Stig: hur funkar fyrhjulingen och dra med?
Den drar otroligt hårt på led, går inte att jämnföra med en arbetsskoter. Men kör du ut i lössnön så hänger den sig.
stöpvattnen är heller inget bra element för en hjuling.
Vi hade en "Thunder", den var hur stark som helst, gick att köra på högväxeln i nästan alla lägen.
Vi provade även några modeller med mindre motorer och en diesel, men dom orkade inte riktigt att dra sladden på "Högen".
Utan man fick ligga och nöta på "Lågen" i 20km/h, gjorde väl egentligen inget där leden var ojämn, för det är nog bra fart för att få en bra sladdresultat.
Men på jämna partier, typ sjöar och myrar, vill man ju kunna dra på lite, gick inte om man inte stannade och vevade upp sladden.
Vill man däremot ha en snåljåp, så är ju dieseln helt otrolig, gick en hel dag på 20 Lit. trots hård körning.
Men då får man inte ha bråttom, maxfart med sladd 14 km/h, sladd upphissad 18km/h (Med GPS)
Tyvärr så drog "Thundern" nästan lika mycket bränsle som en snöskoter, men då orkade den ju dra sladden betydligt bättre = lägre lägge på sladdstålen, vilket gjorde att resultatet vart ju bättre.
Man hade nog fått ha 2 skotrar, för att få bättre resultat i vart fall.
Men dom lite mindre bensinarna, gick betydligt billigare.
Vinch är ett måste, glöm att försöka lyfta upp den för hand vid fastkörningar.
Det största minuset som var med dom hjulingar vi körde med, var att dom var otroligt klumpiga och tungstyrda, går inte att jämföra med en snöskoter.
sedan så är dom otroligt kalla att sitta och köra en iskall dag, trots extra stor vindruta.
Det går ej heller att som en snöskoter, ta fart före uppförsbackarna, så man kan inte leva på farten ett tag i uppförsbackarna eller i stöpvatten, som man kan göra med en snöskoter.
Även om "Thundern" gick att farta lite med.
Sen ser man ju ut som en "Snögubbe", när man dragit lederna vid nysnö. Det drar upp otroligt med snö från banden.
Har man som vi, många vattendrag att passera, så måste man ändå ha en snöskoter, för att i förväg packa snö och vattensörja på islederna.
Gör man inte detta så funkar det inte med en hjuling.
det var väl kort hur vi upplever våra erfarenheter med hjulingar som sladdragare.
hur mycket drar den milen vid vanlig ledsladdning, tungt/lätt före?
Har tyvärr inga exakta uppgifter, det skljer så otroligt på före.
Men vad som stack ut var dieseln som vi provkörde, den gick en hel dag på 20 Lit.
Och det var med en stor och tung sladd.
skulle gärna vilja se lite mer bilder på den där sladden som är bakom skotern/hjulingen. mvh
[video=youtube;9S0YWAnioOc]http://www.youtube.com/watch?v=9S0YWAnioOc[/video]