tackar för bra tips. detta är ju mitt första bygge vilket gör att jag inte har så stora erfarenheter om sladdar mm.Snyggt jobbat Swikberg! En bra konstruktion som kommer att hyvla fint.
Jag ser några saker som du kanske borde fundera på att modifiera om du ska använda sladden utanför crossbanan.
Om du svänger snävt finns risk att skidan fram hugger ner i snön och stödbenet går sönder. Går det kanske att bygga upp några runda kanter på sidan om skidan?
Det finns stor risk att yttre nedre delen av hyvelstålen kommer hugga i rötter eller stenar med fara för dig, sladden och skotern för det ser inte ut som att du har någon nödutlösning!? Ett alternativ är en skena som går längs med sladden på båda sidorna i höjd med nedre delen av hyvelstålen.
En hel del snö kommer att rinna över kladdplattan eftersom den är ganska låg, du kanske kan sätta en plast- eller plåtbit som går uppåt framåt så att snön inte far över kladdplattan.
Och till sist. Jag ser inte riktigt hur stödbenens fästen i kladdplattan ser ut men jag vet att blir enorma påfrestningar, framförallt när man backar, så se över dem (kanske förstärka) så att de inte lossnar eller går sönder...
J
men dina tips är helt klart bra och de jag tänkte göra är test köra den så märker man fort brister som kan vara. och som du skrev angående fästet för kladdplattan så tänkte jag först bygga med ett plattjärn som gick i hela botten som hade vare som förstärkning och fäste för den. men eftersom de blev lite tidspress mm så vart de endast bockning av plattorna som är på stödbenen. så de kan mycke möjligt behövas bygga om.
sedan har ja även tänkt på de där med snön som kan ramla över å de tror ja i sånt fall blir ett rätt enkelt att justera till.
angående skidan fram så är jag lite rädd för samma sak som du nämde för från början tänkte jag bygga den med som ett tefat om du förstår hur jag menar men hittade inge bra plastbitar mm för de som skidan skulle kunna glida på. men förhoppningsvis kommer de att hålla men de märks ju även de efter provkörning.
de du sa om nödutlösning har jag faktiskt inte tänkt på :S men ditt tips där var väldigt bra med skenorna runt i kring men hade du något annat förslag om hur man kan göra draget i sånt fall ?