljaren (och mätaren) så har den gått drygt 800 mil. Jag fick den för 16tkr, på köpet ingick en ny vindruta för 1400 och en ny variatorfjäder för 450. Tyckte det verkade som ett vettigt pris jämfört med andra på Blocket, men har ju hittills satsat en dryga tusing på grejer, lådan oräknad, så i slutänden jämnar det väl tyvärr ut sig...

Apropå på förgasare så är den faktiskt lite mysko på tomgång, när den är kall så måste man choka "halvt" ganska många ggr för att hålla liv i den om man inte lurar upp den i varv och håller uppe det. Även varm vill den på tveka från tomgång och ibland få så låg tomgång att den vill på stanna. Är dock inte så knepigt att hantera(än iaf) att jag hade tänkt göra nått åt det. Hur märks löst huvudmunstycke?
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Okej, fördel med såna kusiner... hoppas det går svetsa!!

Det är en av bultarna som håller lådan som brukar få fram ett par svordomar... för när man ska ut med bulten tar den i mot kanten på mattan. Så där brukar man få bända och svära.
Byt iaf. hylsan på drivaxeln... den på variatoraxeln kommer man åt att byta utan att riva halva skotern. Dom kostar ju runt 1000kr/st så... ska man snåla in så gör det på variatoraxeln.

Jag gav 19.000 för min och den ska enligt mätaren bara gått 550mil... ser rätt fräsch ut men man hittar ju skavanker allt eftersom man undersöker den.
Har dock bara kostat på den två stift och tändhattar.
Om man inte räknar lappbelagen och nya coromant styrstål:cool:

Dom är rätt snålställda i förgasarna tror jag och behöver chokas en hel del när dom är kalla.
Men har den blivit varm ska den gå bra på både tomgång och vara rätt rapp på gasen.
Om huvudmunstycket lossnat blir det nästan som tändfel... gick bara på en cylinder för att rätt som det var gå som vanligt. Lurigt fel...

Om du inte haft lös förgasarna kan det ju vara läge att öppna dom och blåsa munstycken rena.
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Hmm...! Ska nån av bultarna tas ut inåt på undersidan alltså? Har bara sett muttrar på balj-sidan så långt så trodde det bara var från den sidan det behövde lossas och sen dra lös lådan in i baljan.

1000 spänn för hylsorna!! De måste vara tokiga på Polaris!! Då blir det max en som byts då!

Min hade breda belag på köpet, liksom ett typ BK-system inkl rör till kälke/pulka, vilket de som brukar åka baktill såg som en stor fördel.
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Bultarna som håller lådan är vagnsbultar som sitter från insidan på tunneln...

Sett en annons på b l o c k e t där det står 2300 som nypris på hylsan... men tror inte det kan stämma.
Kostade runt 800kr styck i mitten på 90 talet.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
1000 spänn för hylsorna!! De måste vara tokiga på Polaris!! Då blir det max en som byts då!
Det finns bara ett världskänt problem med dessa skotrar, och det är att hylsorna går.
Byt båda...
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Bultarna som håller lådan är vagnsbultar som sitter från insidan på tunneln...

Sett en annons på b l o c k e t där det står 2300 som nypris på hylsan... men tror inte det kan stämma.
Kostade runt 800kr styck i mitten på 90 talet.
Hmmm... Är inte med än heller på varför bultarna skulle behöva dras ut in i tunneln om det sitter muttrar utanpå växellådan och den ska tas lös genom att dras rakt in i baljan? Känns som det vore bättre att ha kvar bultarna i isf. Jaja, ska kika på det närmare idag så får väl då se hur det är ställt med detta ;)

2300 per styck vore ju en total katastrof på en sån gammal grej...
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Det finns bara ett världskänt problem med dessa skotrar, och det är att hylsorna går.
Byt båda...
Min verkar alltså ha snart haft alla fel som finns, utom det världskända! ;) Skämt åsido så ska jag höra vilket priset är så får jag se hur det blir med tanke på att lådan kommer att kosta en del sekiner den med...
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Du mogge.n gissade alldeles rätt att haveriet hade med kedjesträckaren att göra! "Svetsarkusinen" och hans brorsa kom förbi idag och hjälpte mig att få lös/isär lådeländet. Förstår nu varför bultarna bör dras ut för att få lös lådan, de är så långa att det inte finns rum i baljan för att få lös lådan annars. En var enkel att få ut då den är i motorrummet, den andra nästan lika lätt då den kommer ut i bandtunneln under mattan, den 3:e som också är i tunneln fick jag inte ut mer än en bit då den tar inte bara i mattan utan även i mattdrivarhjulet. Det räckte dock för att kunna lirka lös lådan. Sen kvickt isär med lådan för att då konstatera att problemet är att den ena av de två armar som håller hjulet som används som kedjesträckare har gått av så att hjulet hade lossnat. Den del av armen som var borta stod inte att finna, inte heller två brickor, däremot en del "metallmos". Så något av de delar som hade lossnat hade alltså kilat in sig mellan nedersta drevet och växellådehuset varpå det tog enklast vägen ut, dvs genom växellådehuset... Ytterligare annat hade mosats. Ser dock ut som om alla kugghjul och de två kedjorna är OK. Inga lager verkar heller kass/glappa, några är lite "knastrande" när man snurrar på dem, men kusinerna som har klart mer mekarvana menade att det inte var något anmärkningsvärt. Så "svetsarkusinen" tog med själva huset och ska testa svetsa det så är det sen "bara" att få tillbaka allt igen...! Så antagligen hade det funkat pga att tidigare ägaren INTE hade spänt kedjan på länge så att det inte belastade den arma kedjesträckaren, men när jag spände kedjan tog det knäcken på det hela. Syntes dock att kedjan hade tagit emot huset och nött det en del.

Vad gäller hylsorna till mellan- och drivaxlarna så känns de bägge två ganska glappa när man vrider dem på axlarna. Antar att det pekar på att de sjunger på sista versen. För övrigt var det väldans knöligt att få lös den undre då den går in i yttersta "mattdrivhjulet". Gick inte att dra lös med tång genom öppningen i bandtunneln så släppte på lagerhållaren på variatorsidan så att axeln gick att vicka ned precis under bottenplattan varpå lite knackande och sen dragande gjorde att hela yttersta hjulet lossnade samtidigt med hylsan. Sen var det bara att knacka ut hylsan från hjulet.

Så nu måste ett antal säkert allt annat är billiga saker inhandlas, förutom att svetsningen måste lyckas och sen ska allt på plats igen. Stånk-pust-stön säger jag bara, haha!
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Jaa, det är ju skittrist att det ska bli såna här haverier, speciellt när man just köpt nåt.

Får hoppas på att det går svetsa ihop lådan, då behöver det inte bli såååå dyr renovering/reparation.

Du får se på den ljusa sidan av saken... du lär känna din skoter :)
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Du får se på den ljusa sidan av saken... du lär känna din skoter :)
Jovars, det får jag verkligen + att jag ju vet att en hel del är bytt/i skick framledes. Blir ju liksom färre å färre saker som kan haverera eftersom ;)
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Arghhh!!! Hyls-eländena kostar 2100 kr brutto PER STYCK!!! Med rabatt "bara" 1700 PER STYCK! Jösses vad tokdyrt!! Nån som vet av billigare? Kanske direkt från USA? För de verkar nog behöva bytas, fick låna hem en ny för att känna om den sitter tajtare på axeln än de gamla och det gör den definitivt. Noterade också för första gången att de är asymmetriska och alltså inte kan vändas fritt. Verkar vara så att den sida som har ett längre avstånd från hylskanten till splines:en ska vara längre bort från lådan.

Annars så är lådan svetsad ikväll och kommer till mig imorgon + att de andra delarna till den fick jag tag på så det är bara hylsorna som krånglar, dels pga priset, dels pga att det bara fanns en hemma, om jag nu köper till det priset...
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Aha! $83 låter iofs klart billigare än svenska priser, men när jag testar lägga en order så blir frakten c:a $140 för 2 och c:a $125 för en! Tar man det ggr 7,7 och dessutom moms på det, den lär man numera oftast åka på, så är man uppe i svenska priser... Tror jag köper en till att börja med som jag slänger in på nedre axeln då den är mycket mer svårbytt pga att lådan måste lös. Får ju då en beg i reserv till övre axeln. Dessutom sa "dealern" att det värsta som händer är att splines:en i hylsan ryker=driftsstopp men med hela axlar iaf.