Lite info om de
fettprodukter som föreskrivs av ROTAX via BRP för exempelvis serie III motorer:
År 2006 föreskrivs i spränskisserna på exempelvis 1000 SDI att produkten
Klüber ISOFLEX TOPAS NB 52 skall användas för de fettsmorda lagren på vevaxeln.
År 2007 är det istället Klüber ISOFLEX TOPAS NB 5051 som föreskrivs på samma ställen.
:nono: I vilket fall, det har i denna tråd nämnts att Klüber ISOFLEX NBU 15 kan ersätta NB 52 och NB 5051 men
det stämmer inte helt.
NBU 15 har en annan kemisk sammansättning med tre olika smörjande fetter varav minst en inte trivs tillsammans med alkoholen som finns i "all" bensin hos oss nordbor idag. NBU 15 är dessutom en betydligt äldre produkt från sent 1970-tal.
Det verkar däremot som att NB 5051
i just detta sammanhang kan ersätta NB 52, tyvärr är förpackningsstorleken på NB 5051 mindre lämplig för oss som behöver några få gram.
Bifogar länkar till "populärversionerna" av datablad, det finns även mer detaljerad information för den kemiintresserade att hitta via Klübers webbsidor.
Nåväl, inlägget ville påminna om
att använda det fett som BRP/ROTAX anger, det är en rätt trång specifikation på de produkter som anvisas.
Fett-typerna finns, som tidigare påpekats, att köpa på Tools Momentum;
En 400g tub av ISOFLEX TOPAS NB 52 "över disk" verkar kosta 883+moms, alltså inte helt billigt men det torde räcka till minst 4 motorer, kanske närmare 6 st.
http://www.momentum-industrial.com/
Datablad;
http://www.klubersolutions.com/pdfs/Isoflex NBU 15.pdf
http://www.klubersolutions.com/pdfs/Isoflex Topas NB 52.pdf
http://www.klueber.de/anwendungen/pdf-dokumente/ISOFLEX_TOPAS_NB_5051-en.pdf
För att göra det ännu lite mer komplicerat, det
finns andra tillverkare av fetter som uppfyller samma specifikationer. Det enklaste sättet, och såvitt jag kan bedöma säkraste sättet, är att leta ersättningsprodukter som fyller samma MIL-spec. Exempelvis uppfyller NB 52 fettet på tub MIL-G-81322C vilket även andra tillverkare har produkter som gör.
/ÅAN