4
Lite skandal att dom inte kommit på nåt bättre ännu. Det har gått 10 år sen första modellen nu. E-tec och allt finns men inte oljesmorda lager på veven :hmmmm:Ja, det ar samma konstruktion pa dom nya 800R och 600 Etec.
Du lär behöva en komplett topp av eftermarknadstyp.Har stora funderingar och fixa dit nya förbränningsrum i toppen så att flödet och värmeavledningen blir bättre på samma gång.
DT-52 RE2WJag kommer nog även satsa på avgastempgivare på bägge cylindrarna, typ Digitronic. Någon som har något tips på lämplig modell?
Precis, 52:an ja, du har ingen liggandes? Vill minnas att du mekar en del med skoter!? Jag ska nog fasen koppla ur och ta bort den separata oljematningen, tänkte köra med direkt inblandning i tanken istället. Allt för eliminera saker som kan gå snett. Tänkte nog också övergå till Triboron istället för tvåtaktsolja.Du lär behöva en komplett topp av eftermarknadstyp.
Hej, jo precis, Finns ju han Lantto uppe i Pajala som gör sånt, hört något om honom? Han erbjöd även alternativa kolvar till 800-rovan, tydligen en marinkolv som används i 785 motorn...men den är inte smidd utan endast gjuten....nåt å ha?
DT-52 RE2W
Det är inte så konstigt egentligen att han inte fattar, jag hade jävligt svårt att förstå varför det skulle vara fett i motorn när alla andra i alla tider smort lagren med olja. Tydligen så stämde det iaf. Man slutar aldrig förvånas.Om det var min skoter så skulle jag inte ens tveka på att skruva isär den men nu är det så att detta är min brors skoter och jag tror inte riktigt han fattar vad som händer om man låter den vara. motivera gärna varför han ska ta isär den så jag kan vissa han denna tråd.
Triboron har egentligen inget med att förhindra ras av motorn ytterligare, det är ett alternativt smörjmedel till två-takstoljan som ska vara nästinitill doftfri eftersom det baseras på Bor istället för "råolja". Finns några trådar på detta forum om detta smörjmedel. Men jag har iaf tänkt prova det redan tidigare, så nu i och med raset tar jag det som starskottet..jag menar nu kan det väl inte hända nå mer :shocked:Det är inte så konstigt egentligen att han inte fattar, jag hade jävligt svårt att förstå varför det skulle vara fett i motorn när alla andra i alla tider smort lagren med olja. Tydligen så stämde det iaf. Man slutar aldrig förvånas.
Låt honom läsa igenom tråden. Den finns en anledning till att den har närmare 20.000 visningar. Finns bilder på motorer och haverier "längs vägen". Lycka till med att övertala honom
nik77: Vad är Triboron??
Hela blocket var fyllt med soppa...har inte tagit lös mer än gasarna och avgas.Då var det min tur, har kört ca 2-3mil sen jag köpte den.
Snurrade några varv på startmotorn sen var det tvärpall(tände 1-2ggr och slog "ur" startmotorn).
Tagit lös tändstift och avgasportar...inget konstigt där, men fast stitter den. :bawling:
Den tände till 1-2 ggr....så pass att jag fick trycka igen på startknappen då starmotordrevet åkte tillbaka.Starta den? Isf kan du krökt nått
Starta den INTE, utan du bara "drog" så har du nog inte krökt något.. känns som att de är för liten kraft att få något att bli snett! Men du kanske är stark som fan
/F