Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

Wenjad

Aktiv medlem
31 aug 2008
74
0
6
Eftersom jag är för dum, eller nog fan hade jag kunnat borrat kanaler, men fattar inte hur det blir sen med det infettade skiten? Då har man kvar lagret som ska vara fettat, men tar bort packboxarna bara?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag planerar själv en helrenovering av min MXZ800 -02 i förebyggande syfte.

Efter att ha läst mängder i ämnet här och på amerikanska forum så har jag kommit fram till att förutom borrning av oljekanaler så ska jag göra följande för att få relativt problemfria mil i framtiden:

Stoppa i SPI HyperDryve piston kit (kolvar, nållager och packningar) tillsammans med boyesen reeds, nya packboxar (mag+pto) och SKF C3 klassade lager som jag (för säkerhets skull) ska försöka borra i låspinnar i själv.
Totalkostnaden för ovanstående blir ca 4500kr.

Avdragare, packboxar, kolvar och lager går att köpa både genom din lokala återförsäljare, online här i Sverige eller i mängder av onlinebutiker i USA.

Jag återkommer med hur min renovering fortlöper, jag planerar att börja med jobbet i slutet av månaden.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Wenjad: jo, fettet som idag är på plats tvättar du ur, borstar och diskar med tex lite bensin. Sen så måste packboxen 2 st packboxar avlägsnas, en på PTO och en på MAG sidan, dessa hade tidigare den uppgiften att hålla Isoflex fettet inne imellan utsidan på motorn och cylindern/vevhuset.

Så istället för att använda en sluten kammare med isoflex så öppnar man upp (genom avlägsning av packbox samt borrar kanaler) så de kan strömma in en delmängd bränsleblandning som smörjer lagren.

Lite overkill förklaring men ja, man tar bara bort dem.
 

Wenjad

Aktiv medlem
31 aug 2008
74
0
6
Då är jag med! Då ska nog jag me leta fram borrmaskinen å gå lös på den hemska apparaturen.. Behöver fortfarande tips på var man hittar avdragare, kolvar å packningar av bra kvalité.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Då är jag med! Då ska nog jag me leta fram borrmaskinen å gå lös på den hemska apparaturen.. Behöver fortfarande tips på var man hittar avdragare, kolvar å packningar av bra kvalité.
Köpte min avdragare hos min handlare för många år sedan. Har använt den mycket och den är fortfarande rak å fin. Billiga avdragare är oftast mjuka och funkar inte nåt bra.
 

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Avdragare för variatorn? Det gjorde jag genom att kapa en bult. Avdragare för generatorn (eller heter det stator?) gjordes av en metallplatta och några bultar samt borrmaskin och gängverktyg. Kanske är billiga, vad vet jag, men gick fort att tillverka,
 

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
Jag skruvar bort variatorbulten, jag stoppar in en kapad bult I RÄTT LÄNGD och med mindre diameter än variatorbulten i hålet, sen skruvar jag in variatorbulten tills det tar stopp mot den mindre jag stoppat in. MYCKET viktigt att se till att variatorbulten nu har tillräckligt med gäng att jobba mot, annars sabbar du gängen. Dra sen bara in variatorbulten, en mutterpicka kan vara till stor hjälp här. Plopp, så lossnar variatorn. Enkelt =)

Hydraulmetoden testade jag innan, men jag lyckades inte med den, fick det inte tätt trotts lin. Hydraulmetoden betyder att man fyller håler i vexaxeln med olja (ja, man måste ur med motorn först då) och sen trycker man dit bult A. I teorin, och säker i praktiken också om man får det tätt, så funkar det på samma sätt som med en bult där, när du gängar in variatorbulten så drar du ut variatorn.

Självklart menade jag svänghjul och inte stator. Fel av mig.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
KTM, du har inte måtten på "distansen" du använder dig av?
har läst om flera som använd lite dumma grejer när de använt sig av din metod, resulterande i att de kilas fast därinne..

Så gärna längd och diameter, så får vi de ur världen.
Sen så kan de ju räcka med att tippa upp skotern, 90grader, så slipper man ta ur motorn.. (om man vill)

mitt tips är att använda en orginalavdragare, köpt hos en handlare, och spänna fast den såhär.
den brukar sitta som fan, så lite hävarm är att rekomendera.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hydraulmetoden testade jag innan, men jag lyckades inte med den, fick det inte tätt trotts lin. Hydraulmetoden betyder att man fyller håler i vexaxeln med olja (ja, man måste ur med motorn först då) och sen trycker man dit bult A. I teorin, och säker i praktiken också om man får det tätt, så funkar det på samma sätt som med en bult där, när du gängar in variatorbulten så drar du ut variarn.

Man använder lämpligast vatten, så man slipper söla ner variatorerna med olja.
Varför skulle man behöva ta ur motorn, vicka upp skotern på sidan, fyll hålet med vatten och dra i avdragaren. Brukar använda gängtejp, det funkar bra. Man behöver linda på mycket tejp, ibland misslyckas det och man får skruva ur avdragaren och linda på mer tejp.
Har hittils aldrig misslyckats med den metoden...
Köpte mig en ny avdragare, (OEM) Fick inte av primären, vågade inte dra hårdare eftersom jag var orolig att den skulle gå av. Kapade helt sonika av den och körde med vatten, då small den lös...
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ikväll rev jag min 800 för lite förebyggande underhåll.
Variatorn kändes först helt omöjlig att få loss, testade då med varmluftspistolen mellan variatorskivorna och efter en minuts värmande så lossnade den hur lätt som helst.

Yttre lagret på mag sidan var helt utan fett, men kändes helt ok ändå.
Yttre lagret på pto sidan var fullt med rostfärgat fett, packboxen bakom variatorn var kass, troligen pga att rester av en havererad variatorrem letat sig ner dit nån gång i tiden.
Inre lagret på mag sidan har någon konstig halvcirkelformad metallring som ligger och skrammlar mellan lagret och vevpartiet, jag har inte kunnat kolla exakt vad det är eftersom jag inte hade någon lageravdragare till hands.

Kolvarna var original som såg rätt slitna ut, ringarna var "flagnade" så det blir nya kolvar/ringar.

Mitt block var daterat -98 ?? trots att det satt i en MXZ -02 och detta block var förberett för oljekanaler, i övre delen var det gjutna "rännor" som leder ner till gropar så det borde finnas goda förutsättningar att olja ska rinna ner effektivt. Även vid yttre lagerbanorna var gjutningen förberedd för oljekanaler.

rotax002.jpg
rotax003.jpg
rotax006.jpg

Två frågor:
Ska axeln för vatten/oljepump snurra tungt?
När jag snurrar den med fingrarna så går den lite tungt, det är inget problem att snurra, men den gör ett visst motstånd, är det tätningarna som gör att den går lite tungt kanske, är det normalt?

Hur drar man lättast av ramalgerna på var sida, det är ju max 2mm spel mellan lager och vevparti, får man verkligen in klorna/armarna på en vanlig avdragare där?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Tack för tipset.
Är det normalt att aveln till olje/vattenpumpen inte snurrar jättelätt?
Lagerna (till denna axel) ser jättefina ut och de ligger ju i konstant oljebad så jag kan inte tänka mig att de ska vara slitna.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Tack för tipset.
Är det normalt att aveln till olje/vattenpumpen inte snurrar jättelätt?
Lagerna (till denna axel) ser jättefina ut och de ligger ju i konstant oljebad så jag kan inte tänka mig att de ska vara slitna.
Är nog vattenpumpens tätning som "suger"...
 

Wenjad

Aktiv medlem
31 aug 2008
74
0
6
Hur får ni loss variatorn när motorn ligger på bänken? Nyss tagit ur min och tagit bort cyllar å kolvar, men hur ska jag få loss variatorn, finns ju inget att hålla mot den med så man kan lossa bulten ens? Å är det höger eller vänstergäng på den? Känner mig som en riktig klåp, får nog börja virka eller nått istället..
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Det är vanlig högergäng.
Om du har vevel lös så skulle jag testa vattentricket och frysboxen,
Fyll håler i variatorn med vatten, vira lite gängtejp på variatorbultens gänga och skruva in den i "yttre gängområdet" lägg sedan allt i frysboxen o imorgon är variatorn lös.

Edit: såg nu att du inte lossat bulten ens, då får du försöka spänna fast variatorn i en kraftig arbetsbänk eller liknande med ett spännband, liknande princip som på bilden högst upp på denna sida.
 

warniee

Välkänd medlem
17 nov 2008
248
0
16
Wenjad


Hur får ni loss statorn sen då? Har tillverkat en platta man kan sätta i en avdragare i men den verkar sitta som aldrig förr, är det bara att dra eller?

//Wenjad från warniee