Vilka tycker SNOWMOBILE skall publicera bild och namn

Vill du att tidningen skall publicera namn , bild och ort på det som blivit dömda ?

• Ja !!!

Röster: 77 72,6%
  • Nej, tillför inte något.

Röster: 29 27,4%

• Totalt antal som röstat
    106
Status
Stängd för vidare inlägg.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
på skoter tjuvar som åkt dit. Personligen tycker jag att det är av högsta intresse för läsarkretsen. Hade väl varit trevligt och se vilka som ligger bakom händelserna.

Det finns ju vissa möjlighet för en tidning att göra så.
Men jag antar att tidningens representanter snabbt kommer vara på denna tråd :) och ge oss ett svar.

Tycker själv det är en ypperlig ide.:D

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Det är ju inte ens lagligt? Rätta mig om jag har fel.
Var en annan hemsida som publicerad namn, personnummer, adress osv på våldtäktsmän(?) och den stängdes väl ner om jag inte minns helt fel.

Edit:
Två svenska webbplatser hänger ut dömda våldtäktsmän
Den svenska webbplatsen Sexoffender.nu hänger ut dömda sexualbrottslingar med namn, personnummer, adress och i vissa fall bild. Nu ska Datainspektionen granska om listningen är olaglig.

Men Datainspektionen har en svår uppgift framför sig. Göran Gräslund, som är myndighetens generaldirektör, berättar att det finns en gråzon mellan vad som omfattas av PUL och vad som kan anses vara journalistisk verksamhet. PUL gäller nämligen inte inom journalistiken, men å andra sidan ska det då finnas ett allmänintresse för att kunna publicera uppgifterna.

En annan webbplats som kan bli aktuell i granskningen är den svenska sidan Kriminellt.com som inte bara pekar ut dömda sexualbrottslingar, utan även personer dömda för våldsbrott som exempelvis grov misshandel och mord.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Kan du publicera namn bild och ort på en mördare så .... men det får tidningen kolla upp närmare. Inte något vi behöver oroa oss över.

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Det kanske inte är så roligt för de anhöriga, men det är inte heller speciellt kul att bli av med sin skoter.

Kanske gör så att dom tänker efter lite mera?
Så, Ja!

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Det är ju inte ens lagligt? Rätta mig om jag har fel.
Var en annan hemsida som publicerad namn, personnummer, adress osv på våldtäktsmän(?) och den stängdes väl ner om jag inte minns helt fel.

Edit:
När stora tidningar såsom Aftonbladet och Expressen ibland lägger ut namn och bild på diverse slödder så bör det ju vara lagligt??
Jag tror att det är lagligt ifall personen är dömd för brottet.

J

-Jacob-

Tror inte det skulle vara så kul för anhöriga/släkt
att det skrevs ut namn/bild. Då blir det ju som att dom dras med i det också..
Men det är ju rätt åt den som har gjort det.

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
När stora tidningar såsom Aftonbladet och Expressen ibland lägger ut namn och bild på diverse slödder så bör det ju vara lagligt??
Absolut inte.
Journalister tänjer på alla möjliga gränser och det är inte alltför ovanligt att de blir anmälda och tvingas backa.

B

Biosteel

Tror inte det skulle vara så kul för anhöriga/släkt
att det skrevs ut namn/bild. Då blir det ju som att dom dras med i det också..
Men det är ju rätt åt den som har gjort det.

som man bäddar får man ligga. ingenting är rättvist om man börjar sno saker:beer:

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Nej, men stopp nu! :)

Nu får ni faktiskt ta och hejda er lite?
Jag menar, till vilken nytta ska personen ut med namn och bild?
Jag förstår inte riktigt resonemanget.

Åker dom fast så får dom ju sitt straff, eller hur?

Lägg energin på att inte få era skotrar stulna istället.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det är inte olagligt att publicera namn, adress och ålder i en tidning. På internet "om det inte är en tidning" så är det ett brott: personuppgiftslagen PUL.

Jag tror dock inte att det är aktuellt, jag har svårt av att se allmännyttan av det och vidare så är det sällan "okända" personer som håller på.

Domar är offentliga så vill man läsa om dom så är det bara beställa från den tingsrätt eller hovrätt där domen fallit.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Vad tjänar en bild och namn till egentligen?

Jag fattar inte hur trådskaparen tänker. (om han ens har tänkt?)
Ska ni springa på stan och slänga sopor på dem och spränga deras brevlådor eller?

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs

Ska ni springa på stan och slänga sopor på dem och spränga deras brevlådor eller?
Om du hade tänkt stjäla en skoter, hade det inte då haft en avskräckande effekt?
Det är kanske att gå lite för långt att publicera namn och bild, det kan jag hålla med om.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Jag förstår inte heller hur en bild ska ha en avskräckande effekt.
Med tanke på att bilden inte kommer synas förens jag har åkt dit på kuppen och sedan ska någon lyckas få fram en bild på mig också.

Sedan står det i mitt straffregister att jag är dömd också.
Så jag ser ingen anledning till namn och bild publicerad, var jag den som hamnade uthängd på nätet skulle jag göra det som stod i min makt för att jaga ner ansvarig person.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
alltså, stopp nu!
visst, jag är för att hänga ut pedofiler och våldtäktare men gränsen ändras fort....
snart tycker väl nån moraltant att skattefusk och fortkörning ska publiceras.
grova brott är en sak men om man tänker sig att tjuvar oftast tids nog går att omvända så bör man ge dom chansen att fungera i samhället utan en evig(nätet) skampåle.

***** stor skillnad på brott o brott.

finns det överhuvudtaget någon som aldrig gjort något brott?
t.ex. aldrig kört fortare än 70 me skoter? ;)

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå

Man kan vända på det och säga så här: vilken skada skulle det göra ?

Att sen tro man skulle gå och spränga någons brevlåda är helt befängt.
Dom får straffet med sin dom, en publicering av domen och vem det gäller är mest i informativt syfte.

Är väl bra och känna till vem som snor prylar i ens närhet.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Jag förstår inte heller hur en bild ska ha en avskräckande effekt.
Med tanke på att bilden inte kommer synas förens jag har åkt dit på kuppen och sedan ska någon lyckas få fram en bild på mig också.

Sedan står det i mitt straffregister att jag är dömd också.
Så jag ser ingen anledning till namn och bild publicerad, var jag den som hamnade uthängd på nätet skulle jag göra det som stod i min makt för att jaga ner ansvarig person.
Uthängd ? det enda som görs är att publicera något som är offentligt.

Till en början skulle detta knappast ha avskräckande effekt men efter ett år eller två skulle nog både den ena och andra fundera en extra gång.

Är ju ett sätt att visa att man som utgivare inte accepterar detta fenomen med skoterstölder och gör allt man kan i sin makt för att hindra det.

Pennan är ett kraftfullt vapen, först en liten artikel: Polisen har nu gripit tre personer i skoterhärvan bla bla bla... När domen har fallit.

Karl Andersson 22 år i ZZZZZZ
Tomas Tomtenisse 35 år i YYYYY
samt Anna Panna 21 år i YYYY

Blev idag dömda i ....

Nog fan tror jag att en å annan skulle dra öronen åt sig och fundera en extra gång.

B

Biosteel

det e väll just det som behövs:rolleyes:

B

Biosteel

alltså, stopp nu!
visst, jag är för att hänga ut pedofiler och våldtäktare men gränsen ändras fort....
snart tycker väl nån moraltant att skattefusk och fortkörning ska publiceras.
grova brott är en sak men om man tänker sig att tjuvar oftast tids nog går att omvända så bör man ge dom chansen att fungera i samhället utan en evig(nätet) skampåle.

***** stor skillnad på brott o brott.

finns det överhuvudtaget någon som aldrig gjort något brott?
t.ex. aldrig kört fortare än 70 me skoter? ;)

jag ser inte likheten mellan att köra för fort och att sno en skoter. vi sitter på ett skoterforum. att sno en skoter är för mig (säkert för dom flesta här) samma sak som att sno korset från kyrkan.

Status
Stängd för vidare inlägg.