Skuren Renegade 800-06, Vad beror det på ?? (BILDER)

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Powertek motorn? i sånna fall tyvär vanligt fel, felkonstruerade kolvar tror jag det beror på. Om det nu är powertek motorn (inte så insnöad på skrotax) så har han haft jävligt tur. Fråga Melmaq här på forumet hur det kan gå när en powertek skär :evil:
Jo, det är powertak motorn.. Vi har tagit ur motorn nu, ska lös med vevaxeln och ska byta/tvätta av lagrena pga att det är fullt av kolvsmuler nere kring veven..
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
insugningsgummit

dragit tjyvluft?
Tror jag också kan vara boven i dramat....gått magert pga tjyvluft:( Rotax j-la junkkvalitet på orginal insugsgummin:mad: Kombination med den väldigt torra pudriga snön nu kanske....iskristaller som förvärrar det hela!?
Jag tror inte att detta beror på tjuvluft. Kolvtoppen brukar ofta då råka illa ut först om så är fallet. Vid sådana problem ser det ofta ut som att delar av kolven smält.

Det kan ju förstås vara så eländigt att det var materialfel i gjutningen på kolvarna. Som exempel på det kan jag berätta att farsan köpte en sprillans ny bil för många år sedan som rasade ganska tidigt. Han lämnade in allt på Metallurgiska forskningsinstitutet och fick allt röntgat. Dom kunde hitta materialfel och sprickor i orginaldelarna, och farsan fick med den bevisningen en helt ny motor.

Men självklart, kolla efter tjuvluft, den kan ju ha värmenypit så hårt att den tappade kjolen!
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Vi har redan kollat eftertjuvluft..
Rivit blocket och kollat lagrena samt rengjort dom.

Måste ha blivit för stort kolvspel så det slagit sönder kjolarna p.ga nötta kolvar för spelet är mindre nu med nya kolvar i.
Men varför inni fan har det blivit ett hål på insugssida ?! Blir inte klok på de, borde inte kunna bli så, på avgassidan kan det väl hända men insugssidan? Och i övrigt i stort sett repfri kolv ? Förstår inte vad det kan berott på!:hmmmm:
 

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Är vanligt att kolv kappan går av när det blir för stort spel mellan kolv och cyllinder (den vibrerar sönder) sen har jag hört att original kolvarna till dom där är inte mycket att hurra för just för att dom är fel gjutna men det kan iofs vara skit snack men men.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Är vanligt att kolv kappan går av när det blir för stort spel mellan kolv och cyllinder (den vibrerar sönder) sen har jag hört att original kolvarna till dom där är inte mycket att hurra för just för att dom är fel gjutna men det kan iofs vara skit snack men men.
Jo, har oxå hört att det är rätt vanligt.. Men varför skjuter det hål på insugssidan ? :hmmmm2:
 

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Ser readsen ok ut så är det enda jag kan täncka mig att det har slungats upp div kolv rester från veven (ser lite ut som om hålet har slagits från insidan)
 
4

426H

Lite suddiga bilder men jag tror definitivt inte det beror på tjuvluft. Ger helt andra skador. Inte heller eller vevlagerproblem med tanke på vad du skrev. Vibratinsskada pga dålig passning kolv/cyl eller kanske utmattningsskada pga smådetonatiner vid ledåkning som dessamaskiner har problem med vid originalbestyckning, men det borde synas på kolvtoppen. Eller kanske trots allt snöskärning blir min overenkapliga gissning.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Lite suddiga bilder men jag tror definitivt inte det beror på tjuvluft. Ger helt andra skador. Inte heller eller vevlagerproblem med tanke på vad du skrev. Vibratinsskada pga dålig passning kolv/cyl eller kanske utmattningsskada pga smådetonatiner vid ledåkning som dessamaskiner har problem med vid originalbestyckning, men det borde synas på kolvtoppen. Eller kanske trots allt snöskärning blir min overenkapliga gissning.
Ja, ber om ursäkt för dåliga bilder..

Ja, man får väl kolla upp bestyckningen.
Motorn är iaf riven och lagrena på veven ny tvättade p.ga massa kolvdelar/smulor. Lagrena såg fina ut, dock var axeln 30 hundra delar krokig så den är riktad nu, kanske var det som gjorde de.
Om det varit snö skärning borde det väl vara fukt/snö i burken eller iaf repor på insugssidan, största skada här är ju på utblåssidan.

men tror som sagt på cyl/kolv spelet är orsaken..

Ska börja sätta in motorn imorgon, någon som vet om den går att sätta in i skoter med cyllarna på eller ska man göra det före ? :hmmmm:
 

Palmen81

Ny medlem
1 jan 2009
2
0
1
En möjligtvis avgörande detalj var ju att oljesmörjningen igentäppt av en kolvbit.

Så här i efterhand så känns det iaf skönt att vi beslutade att riva blocket,
den hade defenitivt inte gått långt utan olja + att veven var krokig.

Hoppas på flyt imorgon när allt ska bli en skoter igen !!

/ Ägaren
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
Ja, ber om ursäkt för dåliga bilder..

Ja, man får väl kolla upp bestyckningen.
Motorn är iaf riven och lagrena på veven ny tvättade p.ga massa kolvdelar/smulor. Lagrena såg fina ut, dock var axeln 30 hundra delar krokig så den är riktad nu, kanske var det som gjorde de.
Om det varit snö skärning borde det väl vara fukt/snö i burken eller iaf repor på insugssidan, största skada här är ju på utblåssidan.

men tror som sagt på cyl/kolv spelet är orsaken..

Ska börja sätta in motorn imorgon, någon som vet om den går att sätta in i skoter med cyllarna på eller ska man göra det före ? :hmmmm:
plocka ihop med cylindrarna på det går skit bra och stoppa i den endå.