Nytt på Leden!

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Måste hålla med Stig, en platta belagd med glidplast, uppvik både fram och bak så att man kan backa.
Tänk bara på att infästnings armarna måste placeras så att inte plattan trycks ner i framkant/dyker vid lössnö, kullar m.m.
(Bör sitta något bakom mittpunkten, svårare bakåt men det är ju framåt ni ska).

peter02

Välkänd medlem
30 jan 2010
174
1
6
Umeå (stöcke)
Tänkte en tanke om att sätta fast en plastmatta under en/två SJ pallar! drar man den då så borde det bli riktigt slätt,kan även vikta ner dom ganska kraftigt, viker man upp fram & bak så är den grymt lätt flyttat också! ska fara på fabriken i umeå där dom tillverkar mattor å tigga till mej en bit.

hdfanet

Välkänd medlem
26 sept 2009
130
0
6
Oviken
Tänkte en tanke om att sätta fast en plastmatta under en/två SJ pallar! drar man den då så borde det bli riktigt slätt,kan även vikta ner dom ganska kraftigt, viker man upp fram & bak så är den grymt lätt flyttat också! ska fara på fabriken i umeå där dom tillverkar mattor å tigga till mej en bit.

gör de och lägg upp nå bilder sen!

hdfanet

Välkänd medlem
26 sept 2009
130
0
6
Oviken
var ut förra helgen på en sladdtur med helt underbart väder och hyffsat resultat!
gick helt galant men några fast körningar vart de..
[/IMG]

[/IMG]

kaffe rast!

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
hdfanet; Ser bra ut de där.

Inte så dumt med reflexerna bak på sladden.

eastbay

Välkänd medlem
31 mar 2008
100
0
16
Härnösand
Hej!

Jag undrar lite vad ni rekommenderar för typ av åtgärder(släpning/trampnig/...) på lederna så här på våren?

Har hört att man kan göra mer skada än nytta om man är där och skrapar för mycket. Eller hur är det?

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hej!

Jag undrar lite vad ni rekommenderar för typ av åtgärder(släpning/trampnig/...) på lederna så här på våren?

Har hört att man kan göra mer skada än nytta om man är där och skrapar för mycket. Eller hur är det?
Är leden ojämn så är ju skadan redan skedd så att säga, då är ju sladdning av leden nödvändig, och då krävs det nog en rejäl sladd, typ som rogere har bild på.
Men på en jämn led, så ska man nog inte sätta ner några hyvelstål, så att ytan luckras upp, för då ber du om mer arbete.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Var själv ut i går kväll och fixade till en ojämn Nasaled, sträckan Sjöträsk - Vittjåkk. Detta efter att "Snökungen" här på forumet fixat Domarleden mot Malå (VM-klar !) och Lefatsleden.
Så nu hoppas vi att dom ska frysa ihop inför påsken

Nasaleden med "Kärringstupet" på Akkanålke i bakgrunden.

Bearcat

Medlem
25 aug 2009
12
0
1
Stensele
Har fått prova denna nya sladd med kladdplatta har dock bara kört 3 mil med den, men tycker bättre om den än den med rulle. Därför att den tål lite högre fart utan att börja gunga, och sedan glider den inte när det är skråkörning. Går dock kanske lite tyngre, men den var 2m bred den jag provade och mowern jag annars drar är 1.50 så troligen är det ingen skillnad. Om så är fallet tycker jag det övriga överväger trots allt.

Cathastrophix

Aktiv medlem
1 apr 2006
62
0
6
Jag har använt en av prototyperna för skidspårsdragning i flera år och den har fungerat bra.
Den version som släpps nu har dock en hel del förbättringar.

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Varför sladdar dom alltid leder som är jämna på filmerna, så där ser då aldrig lederna ut som jag sladdar. Filmen lever i sin egen värld som vanligt;)