hjälp, Skotern avgassmäller hela tiden och går inte över 4000 varv,Vad kan det vara?

Rotax454

Välkänd medlem
12 dec 2008
384
0
16
Älvdalen
Som rubriken lyder undrar jag varför det blir så? . Den ökar i varv om man åker på en rak sträcka och håller full gas. men om man stannar så blir den lika dan, och vill lägga av. Det kommer ett knackande ljud ibland, och avgassmällar.

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Ta ett kompressionsprov, eller riv motorn direkt. Låter som du har dåliga kolvar.

Rotax454

Välkänd medlem
12 dec 2008
384
0
16
Älvdalen
Lite mer fakta.. Jag tror det kan vara stiften, dom verkar ha ojämn tändning(men är inte säker). det jag tror mest på är Lågfartsmunstycket..

Vad tror ni? Har inte kollat kompet än

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Lågfarten orsakar inte det du beskriver. Byt stift, kolla komp. Återkom då du gjort det.

Ingen ide att skriva mer frågor innan du uteslutit dessa 2.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag tycker det låter som det kan ha med dess funktionen att göra ? För då betersig ju motorn typ som du beskriver:hmmmm2:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag tycker det låter som det kan ha med dess funktionen att göra ? För då betersig ju motorn typ som du beskriver:hmmmm2:
Nu skrev han inte ut vilken maskin han har men enligt profilen så styr han en gammal 467:a.... Tror inte att din GISSNING om dess pluggen är riktig.

Det kan vara elfel och gud vet vad men om han börjar med att byta stift och kolla komp (som går riktigt fort och är enkelt) så kan ni fortsätta gissa efter det?

B

Biosteel

Nu skrev han inte ut vilken maskin han har men enligt profilen så styr han en gammal 467:a.... Tror inte att din GISSNING om dess pluggen är riktig.

Det kan vara elfel och gud vet vad men om han börjar med att byta stift och kolla komp (som går riktigt fort och är enkelt) så kan ni fortsätta gissa efter det?

det har du rätt i :beer: man bör iaf börja med att kolla det grundläggande :hmmmm2:

Rotax454

Välkänd medlem
12 dec 2008
384
0
16
Älvdalen

Japp det är en gammal 467a, sorry glömde det,

Jag har kollat kompet idag. det skiljde 3 kilo mellan dom men det var över 8 kilo :hmmmm2: 125 lb på den med högsta.

Jag bytte stift, och den startade på 3e ryket och inga avgassmällar och är mer rapp. så nu är väl felet fixat då, :beer:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jepps ett kolvbyte måste göras innan den rasar... Man kan kolla hur ringarna är genom att hälla någon matsked 2t olja i tändstifthålen. Stiger kompen så är ringarna slut!