Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

W

Wettainen

Det var en dålig förklaring, den bygger nämligen på att motorerna är felkonstruerade.
Angående just tio minuter så nämndes det i ett inlägg att det inte var förvånande om motorn gick sönder efter tio minuters fullgas. Jag menar att det är förvånande, hur hade det sett ut på en båtmotor tex? Eller bil, när man kör med tungt släp och använder maxeffekt i backarna.
Man kan nog inte jämföra en tvåtakts skotermotor med en bil.. Eller har jag fel här oxå? för en bilmotor varvar då absolut inte lika mycket som en 800cc skoter motor.

Det jag skrev tidigare, det sa han via telefon till mig.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Varvtalen är inte problemet. Ta exempelvis en fyrtakts MC- eller skotermotor då... de varvar mer men håller.

Poängen är att folk accepterar att grejorna går sönder, därför sker heller ingen utveckling då företagen tjänar pengar ändå.
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Varvtalen är inte problemet. Ta exempelvis en fyrtakts MC- eller skotermotor då... de varvar mer men håller.

Poängen är att folk accepterar att grejorna går sönder, därför sker heller ingen utveckling då företagen tjänar pengar ändå.
Jo det ligger nog mycket i det. Tur att det finns massa miljökrav för annars skulle det kanske stått stilla på utvecklingsfronten :cheesy:
 

Wenjad

Aktiv medlem
31 aug 2008
74
0
6
Är det bäst att skicka iväg blocket på modifiering och lagerbyte, eller är det nå man kan gö själv? Borra oljekanal finns det ju bilder på, men behövs de nå specialgrejer till vevlagerna ?
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Skulle för övrigt vara intressant att veta om nån 800 etec har havererat p.g.a konstuktionen med fettsmorda ramlager. Nån borde väl ha fått mycke mil/timmar på en sån maskin.
 

Wenjad

Aktiv medlem
31 aug 2008
74
0
6
F*n va velig jag blev av det här, fixa oljekanaler eller fetta om lager + byta packboxar? Man lär ju inte komma ifrån problemet om man byter boxar, men man hoppas kunna åka ett par hundra mil till eller? Det lär ju knappast finnas nå "bättre" packboxar att sätta i än original, och då kvarstår ju problemet..

Kan även tillägga att det verkar vara skapligt kladdigt i magnapullen, armen blev helt svart när jag drog igång maskin häromdan så nu sjunger den väll på sista refrängen..
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Då skulle jag inte vänta, eftersom det blir betydligt dyrare om du måste byta massa delar också. Ta isär, fetta om och sedan kan du köra tre år med skaplig sannolikhet att klara dig (eller snarare, sannolikheten är högre att den rasar av någon annan orsak, tex spruckna insugsgummin osv).
 

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Jag skulle borrat smörjkanaler istället. Antingen själv eller skicka iväg blocket. Då är problemet löst sen och du får garanterat tillbaka de pengarna när du säljer maskinen.
 

Lx3

Välkänd medlem
16 jan 2010
148
0
16
Om man nu bestämmer sig för att borra oljekanaler antar jag att man även bör ställa upp oljeblandningen också? Alt. köra premix direkt i tanken?
 

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Jag anser att det inte behövs, alla håller inte med. Fråga någon du litar på, jag föreslår smt i Umeå.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Mkt frågor och spekuleringar nu som är rätt väl avhandlade tidigare..
tråden börjar verkligen se ut som skit-

Jag kör med 2% olja i tanken och bortmonterad oljepump.
jag har uppborrade vevhuskanaler och en uppborrad och portad 827RKT motor som har gått över 300mil nu utan problem med oljefilms- smörjningsbrist eller liknande bekymmer.

jag har kört på både gamla ful-rotax mineraloljan och statoils Raceway olja.
båda funkar skitfint men statoilen är bättre, den nämnda mineralolja från rotax är numera utbytt till en bättre. Jag har kikat till RAVE portarna lite under säsongerna bara och putsat bort lite sotuppbyggnad.

att du ska ställa upp oljeblandningen är väldigt svårt för oss att säga, hur mkt olja drar din motor?
jag tog bort min pump eftersom den är väldig lurig att ställa in, samt inte oblyg på att skicka in lite extra olja när man inte bett om de.
2% i bränslet är alltid 2% i bränslet.
mer olja i bränslet, vevhuset, förbränningsrummen ger en högre värme eftersom de e mer skit som brinner. detta är inget vi eftersträvar.

Per på SMT är enl. mina erfarenheter med honom väldigt skicklig och erfaren.
tvivlar du på något så kan han säkert svaret ifall du ringer honom,
MEN att tänka på är att de inte är någon gratis hotline man ska ringa för att man känner för de, det är ett företag som inte jobbar med telefonsupport.
 

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Helt riktigt melmaq, jag menade att man kan fråga om man skickar dit sin motor, men det framgick inte av mitt inlägg.
 

rotlufs

Medlem
31 jan 2011
18
0
1
östersund
jag har hört att fettet tål mer värme och smörjer på så vis bättre, men jag håller med det är väldigt dåligt just på dessa modeller... själv har jag en slang neddragen så att det smörjs av 2- takt
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
ok rotlufs, var har du hört de?
vem sa de? hade personen i fråga någe som hellst kött på benen för att få göra ett sådant uttalande?
känner du att de var ett inlägg som tillförde mkt till denna tråd?

Jag menar inte att hoppa på dig personligen, men de måste få ett slut på spekuleringar och lösrykta kommentarer i denna tråd. Den är så gles på vettig och lärorik information nu att de e hemskt-..

Åter igen, intet personligt, men en markering til ALLA, att bita sig i tungan/sätta tummarna i skruvstäd, innan de skriver mer lösrykta saker här :)

tex. hur smörjer du med 2-takt?
det är motorns arbetscykel, inget annat..
 

Lx3

Välkänd medlem
16 jan 2010
148
0
16
Mkt frågor och spekuleringar nu som är rätt väl avhandlade tidigare..
tråden börjar verkligen se ut som skit-

Jag kör med 2% olja i tanken och bortmonterad oljepump.
jag har uppborrade vevhuskanaler och en uppborrad och portad 827RKT motor som har gått över 300mil nu utan problem med oljefilms- smörjningsbrist eller liknande bekymmer.

jag har kört på både gamla ful-rotax mineraloljan och statoils Raceway olja.
båda funkar skitfint men statoilen är bättre, den nämnda mineralolja från rotax är numera utbytt till en bättre. Jag har kikat till RAVE portarna lite under säsongerna bara och putsat bort lite sotuppbyggnad.

att du ska ställa upp oljeblandningen är väldigt svårt för oss att säga, hur mkt olja drar din motor?
jag tog bort min pump eftersom den är väldig lurig att ställa in, samt inte oblyg på att skicka in lite extra olja när man inte bett om de.
2% i bränslet är alltid 2% i bränslet.
mer olja i bränslet, vevhuset, förbränningsrummen ger en högre värme eftersom de e mer skit som brinner. detta är inget vi eftersträvar.

Per på SMT är enl. mina erfarenheter med honom väldigt skicklig och erfaren.
tvivlar du på något så kan han säkert svaret ifall du ringer honom,
MEN att tänka på är att de inte är någon gratis hotline man ska ringa för att man känner för de, det är ett företag som inte jobbar med telefonsupport.
Ok, tackar för infon!
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Min första post, trots att jag läst hela denna tråd så har jag just gått och köpt mig en MXZ 800 -02, jag är antagligen inte riktigt klok :)

Jag tänkte börja med att riva motorn, byta kolvar, reeds och bygga om till oljesmörjning.
Mina frågor gäller ramlagerna, jag antar att det är en god ide att byta åtmistone de två som varit fettsmorda (yttersta på varje sida) även om lagerna skulle känns bra?
Är jag dum om jag sätter dit standard SKF 6207/6208 utan låsstift och istället låser dem med lite loctite?
 
Last edited:

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Min första post, trots att jag läst hela denna tråd så har jag just gått och köpt mig en MXZ 800 -02, jag är antagligen inte riktigt klok :)
Grattis! Det är en grym maskin som får oförtjänt dåligt rykte. Jag tycker att du verkar ha en bra plan angående oljekanalerna. Angående låsstift och Loctite förtår jag int eriktigt vad du menar, men det betyder nog att jag är fel person att svara =)