Ikväll rev jag min 800 för lite förebyggande underhåll.
Variatorn kändes först helt omöjlig att få loss, testade då med varmluftspistolen mellan variatorskivorna och efter en minuts värmande så lossnade den hur lätt som helst.
Yttre lagret på mag sidan var helt utan fett, men kändes helt ok ändå.
Yttre lagret på pto sidan var fullt med rostfärgat fett, packboxen bakom variatorn var kass, troligen pga att rester av en havererad variatorrem letat sig ner dit nån gång i tiden.
Inre lagret på mag sidan har någon konstig halvcirkelformad metallring som ligger och skrammlar mellan lagret och vevpartiet, jag har inte kunnat kolla exakt vad det är eftersom jag inte hade någon lageravdragare till hands.
Kolvarna var original som såg rätt slitna ut, ringarna var "flagnade" så det blir nya kolvar/ringar.
Mitt block var daterat -98 ?? trots att det satt i en MXZ -02 och detta block var förberett för oljekanaler, i övre delen var det gjutna "rännor" som leder ner till gropar så det borde finnas goda förutsättningar att olja ska rinna ner effektivt. Även vid yttre lagerbanorna var gjutningen förberedd för oljekanaler.
Två frågor:
Ska axeln för vatten/oljepump snurra tungt?
När jag snurrar den med fingrarna så går den lite tungt, det är inget problem att snurra, men den gör ett visst motstånd, är det tätningarna som gör att den går lite tungt kanske, är det normalt?
Hur drar man lättast av ramalgerna på var sida, det är ju max 2mm spel mellan lager och vevparti, får man verkligen in klorna/armarna på en vanlig avdragare där?