20 mil skoterled, och misstänker jag, inte alltför långa sträckor långt från centralorten, låter som perfekt för en hjuling med bandsats.Vi har ungefär 20mil skoterled mest trånga skogspartier.. varit inne på en mindre typ av pistmaskin , men vi har på tok för smala leder.. bara en 1/3 av lederna som skulle kunnas köras av den. Men vi har några riktigt jobbiga backar där vi tillomed har vinsh på skotern för att komma upp..Jo vi har nyss fått en ny handlare som är väldigt tillgodo och säkert kan låna ut en maskin till oss en helg, så man får känna på.
Som du säger så har jag tänkt så också, att den både går att använda till barmarksarbetet , stolpa och röja led med...
Men, det med branta backar låter ju å andra sidan inte kul, men går det att fixa med winch på skotern, så funkar det defenetivt på en hjuling.
Jag skulle i ert läge starkt överväga att köpa in en hjuling. Yamaha har ju en med servostyrning, kan ju vara den optimala maskinen.
Men vad jag glömde att säga angående nackdelar med fyrhjulingar, är att främre drivaxeldamaskerna kan vara känsliga, även om vi inte hade problem med detta, så har jag hört att stora styrutslag i kombination med kyla, ska vara förödande för damaskerna.
För när dom går sönder, så är inte drivknutsbyte långt borta om det inte åtgärdas.
En lösning som jag hört ska fungera, är att man sätter dit styrbegränsare vintertid, givetvis så blir den med långsnodd, men har man inte överdrivet skarpa kurvor på lederna, så kan det knappast vara ett problem.
Har faktiskt suttit och funderat på just detta, men ännu inte kommit till skott.ingen som har nån rolig ide på nån snöfräs , tänkte om man har en fyrhjuling.. finns ju besin/dieselaggregat ( driva hydralpumpar mm) att montera så man skulle kunna driva nån sorts snöfräs elr likandande efter? bara lite brainstorm..
Tror att om man tog ett tjockväggigt stålrör, som man svetsar fast korta (20 cm. ?) kättingbitar i.
Har man max 1 meter långa rör, så tror jag att man inte får så stora problem med obalans.
På pistmaskinerna sitter det ju ca. 2 meter långa rör.
Kanske att man får kompletera kättinglänkarna, med några slags ståltyngder längst ut, om den inte blir nog effektiv med enbart kättinglänkar.
Om man sedan lagrar rören i mitten på sladden och ut på vardera sida på sladden, så har man själva fräsvalsen klar.
Driften av den, går kanske att fixa med att helt enkelt sätta dit en "Enstånkar-Sachs" med variatorerna och med drivkedjor till vardera rör.
Man ställer bara in varvtalet på motorn, då kan den sköta sig själv, allt efter belastning.
Sätter man på något slags svänghjul, på själva fräsrören, så får man ju en hel del levande vikt, så den blir kanske lite mindre känslig när det går tillfälligt tyngre, men om man har variatorerna i ordning, så borde dom kanske kunna fixa detta, utan extra vikter.
Tror nog att det skulle funka med ett maxvarv på ca. 400 varv/min på själva fräsvalsen, tror att fräsen på pistmaskinerna inte snurrar just så mycket mer.
Finessen med kedjorna, jämfört med fasta frässtål, är ju att den sanolikt blir mindre känslig för skador vid stubb- och stenkänningar. Givetvis så måste man ju klä in hela fräsvalsen i plåt, för att inte få trasiga kedjelänkar eller småsten odyl. runt skallen.
Tror å andra sidan att en fräs med fasta stål är effektivare, men den lär nog gå rätt så tungt då.
Skulle uppskatta att en 4 meters fräs på Pisten Bullyn behöver uppemot 100 hk, när den går som tyngst. men då är den med fasta stål.
Antagligen så skulle säkert hydrallösning funka bättre, men kostnaderna stiger ju drastiskt, om man inte har en välfylld "Braatthalåda".
Hmm, jag råkar ha en gammal (och välanvänd) Ockelbo 300 stående bakom väggen, som sannolikt aldrig blir renoverad, man skulle kanske ... :hmmmm: