Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

Sune12

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Skellefteå
Sune12: att du pallar upp skotern bak, de e ingenting konstigt, att du har fulltank, de e ingenting konstigt. Att du kröker ev eller TVÅ(?!) vevstakar pge detta de är konstigt

OM Något är krökt pga att mek. har strulat under service, så bör mek. vara väldigt ansvarig för detta. Tillåt mig spekulera lite, men är det inte 3mån en serviceverkstad ger på sitt arbete? Nu ska vi inte hänga ut någon enskild mekaniker eller åf eller verkstad, men jag tycker de e en dyr historia pga. ett servicefel.
Ja vill inte heller anklaga någon, surt dock att den läcker soppa genom en förgasare första gången man fyller full tank efter service. :argh: :bawling:

Enligt verkstan så skall inte soppapumpen släppa igenom bensin, så måste ju isåfall vara dubbelfel....både förgasaren och pumpen.

Men får se när jag öppnar den i veckan.
 

Sune12

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Skellefteå
Om du ska reklamera servicen ska du INTE öppna den. Då kör du tillbaks den till verkstaden i det skick den står i.
Har varit och pratat med dom, tror vi kommer lösa det så bägge blir nöjda.

Vet att man som kund kan var jävlig och sätta sig rejält på tvären, vill dock undvika detta. Kommer ju ändå stå ord mot ord, blir inte roligt för någon.

Men givetvis räknar man ju med lite mer förståelse när det går sönder direkt efter service på auktoriserad verkstad.
 

Sune12

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Skellefteå
Nu är motorn inlämnad för montering av nya prylar :)

Så kommer få en körbar skoter snabbare än väntat, dock kostar det ju en slant....men då kommer motorn bli "helrenoverad" med nya kolvar mm.

Så jag är nöjd med dealen, fick bra hjälp av verkstaden.
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Tycker jag har onödigt mycket motorvibrationer på min rev -04 600ho. Någon som har erfarenhet av att det kan vara ett första symtom på dåliga vevlager pga fettbrist? Känner inget glapp, drar ingen tjuvluft, ser inga tecken på en tidigare remsprängning, den har gått dryg 500 mil. Har själv bara ägt skotern sedan i våras. Tycker bara att den vibrerar mer än vad som borde vara ok. Man blir ju lätt lite vevlager nojig då man äger en rotax serie3...
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Tycker jag har onödigt mycket motorvibrationer på min rev -04 600ho. Någon som har erfarenhet av att det kan vara ett första symtom på dåliga vevlager pga fettbrist? Känner inget glapp, drar ingen tjuvluft, ser inga tecken på en tidigare remsprängning, den har gått dryg 500 mil. Har själv bara ägt skotern sedan i våras. Tycker bara att den vibrerar mer än vad som borde vara ok. Man blir ju lätt lite vevlager nojig då man äger en rotax serie3...
Jag har då aldrig hört om någon som varit med om ett skuret vevlager på en 600 :eek:
Men det skadar aldrig att klyva motorn och kolla!
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Jag har då aldrig hört om någon som varit med om ett skuret vevlager på en 600 :eek:
Men det skadar aldrig att klyva motorn och kolla!
Nä inte jag heller, dom verkar ju pålitliga. Men efter att ha läst i den här tråden så kan man ju lätt bli nojig :hmmmm2: och de är ju samma konstruktion på 600an som 800an...
 

ecr88

Medlem
14 jan 2010
14
0
1
Östersund
Jag har nyss rive min 600ho sdi 2004 pga komp lös på variatorsidan och packbox lös på svänghjulssidan, Hade även jätte dåligt insugsgummi på variatorsidan, så många fel samtidigt, å då har skotern gått precis över 300mil :)
jag hann köra 15mil efter köp så lagomt kul. det jag har lärt mig av detta är att kolla noga insugsgummin och gör ett kompprov när man köper begagnat! sen kan man ju fort se om fett börjat krype ur på variatorsidan.
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Jag har nyss rive min 600ho sdi 2004 pga komp lös på variatorsidan och packbox lös på svänghjulssidan, Hade även jätte dåligt insugsgummi på variatorsidan, så många fel samtidigt, å då har skotern gått precis över 300mil :)
jag hann köra 15mil efter köp så lagomt kul. det jag har lärt mig av detta är att kolla noga insugsgummin och gör ett kompprov när man köper begagnat! sen kan man ju fort se om fett börjat krype ur på variatorsidan.
Jag lider med dig! förjävla surt att behöva börja med att renovera. Jag har kollat komp på min och det är helt ok, jag skulle vilja slippa riva den här säsongen, hade tänkt göra de till sommaren, men samtidgt vore det ju skönt att ligga före ett eventuellt ras... suck
 

hogby

Medlem
4 jan 2007
8
0
1
Tycker jag har onödigt mycket motorvibrationer på min rev -04 600ho. Någon som har erfarenhet av att det kan vara ett första symtom på dåliga vevlager pga fettbrist? Känner inget glapp, drar ingen tjuvluft, ser inga tecken på en tidigare remsprängning, den har gått dryg 500 mil. Har själv bara ägt skotern sedan i våras. Tycker bara att den vibrerar mer än vad som borde vara ok. Man blir ju lätt lite vevlager nojig då man äger en rotax serie3...
Mät upp om veven slår? enkelt att göra på pto sidan..

kolla den här tråden, de finns nog ett samband mellan krokiga vevar och alla vevaxelhaverier...

http://forum.snowrider.se/forum_posts.asp?TID=32194
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Känner inget glapp, drar ingen tjuvluft, ser inga tecken på en tidigare remsprängning, den har gått dryg 500 mil. ...
Den behöver inte ta tjuvluft för att fettet läkt ut. Finns ju en tätning innanför fettet mot vevhuset. Däremot kan en tidigare remsprängning gjort att veven blivit lite krokig. Går att rikta.
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Har suttit ett bra tag och läst runt om vad alla säger. Har funderat att införskaffa en summit 800 -01 som gått drygt 800mil! Ska jag avstå? Om jag köper vad bör jag göra? Hur går man isf tillväga för att byta lager, fetta m.m. Skulle vara EXTREMT tacksam om någon vänlig själ kunde sammanfatta det för mig.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Det är ett tacksamt chassie att lyfta ur motorn i så de tar inte lång tid.. är den renoverad tidigare? om kolvarna är nybytta bör de ju inte vara något problem.. Ang lagren och fettet så snabbt summerat så tar du lös motorn, vänder den upp och ner på arbetsbänken, tar lös motorplattan och undre vevhushalvan och så ser du på engång mängden Isoflex-fett i lagren.. de e ganska basic.. sålänge man inte stoppar in skit som inte var där när man tog i sär så är de ingen fara med att öppna och kolla.. har du erfarenhet av att skruva?
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Det är ett tacksamt chassie att lyfta ur motorn i så de tar inte lång tid.. är den renoverad tidigare? om kolvarna är nybytta bör de ju inte vara något problem.. Ang lagren och fettet så snabbt summerat så tar du lös motorn, vänder den upp och ner på arbetsbänken, tar lös motorplattan och undre vevhushalvan och så ser du på engång mängden Isoflex-fett i lagren.. de e ganska basic.. sålänge man inte stoppar in skit som inte var där när man tog i sär så är de ingen fara med att öppna och kolla.. har du erfarenhet av att skruva?
Har viss erfarenhet av äldre skotrar, indy chassit m.m. Men så länge det inte är svårt att plocka ur motorn ur chassit så är det lugnt. Måste jag ta lös primären eller kan den sitta på? Vilka lager är det som ska smörjas?
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Man ser tydligt till vänster på bilden vart man ska fetta in men till höger är det lite svårare att se, finns inte någon "skåra" att fetta in.
 

Jompas

Medlem
7 feb 2010
20
0
1
Järpen
Jaha då var det även min tur... (Lynx RC 800 -06 340mil) en underbar dag på fjället ända tills att man hör ett sjungande ljud i hela maskin... tuffade försiktigt hem började googla och kom till denna tråd! då rev jag ur och isär motorn en kväll, och då visade sig att allt fett på mag sidan satt inne i magneten å dom lagrena på pto sidan såg oxå ut att ha gått väldigt varma... nu till mina frågor: är det någon som kan säga hur grova hål man ska borra när man gör om till oljesmorda lager.. och om man måste fräsa en kanal i lagerbanorna för at olja/bränsle ska nå båga lagrena?? skulle vara ytterst tacksam för hjälp med detta och skulle även behöva komma över ett schema med alla åtrdagningsmoment! Grym tråd annars..
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Tråkigt sätt att stifta bekantskap jompas, hade hellre sett dig här av andra orsaker än ett haveri. men ska ordna boken åt dig senare ikväll eller i morgon, ska fixa bilder åt dig på oljekanalerna också.