Lite nytt om vad som har hänt sen sist. Både glada och smått katastrofala nyheter...
Den glada är att vinkelväxeln till hastighetsmätaren inte alls är trasig, jag hade bara i min begynnande senilitet glömt att sätta fast vajern i hastighetsmätaränden!!! Tog lös den i bägge ändar för att kolla att det inte var den som var av och glömde alltså att sätta dit den! Håhåjaja, haha!
Så har alltså fått köra nån mil sen dess utan problem. Tänkte då igår att jag skulle kolla/byta olja i kedjehuset/lådan och det gick rätt hyfsat förutom att urtappningsskruven sitter så taskigt till längst ned i baljan att jag valde att suga ut den gamla olja via påfyllningspluggen. Stämde inte heller med ditt mogge.n:s minne och inte heller med handboken jag fick tag på att någon skruv är åtkomlig från fotsteget. Både nivå- och påfyllningsskruvarna är riktade framåt nämligen. Nivåskruven som är magnetisk hade det sedvanliga metallspånet på sig, men även en större metallbit på nån mm. Det verkade lite mer oroande tillika..
Efter bytet så tänkte jag kolla kedjespänningen och fann att jag fick skruva in skruven 8 varv innan det tog stopp. Drog bara för hand och skruvade dessutom ut den c:a ett halvt varv så att den inte skulle bli för spänd. Handboken menar att man ska skruva in den med c:a 2,3Nm och sen ut 1,5 varv så tänkte att det blir ungefär samma.
Testkörningen gick sen bra, fast tyckte mig notera redan då att växlarna liksom vill hoppa ur lite. Idag då jag skulle köra upp den på släpet så kom jag bara en meter ur garaget så tog det tvärstopp. Gasade men kom ingenstans. Kollade snabbt remmen/variatorerna och såg att det verkade OK, men att det liksom satt fast. Försökte växla till back/låg men det vill inte gå, roterade då lådan lite via bromsskivan och fick in backen som då funkade. Lade in lågen och testade framåt, det tog stopp igen men plötsligt när jag gasade till lite så rusade den iväg och funkade sen ok på alla växlar. Körde sen en väldigt kort sväng för att få lite värme i motorn innan jag skulle sätta den på släpet. Tillbaka på gården ser jag en svart oljerand på snön där jag har kört!!!! Upp med huven så ser jag att en 3-4 cm stor del av kedjehuset nästan längst ned framåt har lossnat och därifrån kommer alltså olja!!!! Detta är ju SINNESSJUKT! Ska det inte vara nån ände på galenskaperna! Ännu knäppare är att lådan den korta bit jag körde funkade minst lika bra som utan hål! Kanske t.o.m bättre då jag noterade att det var lättare att "pricka in" backen!
Har inte en blekaste aning hur detta har kunnat ske, har ni?? Tycker inte oljebyte+kedjespänning borde ha kunnat få så fatala effekter, för har inte tappat halva verktygslådan i kedjehuset vad jag vet, hehe! Men nog verkar det som något löst föremål fanns/finns i lådan och då kilade in sig mellan nått drev och huset och så lossnade när en del av huset pressades ur?
Det blir alltså till att riva lös hela växellådan också, men vet inte hur man gör det, är det nått ni vet? De flesta saker syns ju från ovansidan, men hur sitter drivaxeln fast i lådan? Testade nämligen att dra den mot variatorsidan då jag bytte lagret där men den verkade sitta fast. Iofs så satt den ju i mattan, men tycker den borde ha kommit med en bit tills mattan tar i tunneln iaf.
Med lådan lös är det då vits att renovera den, eller finns det utbytes/beg att få tag på?
Börjar ångra att jag inte köpte en sprillans WideTrak för 62900!