Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Har inte läst hela tråden men som jag förstår så är det samma problem med 600 ho (597) motorn.Funderarpå att inhandla en summit 600 ho -09 som gått ca 500 mil,men vete fan om törs göra det.:hmmmm:
600 lider inte alls lika mycket som 800an av detta problem.
Du är säker!
 

mosse

Medlem
29 dec 2007
20
0
1
byn
Ja du säger så så tror ja på dig.
Bara att brottas me säljaren om priset.:eyebrows:
har dom blivit bättre på nyare maskiner (08 09 10 )eller är det samma?
 

Jompas

Medlem
7 feb 2010
20
0
1
Järpen
Jajamen då har jag fått ihop den med nya olje kanaler osv.. gjord en provstart nyss å den small igång direkt... men nu till frågan min motorlampa lyste... kan det vara för att det e så extremt mkt 2t-olja överallt nu efter jag satt ihop den eller är något rent fel??

Fick till det... sladden till luftburken satt löst...

/jompas
 
Last edited:

Timmy

Medlem
14 feb 2010
10
0
1
Lite info om de fettprodukter som föreskrivs av ROTAX via BRP för exempelvis serie III motorer:

År 2006 föreskrivs i spränskisserna på exempelvis 1000 SDI att produkten
Klüber ISOFLEX TOPAS NB 52 skall användas för de fettsmorda lagren på vevaxeln.

År 2007 är det istället Klüber ISOFLEX TOPAS NB 5051 som föreskrivs på samma ställen.

:nono: I vilket fall, det har i denna tråd nämnts att Klüber ISOFLEX NBU 15 kan ersätta NB 52 och NB 5051 men det stämmer inte helt.

NBU 15 har en annan kemisk sammansättning med tre olika smörjande fetter varav minst en inte trivs tillsammans med alkoholen som finns i "all" bensin hos oss nordbor idag. NBU 15 är dessutom en betydligt äldre produkt från sent 1970-tal.

Det verkar däremot som att NB 5051 i just detta sammanhang kan ersätta NB 52, tyvärr är förpackningsstorleken på NB 5051 mindre lämplig för oss som behöver några få gram.

Bifogar länkar till "populärversionerna" av datablad, det finns även mer detaljerad information för den kemiintresserade att hitta via Klübers webbsidor.

Nåväl, inlägget ville påminna om att använda det fett som BRP/ROTAX anger, det är en rätt trång specifikation på de produkter som anvisas.

Fett-typerna finns, som tidigare påpekats, att köpa på Tools Momentum;

En 400g tub av ISOFLEX TOPAS NB 52 "över disk" verkar kosta 883+moms, alltså inte helt billigt men det torde räcka till minst 4 motorer, kanske närmare 6 st.

http://www.momentum-industrial.com/


Datablad;

http://www.klubersolutions.com/pdfs/Isoflex NBU 15.pdf
http://www.klubersolutions.com/pdfs/Isoflex Topas NB 52.pdf
http://www.klueber.de/anwendungen/pdf-dokumente/ISOFLEX_TOPAS_NB_5051-en.pdf


För att göra det ännu lite mer komplicerat, det finns andra tillverkare av fetter som uppfyller samma specifikationer. Det enklaste sättet, och såvitt jag kan bedöma säkraste sättet, är att leta ersättningsprodukter som fyller samma MIL-spec. Exempelvis uppfyller NB 52 fettet på tub MIL-G-81322C vilket även andra tillverkare har produkter som gör.



/ÅAN

Någon som har hittat nån ersättning produkt??
 

RobEHE

Ny medlem
6 feb 2010
2
0
1
Köpte mig en REV 03 nyligen där det inte sitter nån bricka vid runt vevaxeln. Återförsäljaren här i stan kunde bara få fram en bricka från en 08a. :push:

Tydligen var den för stor samt att återförsäljaren nu säger att godset skulle bli för litet på sidorna, konstigt att de ens tog hem brickan iochmed detta. En av deras verkstadsgubbar tyckte inte det var lönt att sätta dit en bricka.

Om nu brickan för '08 var för stor vilken modell ska man då ta en bricka ifrån? 05an? Skulle väl inte vara kul ifall den skulle börja trycka ut fett efter man läst denna tråd. ;-)
 
4

426H

Forsta 800 e-tec:en har rasat i usa. Inre isoflextatningen pa pto sidan gav upp.
 

East

Aktiv medlem
8 dec 2007
76
0
6
Östersund
Köpte mig en REV 03 nyligen där det inte sitter nån bricka vid runt vevaxeln. Återförsäljaren här i stan kunde bara få fram en bricka från en 08a. :push:

Tydligen var den för stor samt att återförsäljaren nu säger att godset skulle bli för litet på sidorna, konstigt att de ens tog hem brickan iochmed detta. En av deras verkstadsgubbar tyckte inte det var lönt att sätta dit en bricka.

Om nu brickan för '08 var för stor vilken modell ska man då ta en bricka ifrån? 05an? Skulle väl inte vara kul ifall den skulle börja trycka ut fett efter man läst denna tråd. ;-)
Det går inte att använda -05ans plåt heller. Till det blocket är du är tvungen att göra en egen plåt eller använda små brickor vid varje skruv. Men du är tvungen att borra och gänga hålen själv i blocket.
 

krajm

Medlem
30 nov 2009
38
0
1
Köpte mig en REV 03 nyligen där det inte sitter nån bricka vid runt vevaxeln. Återförsäljaren här i stan kunde bara få fram en bricka från en 08a. :push:

Tydligen var den för stor samt att återförsäljaren nu säger att godset skulle bli för litet på sidorna, konstigt att de ens tog hem brickan iochmed detta. En av deras verkstadsgubbar tyckte inte det var lönt att sätta dit en bricka.

Om nu brickan för '08 var för stor vilken modell ska man då ta en bricka ifrån? 05an? Skulle väl inte vara kul ifall den skulle börja trycka ut fett efter man läst denna tråd. ;-)
Min bror köpte oxå en sån bricka, jag skulle montera den idag åt han och ser att det är inte möjligt. Dåligt av åf att inte säga nått eller är det bara så enkelt att dom inte kan något om detta...?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
kan inte fatta att folk fortfarande orkar kritisera den, har du en lösning? shoot.

brp gör nog vad de kan för att släta ut felen..
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Min bror köpte oxå en sån bricka, jag skulle montera den idag åt han och ser att det är inte möjligt. Dåligt av åf att inte säga nått eller är det bara så enkelt att dom inte kan något om detta...?
har du kollat tidigare bilder i tråden?






där ser du att de inte finns några infästningspunkter orginal för någon bricka, så har du ingen bricka där orginal, så måste du göra dem sj.

Bilderna jag bifogar ovan så ser du hur du kan göra egna fästpunkter för en plåt.
Har sett endel som nöjjer sig med plåtbläck som går över som klamrar, jag hade snarare tage en cirkelformad plåtbit och täckt hela backboxen, så nära veven jag kunnat komma..
 

Danahl

Medlem
3 mar 2010
16
0
1
Boden
Har själv en Lynx Sport Touring 700 årsmodell -01. Är det någon som vet om den modellen har samma problem, eller om det är enbart 800 som drabbas? Skotern har gått 590 mil.
 
Last edited:

dirk diggler

Ny medlem
29 sept 2009
4
0
1
Hej någon som vet vad nippel A är till för? jag trodde den var till för fylla på isoflex fet på mag sidan men den mynnar ut i vev huset som man ser på den andra bilden.

Den andra nippeln B är ju för tryck till rave portarna den går till en gren dosa mellan knasarna och därifrån förgreningar till rave portarna, på andra sidan förgrenings dosan finns en tom nippel vet inte vad den är till för (ev för att släppa ut trycket från rave portarna?) , C är för smörjning av vatten och oljepump.

Frågan är Nippel A kan är ju inte vara för smörjning så vad är den till för, när jag rev motorn satt där ingenting, men om nippel B är för tryck till rave portarna så borde det ju bli tryck i nippel A också. Nån som vet?
 

Attachments

East

Aktiv medlem
8 dec 2007
76
0
6
Östersund
Hej någon som vet vad nippel A är till för? jag trodde den var till för fylla på isoflex fet på mag sidan men den mynnar ut i vev huset som man ser på den andra bilden.

Den andra nippeln B är ju för tryck till rave portarna den går till en gren dosa mellan knasarna och därifrån förgreningar till rave portarna, på andra sidan förgrenings dosan finns en tom nippel vet inte vad den är till för (ev för att släppa ut trycket från rave portarna?) , C är för smörjning av vatten och oljepump.

Frågan är Nippel A kan är ju inte vara för smörjning så vad är den till för, när jag rev motorn satt där ingenting, men om nippel B är för tryck till rave portarna så borde det ju bli tryck i nippel A också. Nån som vet?

Nippel A är till att driva bränsle pumpen.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Tror INTE den är till bränslepumpen!
Har en likadan nippel under högra insuget på min lynx, å den är bara pluggad med en liten gummi/plast hatt. Våldsamma och upprepade baktändningar kan få den att lossa, å då drar skotern duktigt me tjuvluft, hade nog en jävla bonnröta att ja inte åkte på skapligt ras ifjol då just de hände...
Sen angående fett, rätta mej om jag har fel, men MAG sidans lager smörjs väl av olja, iaf till största delen... Gick igenom alla verkstadshandböcker å dylikt ifjol tillsammans med ÅF mek, och konstaterade om ja minns rätt att de endast skulle vara 3-5 gram fett där från fabrik, främst som monteringsfett, och att dom sedan smordes av oljan. PTO lagret däremot ska väl rymma 45-50 gram fett, och det yttre lagret smörjs då enbart av (det ökända) fettet...
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Tobbe, tro inte de spelar någon roll ifall man sätter pumpslangen på höger eller vänster nippel, eller rave styrningen heller, bägge gör samma sak, fast under motsatta tider.

Lagren är 45-50ml PTO
10ml till MAG

2yttersta på PTO = isoflex
2yttersta på MAG = isoflex

de andra 2 på veven smörjs av bränsleblandning..

Vevhuset på bilden liggar upp och ner ser du.
A. till Bränslepumpen, får membranet att pulsera och pumpa bensin
C. Inlopp till oljegrop för vattenpumpslager
B. Yess, skvallerslang för RAVEportarna.

Tror de e dags för en jättestädning av denna tråden, så folk orkar läsa igenom den och se all fakta.. samma frågor börjar dyka upp om och om igen nu.. folk verkar inte orka läsa hela tråden..
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Funderar på att göra som tuckters här på forumet. Att göra det oljesmort. Men Fler som gjort det så man vet att det fungerar? MXZan min har nu gått 1100 mil.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
jag har nu kört 253 mil med min sedan jag borrade mitt vevhus, den som säger att de inte funkar är änsålänge en lögnare i mina ögon...

. . eller ja, lögnare kanske är att ta i, men det fungerar änsålänge, och jag har inga tvivel om att det kommer att fortsätta fungera.
Jag vill åter igen poängtera att jag har tagit bort min separata oljesmörjning och blandar Statoils 2T skoterolja 2% med 98okt ..
 
Last edited:

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
jag har nu kört 253 mil med min sedan jag borrade mitt vevhus, den som säger att de inte funkar är änsålänge en lögnare i mina ögon...

. . eller ja, lögnare kanske är att ta i, men det fungerar änsålänge, och jag har inga tvivel om att det kommer att fortsätta fungera.
Jag vill åter igen poängtera att jag har tagit bort min separata oljesmörjning och blandar Statoils 2T skoterolja 2% med 98okt ..
Låter bra! Ska också blanda i olja själv! Men kör dock på 94 oktan. Kör också på statiols 2t olja. Men skulle gärna veta hur du gjort!:D Tacksam för hjälp!