Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
Tjena, länge sen man tittade in här.
Men hur som helst så har jag ett problem med separat smörjningen till vevhuset på min 800'a HO -05, jag kan fylla på behållaren på bilden till max, sen köra en snabb repa och när jag kommer tillbaka så är den helt slut? Kan även vara tvärt om att den blir överfull så den spottar ut olja, en annan gång när jag kom tillbaka efter en snabb repa så var det normal nivå i behållaren sen sa det bara SLURP så försvann allt.

Då till frågan, vad kan felet vara? Har inte hunnit kolla så nogrant, men det är inget slangbrott men det droppar en hel del olja under när man står still, misstänker att de rinner ut mellan blockhalvorna? Någon som har några tips? :)

 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
dendär lilla behållaren är ju till vattenpumpsaxeln, skulle tro att packboxen till vattenpumpen är helt slut de är inte direkt ovanligt.

En fråga
Smörjer man lagrerna på arctic cat också ? har inte haft isär min motor själv utan lämnade in den sist.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Axeln till pumparna smörjs av separatoljan.
Veven smörjs av oljeblandningen i bränslet / från separaten. Altså inget fett.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Axeln till pumparna smörjs av separatoljan.
Veven smörjs av oljeblandningen i bränslet / från separaten. Altså inget fett.
Om du svarade Ellsworth?? ang. Arctic cat så vet jag att på ac 440 isarna så är lagrena på variatorsidan fettade. en polare brukade bjuda på med ett par pump fett då och då på sin ac 440 -04
 

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
Axeln till pumparna smörjs av separatoljan.
Veven smörjs av oljeblandningen i bränslet / från separaten. Altså inget fett.
dendär lilla behållaren är ju till vattenpumpsaxeln, skulle tro att packboxen till vattenpumpen är helt slut de är inte direkt ovanligt.

En fråga
Smörjer man lagrerna på arctic cat också ? har inte haft isär min motor själv utan lämnade in den sist.
Tack för svaren. Ska kolla upp packboxen till vattenpumpen.
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Har just delat på min 600ho -04 bara för att se att allt ser ok ut inför kommande säsong. Men som jag förstår det så skall det vara fett även i det yttre lagret mot mag sidan, på mitt fanns inget fett men gott om olja, smörjs det av 2t oljan eller är det bara fett? Jag blir förvirrad.... Jag tog några bilder, de inringade området, den urfräsningen vad är den till för? (Mag sidan)

Tog även några andra bilder så kanske någon kunnig kan säga om det ser ok ut :unsure:

 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Akka. urfräsningen finns där som en "kvarlämning" från tidigare lösningar till vevaxellager-smörjningar.
det var bara urfräsningen på insidan eller hur?, det var ingen kanal borrad upp genom vevhuset till cylindern?

Är de helt slut på fett (isoflex) och inga fettrester (isoflex) på baksidan av svänghjulet/spolen så skulle jag säga att du har en halvtaskig innre packbox på de innre lagret på magsidan, dvs det lagret som gränsar in mot veven. Men det ser ju ut att vara fett där vid pickuppen kan du bekräfta ifall det är isoflex eller ej?
Byt den yttre packboxen där ifall du kan bedömma den vara lite glapp.

kolla mitt inlägg #189 i denna tråd så ser du hur det var för mig.
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Akka. urfräsningen finns där som en "kvarlämning" från tidigare lösningar till vevaxellager-smörjningar.
det var bara urfräsningen på insidan eller hur?, det var ingen kanal borrad upp genom vevhuset till cylindern?

Är de helt slut på fett (isoflex) och inga fettrester (isoflex) på baksidan av svänghjulet/spolen så skulle jag säga att du har en halvtaskig innre packbox på de innre lagret på magsidan, dvs det lagret som gränsar in mot veven. Men det ser ju ut att vara fett där vid pickuppen kan du bekräfta ifall det är isoflex eller ej?
Byt den yttre packboxen där ifall du kan bedömma den vara lite glapp.

kolla mitt inlägg #189 i denna tråd så ser du hur det var för mig.
Ok då förstår jag, ja bara på insidan, ingen kanal.

Det var en hel del fett bakom svänghjulet, stora delar av tänplattan var full med fett, det som ser ut som olja i lagret kan ju vara de lilla som är kvar av fettet för visso. Bör ju vara isolflex, det ser lika ut som fettet på PTOsidan där det såg mycket bra ut, inget läkage. Skall man nöja sig med att köpa ny yttre packbox till magsidan eller vad tror du? Kan man köpa fettet på Momentum eller bör man handla Rotaxfettet?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
ok, då skulle jag ha nöjt mig med en ny yttre packbox.
Fettet köper du hos handlare, momentum eller väntar på att nån skickar ett PM till dig ang att de har lite till övers..
vilket fett du ska ha eller kan ha finn ganska väl avhandlat tidigare i tråden..

Lyckatill med fortsatt renovering!
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
ok, då skulle jag ha nöjt mig med en ny yttre packbox.
Fettet köper du hos handlare, momentum eller väntar på att nån skickar ett PM till dig ang att de har lite till övers..
vilket fett du ska ha eller kan ha finn ganska väl avhandlat tidigare i tråden..

Lyckatill med fortsatt renovering!
Ok,

Det här forumet är kanon, man får alltid bra svar! :happy:

Tack så mycket!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.285
86
48
Övik
Har just delat på min 600ho -04 bara för att se att allt ser ok ut inför kommande säsong. Men som jag förstår det så skall det vara fett även i det yttre lagret mot mag sidan, på mitt fanns inget fett men gott om olja, smörjs det av 2t oljan eller är det bara fett? Jag blir förvirrad.... Jag tog några bilder, de inringade området, den urfräsningen vad är den till för? (Mag sidan) [BILD]
Tog även några andra bilder så kanske någon kunnig kan säga om det ser ok ut :unsure:
Den där urfräsningen intill MAG lagret har jag med på min RS -08, inklusive kanal upp till cylindern. Så har du också så ska du väl inte ha isoflex i det lagret?

Sen är jag väldigt inne på att bygga om till oljesmörjning på PTO, räcker det med bara ett hål som mynnar ut mitt mellan lagrena, eller bör man ha en urfräsning som går "under" lagret så det mynnar ett till hål mellan packbox och lager? Såg att en kille på seadooclinic hade gjort det..

Vad är det för beteckning på vevlagret som sitter längst ut på PTO sidan förresten? Ser att det dessutom har kulhållare i plast, måste väl finnas samma fast med metall?
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Den där urfräsningen intill MAG lagret har jag med på min RS -08, inklusive kanal upp till cylindern. Så har du också så ska du väl inte ha isoflex i det lagret?

Sen är jag väldigt inne på att bygga om till oljesmörjning på PTO, räcker det med bara ett hål som mynnar ut mitt mellan lagrena, eller bör man ha en urfräsning som går "under" lagret så det mynnar ett till hål mellan packbox och lager? Såg att en kille på seadooclinic hade gjort det..

Vad är det för beteckning på vevlagret som sitter längst ut på PTO sidan förresten? Ser att det dessutom har kulhållare i plast, måste väl finnas samma fast med metall?
Min urfräsning har ingen kanal upp till cylindern, där kanalen borde vara är bara en grop, så jag skall ha Isoflex.

Har oxå funderat på oljesmörjning men det får räcka med en omfettning på denna, kanske den dag jag bytt upp mig till en 800a :) Kullhållaren är av metall, hittar dock ingen beteckning på lagret. Ang oljesmörjning så tror jag Melmaq som skrivit en del i tråden är den att fråga ang det, han kör så och det verkar funka kanon!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Jag borrar/slipar upp alla hål som leder ner till lagren på alla block som ser tvesamma.

Som bilden visar så har jag slipat upp hålen till minst dubbla dim och det är noga med att trattforma ingången o utgången till hålen för bättre nerflöde. Oljan/bränsleblandningen åker ju i en rasande fart i båda riktningarna genom vevlagren så det är lika noga att mjuka till radien på hålen ner vid lagren. Hålen ner mellan packboxar och lager brukar vara tight så där slipar jag hålen ovala för att få till flödet.

Thundercatt/zrt 800 tripplarna lider en aning av brisfällig smörjning av variatorsidans yttersta lager (dubbla)

Dom flesta bryr sig inte att fixa detta då dom håller hyffsat bra ändå på thundercatt
Viissa fettfyller det yttersta lagret och spacklar igen det lilla smörjhålet som kommer från vevhuset så inte fettet blaska ur.

Jag har valt att slipa upp detta hål ovalt till närmare 3ggr flöde mot org och mjuk radie vid ingång och utgång av detta hål. Man måste slipa ovalt pga trångt mellan packbox och lager.

Och jag kan varmt rekkomendera att köra på triborons Drivmedelsförstärkare blandat 0,5%-1% i tanken så kan man köra lagren utan olja nästan + att man kan ställa undan skotern för sommaren utan att konservera den. triboronborpullvret förintar rost effektivt. Och rost är en stor bov för rasade vevlager.

 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Liten video av när jag borrade..
verkligen ingen guide, snarare en " så här kan man göra, men man bör vara försiktig"...

[video=youtube;gejt9ZxbG7w]http://www.youtube.com/watch?v=gejt9ZxbG7w[/video]



 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Det är många olka svar här så alla verkar lite förvirrade så ska vi samanfatta detta nu?

600 motorerna verkar inte ha några större bekymmer mest bara 800. ingen som haft problem på 700 hitils? min 700 -01 hadde går 700 mil utan omfettning när jag sålde den. Min nuvarande 600ho -05 hadde gått strax över 600 och det var proppfullt med fett på PTO och alla lager var i bra skick

Det är dom yttre 2 lagren på vardera sida av veven ska fettas dom 2 i mitten är oljesmörjda. Men varför är ingen oljekanal uppborrad till mitten lagrena?

Att alla upplever att det är tomt på fett i lagret på MAG sidan är för det inte ska vara så mycket fett där som på PTO sidan. ca 10 gram jämtemot 40-50 på PTO troligen PGA att det bara är en bråkdel av belastningen på MAG sidan
Och dom flesta har bekymmer med PTO lagrena verkar sällan vara något fel på MAG sidan. så oroa er inte för att det ser tort ut där när ni river.

Har du ingen uppborrad oljekanal till MAG sidan ska det vara fett där. Vad jag förstår finns det några som ej har fett i MAG sidan enligt vad ni skriver men då måste väl ändå oljekanalen vara uppborrad? rätta mej om jag har fel? Min 600ho -05 hadde spår av fett i lagret och när jag blåste rent lagret kom det ej ut fett eller luft på baksidan av lagret så mina är iaf tätade = skärning om du inte fettar dom.

Vissa har en röd packbox mellan dom yttre PTO lagren då ska det yttre lagret fettas men ej det inre. Om packboxen mellan lagrena ej finns ska båda dom yttre lagrena fettas in. Och då sitter det en dåld packbox på insidan av det innre PTO lagret och det är den som brukar kunna låssna/gå sönder så fettet läker ut. och den går ej byta då måste du pressa av lagrena och byta till ett nytt lager.

Det finns en nippel på PTO sidan som går in mellan lagrena. väldigt delade meningar om det går att fylla fett i den(jag har inte provat så jag vet ej) men dom andra nipplarna är för bränslepump och rave ports styrning så dom är absolut inte för att fylla fett i. ända sättet att komma åt MAG lagrena är att ta ut bultarna till tändplattan och fylla genom skruv hålen. OBS tänk på att skruvarna går in till lagrena/vevhuset så det ska vara gängtätning på dom när ni monterar tillbaks.

Någon skrev att ett av fett typerna som diskuterades inte fungerade ihop med den etanolen i bensinen men eftersom du har packboxar in mot vevhuset kommer alldrig etanolen i kontakt med fettet. och även om den gorde det skulle det knappast göra något eftersom det endast är 5% etanol i bensinen

Ang packboxarna som flyger ur. Ingen som testat limma dom med något lämpligt? alltså ni som inte har brickan.

Verkar vara samma att packboxarna som flyger ut också gäller mest 800? en tanke som slog mej eftersom 800 är samma kontruktion som 600 men med betydligt större problem. Vevhuskompen? Har 800 trängre vevhus så det blir för kraftig vevhus komp som del suger lös innre packboxarna på lagrena som brukar låssna. trycker ut yttre packboxarna? Kanske hjälper med reed spacer eftersom dom ökar vevhusvolymen = lägre vevhuskomp?hela packboxar = fett i lagrena! åsikter/ideer om det?

På nya E-tek motorerna tror jag det är fett i lagrena för att få ner oljeförbrukningen för miljökrav. Men på dessa förgasarmotorer är oljeförbrukningen den högsta jag personligen känner till så någon sänkt oljeförbrukning är inget troligt alternativ. Jag tror att dom börjat med fett för att lagrna ska hålla för hårdare påfrestningar. vilket vissa i tråden styrker som skriver cross åkare mm brukar fylla de oljesmorda lagren med fett för dom ska hålla bättre. MEN det blev nog inte som dom tänkte sej att fettet skulle läka ut. Så ett oljesmort lager funkar nog bra men ett lager som är fettat som inte fettet läker ut på håller nog i längden bättre.

Jag är inte så insatta i det här med att borra upp kanalerna men jag skulle nog också köra oljeblandat isåfall. pratade med motorteknik i östersund om att borra upp mina men dom tyckte jag skulle köra i fett för det säkerligen skulle fungera. men dom berättade dom bygt om någon men då flyttade dom oljeinjektorerna. så jag skulle inte rekomendera att borra upp kanalerna utan att tänka på oljetilförseln på lagrena

Tipps när ni ska fetta om lagrena är att ta tryckluft och blåsa med förstånd i lagrena så stänker det gammla fettet ut ur lagrena så ni kan fylla på med nytt fett utan att allt det gammla slitna fettet finns kvar.

Hoppas det hjälper någon
MVH//Robin
 
Last edited:

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
du som hadde problem att motorn var uppfylld med soppa. om det var på PTO sidan har du troligen lekage i bränslepumpen så det rinner in genom pumpens vacum/tryckslang som går direkt ner i vevhuset.

Verkar vara en inbyggd automatisk bränsleavstängning i pumpen drar du av bränsleslangen från förgasarna så är det omöjligt att få fram soppa. har testat med tryckluft i tanken utan resultat. och om den skulle gå sönder ska soppan inte ta sej förbi i förgasarnas nålventiler som stänger när flotör nivån nås.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
859
113
Kramfors
Brygg. Denna mening förstog jag inte?
Jag är inte så insatta i det här med att borra upp kanalerna men jag skulle nog också köra oljeblandat isåfall
----------------------------------------------------------------------------------------

Såvitt jag vet är det ju tvåtaktare vi kör så dom går ju på oljeblandat vare sig insprutare eller förgasare. Tvåtaktsoljan åker ju in i lagren vare sig separat smörj eller tankblandat.

Det här påfundet med fett i lagren ställer bara till mer problem än vad det är bra.

En tundercatt 1000/900a eller zrt 800/600 kan gå 4000 mil utan att ett lager skär utan modifieraingar (större borrhål) Förutsatt att man åker rätt tvåtaktsolja och är noga med konservering på sommaren.

Yamaha srx har stenbra borrhål org (gigantiska) och dom håller bra också. Det som tar kål på bränslesmorda lager är många helcyntetoljer som bildar skum i vevlagren så när man stannar för dagen bildas rost i luftbubblorna otroligt fort (speciellt över sommaren och längre tids uppehåll.

Det är därför jag tjatar om Aspen helcyntet som jag kollat in extra noga hur den skummar/rostar under många år och den skummar inget och ger stenbra rostskydd trotts utebliven konservering över sommaren.

Kör man gamla mineraloljer kan man därimot klara vevlagren utmärkt. Men då åker cylindrar o kolv fortare istället:wof:

Finns såklart fler helcyntetare som garanterat funkar bra i vevlager men dom är få och det är svårt att få fram säkra bevis att dom verkligen inte dummar sig med lagren.

Delcyntolja som jag också vet är vevlagersäker är statoils lowsmoke och yamalube och dom är även riktigt bra för cylindrarna.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.285
86
48
Övik
Har kikat vidare lite nu och inser att alla lager på hela vevaxeln är 6208 mått, men just PTO lagret är 2mm bredare, dubbla rader kulor som går "omlott", och är ett FAG lager med nåt ritningsnummer som inte går att hitta, varken på google eller hos typ momentum.. Är det nån som har fått tag i liknande lager förutom hos ÅF? För dom kommer ju färdigfettade från fabrik, tänkte att det vore dumt iom att man ska köra oljesmörjning.

Vad har ni satt dit för lager längst ut på PTO sidan?

Men åter, räcker det att ha en kanal som mynnar mellan de två PTO lagren, eller måste man ha en kanal som mynnar på utsidan av det yttersta lagret?

EDIT: Ändrar mig lite, det är endast det inre PTO lagret som är 6208, de mittersta och MAG lagren verkar vara 6207. Står inte heller vilket spel det är i lagren, men jag antar att det nästan borde vara C4 på dessa?
 
Last edited:

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag kanske formulerade det lite Konstigt. självkart körs alla 2tacktare på oljeblandat men jag menar att blanda i tanken.

Det jag tänkte på är att oljeinjektorerna nu sitter i vehuset rakt under insuget och den ena spol kanalen. Därför var det en tanke som slog mej att mycket av den oljan följer med luften direkt upp i cylindrarna och kanske inte så mycket ut till lagrena. För övriga äldre motorer jag sätt med injektorsmörjning sitter dom i insuget så den blandar hela bränsle/luft blandningen med olja.

Och att jag hört att vissa flyttat injektorerna när dom tar bort fett lagrna. vart dom istället satt dom vet jag ej

Och som jag skrev har jag inga erfarenheter innom detta så det var bara mina funderingar =)
 

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Ang att det är mest på PTO sidan som problemen finns, på min 600ho med 650 mil på mätaren var lagret på MAG sidan helt tomt med fett,men på PTO sidan såg det hur bra ut som helst. Hela tändplattan och svänghjulet var däremot fullt med fett så på min hade allt läkt ut genom packboxen. Trodde ett tag att det kunde bero på att veven var i obalans med lämnade in den för mätning och den såg bra ut så. Hade jag åkt en säsong till hade jag garanterat fått ett generalhaveri. Lite underligt dock att den packboxen blivit så dålig så att allt fett trängt ut. Man kan ju oxå med detta konstatera att även 600 motorn lider av samma problem men inte i lika stor utsträckning som 800an. Nu funderar jag mest på om man skall plocka bort oljepumpen och köra blandning direkt i tanken, men det är ett annat ämne...